HKU

Grafisch ontwerper Leanne Wijnsma geeft digitale gevaren een luchtje

3 april 2017




Onze neus is een van onze beste overlevingsmechanismen in het herkennen van gevaar. In het digitale domein werkt dit echter niet zo omdat datalekken of malware geen alarmerende geuren verspreiden. De aan HKU afgestudeerde grafisch ontwerper Leanne Wijnsma geeft digitale gevaren een luchtje met haar project Smell of Data waarmee zij een de STRP Award for Creative Technology gewonnen heeft. Dit is een nieuwe Europese prijs voor makers die de werelden van kunst en technologie met elkaar verbinden.

Leanne Wijnsma gebruikt het prijzengeld om haar project Smell of Data mee af te ronden, waar ze al enkele jaren aan werkt. ‘Een mooi gelaagd en veelzijdig project dat er in slaagt het digitale en de zintuigen op een verrassende en betekenisvolle manier te verbinden’, aldus de jury. Het prijzengeld zet Wijnsma in om de laatste scènes van haar gelijknamige documentaire mee te kunnen filmen en een nieuw geurstation te ontwikkelen.

Waarschuwingsmechanisme
Datalekken en identiteitsfraude zijn een groeiend probleem. Door gebruiksvoorwaarden te accepteren zonder ze te lezen of gebruik te maken van openbare wifi, laten we constant digitale sporen achter met het risico dat persoonlijke gegevens op straat of in verkeerde handen terechtkomen. Smell of data maakt datalekken ‘tastbaar’ door er een geur aan te verbinden. Er is een compleet nieuwe geur ontwikkeld die (net als bij gas) wordt afgegeven zodra persoonlijke data worden gelekt. Smell of Data fungeert als een ludiek waarschuwingsmechanisme waarmee je datalekken leert herkennen en aanpakken en draagt daarmee bij aan een grotere bewustwording van het gevaar van datalekken.