Lovende recensies voor podcast alumnus

• 03 december 2020
Alumnus Loek Hennipman (HKU Media, 2017) maakte de succesvolle podcastserie Staatgeheim. Zijn broer Bouke Hennipman (HKU Muziek en Technologie, 2019) verzorgde de soundtrack.
Lovende recensies voor podcast alumnus
Staatsgeheim had een week na de lancering bijna 40 duizend downloads en was vervolgens meerdere dagen #1 trending podcast op Spotify. De fictiepodcast stond óók op nummer 1 in de iTunes podcastcategorieën ‘True Crime’ en ‘Maatschappij & Cultuur’.

Klinkende namen

De podcast heeft een cast met klinkende namen als Gijs Scholten van Aschat en Sigrid ten Napel en is ‘actueel, origineel en trending binnen de podcast-scene’, zegt een docent van HKU Media. Ook pers en publiek zijn lovend: “Spannende podcast, intrigerend plot en heel goed verhaal. Weer eens iets anders dan het lezen van een spannend boek!” (review op Apple Podcast) en: "Staatsgeheim is pageturner in podcastvorm" (nrc.nl)

Schrijver, acteur en vormgever

Loek: “Ik heb de podcast samen met mijn vriend en acteur Harm Duco Schut (Internationaal Theater Amsterdam) gemaakt. Naast het schrijven van het script spelen we allebei een rol: Harm als Max Monnikenberg ik als Léon Crone. Ik ben ook verantwoordelijk voor de visuals en mijn broer Bouke maakte de score (soundtrack) van de podcast.” Of er een vervolg komt op de podcastserie ligt nog open. De podcast werd bedacht en gemaakt tijdens de corona-periode en is een voorbeeld van hoe jonge makers zich weerbaar opstellen in deze periode waarin veel podia wegvielen.

Het verhaal

Voor een sociaal podcastexperiment wordt student Max samen met een wildvreemde 21 dagen de wildernis ingestuurd. De werkelijke aanleiding voor het experiment blijkt echter anders dan gedacht. Alle vier de afleveringen van de podcast Staatsgeheim zijn te beluisteren op o.a. Spotify en Apple Podcasts. De podcast is uitgebracht door het gloednieuwe podcastlabel Topcast Media.

Short movie

Loek studeerde een paar jaar geleden af in de richting Image and Media Technology van HKU Media. Eerder maakte Loek al een short movie - ‘Tot Vanmiddag’ - waarvoor Bouke ook de muziek maakte.