Renske de Groot nieuwe directeur HKU Beeldende Kunst

  • 17 januari 2022
HKU Beeldende Kunst heeft vanaf 1 april een nieuwe directeur: Renske de Groot (46). Ze volgt Sigrid van Willigen op die afscheid neemt van HKU en acht jaar directeur was.
Renske de Groot nieuwe directeur HKU Beeldende Kunst
De Groot heeft veel ervaring opgebouwd in het kunstonderwijs. Ze is op dit moment senior beleidsadviseur bij de AHK (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). Eerder was ze studieleider bij de Reinwardt Academie en Fontys. ‘Ik ben trots dat ik bij HKU een bijdrage mag leveren aan de toekomst van een nieuwe generatie makers en kunstdocenten. Het is mijn ambitie dat zij hun opleiding verlaten met het inzicht, de kennis en professionele capaciteiten om te floreren in een snel veranderend en uitdagend werkveld.’

HKU Beeldende Kunst is een van de schools van HKU en leidt studenten op tot kunstenaars en docenten die met hun talent, professionaliteit en zelfstandige manier van denken een belangrijke rol vervullen in de kunst- en cultuursector. De school biedt naast bachelor- en masteronderwijs ook basisopleidingen waarin de student kennismaakt met het onderwijsaanbod en uiteindelijk toelatingsexamen doet voor een bacheloropleiding. De school telt zo’n 500 studenten en 60 medewerkers.

Uitdagende tijd
De nieuwe directeur was bij de Reinwardt Academie van de AHK studieleider van de bacheloropleiding Cultureel Erfgoed. Eerder had ze dezelfde functie bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten voor de masteropleiding Kunsteducatie. ‘Het is een boeiende en uitdagende tijd voor zowel de kunst- en cultuursector als het hoger kunstonderwijs. Ik zie ernaar uit om deze uitdagingen samen met een fantastisch team aan te pakken en om mijn netwerk en ervaring in beide werkvelden in te zetten voor een toekomstbestendige en inclusievere cultuursector.’

Heleen Jumelet, vicevoorzitter van het College van Bestuur van HKU, is enthousiast over de komst van De Groot. ‘Ik ben blij dat Renske ons komt versterken. Ze is iemand die graag verantwoordelijkheid neemt en samenwerkt om ruimte te creëren voor de talentontwikkeling van medewerkers en studenten. Verder brengt ze belangrijke ervaring en kennis met zich mee, ze heeft humor en is resultaatgericht. Op dit moment is ze bezig met de afronding van een proefschrift voor de Lamar University in de Verenigde Staten over de inzet van technologie in kunsteducatie, waar wij natuurlijk met grote belangstelling naar uitkijken.’