Amor Fati: een theatrale, interactieve thuisbeleving

  • 17 december 2020
Tóch naar het theater, maar dan virtueel. De traditionele kerstvoorstelling Amor Fati werd omgetoverd tot een interactieve theaterbeleving.
Amor Fati: een theatrale, interactieve thuisbeleving
In de kerstvakantie tóch naar het theater? In 2020 kon het. De traditionele kerstvoorstelling Amor Fati werd omgetoverd tot een interactieve theaterbeleving. Het resultaat was een mix van een online game, een theaterregistratie en prikkelende, fysieke en mentale opdrachten, met fijne muziek. Mark Meerssman, derdejaars Game Development en projectleider van het studententeam, vertelt over dit uitdagende project.

Maakproces op de schop
‘Het project begon als een opdracht voor ons om een soort digitale adventskalender te maken die zou toeleiden naar de kerstvoorstelling van Theater Walhalla, in een loods in Rotterdam.’ Maar ook hier liet corona zich gelden en werd een beroep gedaan op de flexibiliteit van de makers. Een fysieke voorstelling was geen optie. En zo werd Nietzsches beroemde uitspraak Amor Fati (‘Heb het lot lief’) ook het motto voor het maakproces, dat op de schop moest. Dat leidde tot een spannend, nieuw concept vertelt Mark: ‘Besloten werd om een externe filmcrew in te huren, scènes te filmen en deze te verwerken in de game. De loods werd in 3D nagemaakt en de band werd gefilmd voor een green screen. Als bezoeker log je in op de website en zit je in een spel tussen echt en virtueel.’
Verschillende werelden
Hoe heeft Mark de samenwerking met de Rotterdamse groep Theater Walhalla ervaren? ‘Goed, maar soms ook best lastig. Je merkt dat we uit heel verschillende werelden komen, met heel andere werkwijzen. Soms wilden zij een dag van tevoren nog dingen aanpassen terwijl dat echt niet kon. Een duidelijke planning is dan heel belangrijk.’ Mark kijkt vooral tevreden terug op de productie. ‘De interactie met de klant vind ik uiteindelijk het leukst. En het beste van de twee werelden kwam samen.’

Troostmis
Amor Fati is een muziektheatervoorstelling die je aan het denken zet, maar bovenal dient als troostmis. Precies wat we allemaal hard nodig hadden in tijden van corona. Bijgestaan door een bont gezelschap van acteurs, zangers, poppenspelers en muzikanten in een digitale omgeving drong het langzaam door dat deze troost tanden heeft en niet bang is om van zich af te bijten. Het was aan de bezoeker om de moraal te ontdekken.

Data
De voorstelling was van 24 december t/m 3 januari online te bekijken. Het ‘parcours’ was geheel on demand en op een zelfgekozen moment te doorlopen. De voorstelling is niet terug te zien, maar de games die de studenten maakten wel.

Deelnemende studenten
Naast Mark Meerssman werkten de volgende studenten mee:
Anna Petit (2D Concept Artist), Laura Treurniet, (3D Game Artist), Lorenzo Hartman (Game Designer), Marciano Sordam (Interaction Designer), Nikita Materman (3D Game Artist) en Manon Blanke (student Universiteit Utrecht)

Bekijk trailer én de behind the scenes-video van Theater Walhalla voor een impressie: