HKU

De mastercourse Kunst & Economie? ‘Dat was een groot cadeau aan mezelf’, aldus Annerieke Otten (39). ‘Het heeft me veel geleerd over mijn eigen creatieve proces als ondernemer.’

Inspiratie opdoen

‘Van oorsprong ben ik theaterdocent. Drie jaar geleden heb ik op HKU de summerschool Ludodidactiek gedaan. Dat was zo inspirerend dat ik besloot om weer een opleiding op de HKU te doen. Als zelfstandig ondernemer adviseer ik culturele instellingen, vooral op beleidsmatig gebied. Graag wilde ik meer gevoed worden op het gebied van marketing, branding en mediacontext.’

Heerlijk tussen de twintigers

‘De mastercourse Kunst & Economie duurde een halfjaar. Op dinsdag had ik les met studenten van de bachelor Kunst & Economie. Heerlijk, tussen die twintigers. Ze zijn nog niet geremd en hebben een speelse, open blik. Op donderdag volgde ik een keuzemodule, samen met masterstudenten Kunsteducatie. Heel interessant om met hen te sparren. Wat ook heel nuttig was: de theorie uit alle lessen kon ik direct toepassen op mijn eigen onderneming. Bijvoorbeeld over branding.’

Nieuwsgierigheid

‘De grootste eyeopener voor mij was de theorie over chaordisch projectmanagement, waarbij je chaos toelaat. Ik heb besloten om dat tijdens de opleiding op mezelf toe te passen. Normaal werk ik met schema’s, blauwdrukken, targets. Nu heb ik gewoon mijn nieuwsgierigheid gevolgd. Dat was een waanzinnig creatief proces. Het heeft me veel geleerd over mijn eigen creatieve proces als ondernemer.’

Ongeremd en ongegeneerd

‘Tijdens de opleiding moest je ook een onderzoek doen. Met mijn klanten ben ik veel bezig met zakelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld een nieuw financieringsmodel voor een schouwburg. Daarbij gebruik ik technieken uit creatief denken en de ludodidactiek. In mijn onderzoek ben ik gaan kijken: hoe kun je zorgen dat mensen in de eerste fase van de brainstorm losser worden, meer durven en gaan spelen met ideeën? Hoe kan ik bijvoorbeeld zorgen dat vijf bankiers – die keurig in pak binnenkomen – als kinderen van vijf gaan denken? Ongeremd en ongegeneerd?’

De losmaakmachine

‘Ik besloot een losmaakmachine te ontwikkelen. Hiervoor heb ik veel wetenschappelijke literatuur gelezen over creatieve processen. Zo blijkt er een mechanisme in je hersenen te zijn dat ervoor zorgt dat je geen gênante dingen doet. Bij kleuters is dat deel nog niet ontwikkeld. In een ander onderzoek las ik dat muzikanten die improviseren dat gedeelte kunnen deactiveren. Om dat in mijn creatieve sessies te kunnen doen, heb ik een podcast gemaakt. Door middel van allerlei geluidseffecten en fantasieën word je meegenomen in de mindset van een zevenjarige. Na het beluisteren ben je losser en creatiever.’

De tip van Annerieke

‘Overweeg je een mastercourse te gaan doen? Kies dan voor een vakinhoudelijk gebied dat echt jouw interesse heeft. Dan wordt het absoluut een feestje. Ik heb deze opleiding ervaren als een groot cadeau aan mezelf. Twee dagen in de week kon ik lezen, ontdekken, mijn nieuwsgierigheid voeden en mezelf ontwikkelen.’