Design for Change and InnovationDe studie
Opleiding:
Bachelor of Creative Media and Game Technologies
Vorm:
Voltijd
School:
Creative Transformation
Graad:
Bachelor of Science
Duur:
4 jaar
ECTS:
240
Type:
Bachelor
Taal:
Nederlands
CROHO-code:
30036

Welkom bij Design for Change and Innovation!

Wil jij serieuze maatschappelijke problemen oplossen zoals eenzaamheid onder jongeren, overgewicht bij kinderen of het uitsterven van bijen? Op deze opleiding leer je samen met anderen innovatieve oplossingen bedenken die écht werken.

Dit doe je niet door plannen te maken en er eindeloos over te vergaderen. Nee, je zit niet voor niets op een kunsthogeschool. Een ontwerper lost dingen op door te maken, te experimenteren en te verbeelden. Je brengt mensen bij elkaar en legt verbindingen tussen verschillende vakgebieden. Jij wordt een ontwerper van verandering.

Design for Change and Innovation in het kort 

  • Voor creatieve pioniers die de wereld een beetje beter willen maken 
  • ​Leer hoe je als ontwerper samen met anderen complexe maatschappelijke problemen kunt oplossen 
  • Ontwikkel jezelf als persoon, als ontwerper en als professional 
  • Leer technologie creatief toe te passen tijdens je ontwerpproces en voor je oplossing 
  • Experimenteer in diverse HKU-werkplaatsen en ga aan de slag met concrete vraagstukken uit de praktijk 

Wanneer is Design for Change and Innovation echt iets voor jou?

Je bent nieuwsgierig en kijkt kritisch naar de wereld om je heen. Je houdt van dingen maken en je wilt leren hoe je dit in kan zetten om ingewikkelde problemen op te lossen. 

Βovendien heb je:

  • een vwo-, havo-, mbo- (niveau 4) of gelijkwaardig diploma 
  • wiskunde in je pakket 
  • affiniteit met technologie en de impact die dit heeft op mensen 
  • de wil om te experimenteren, te reflecteren en te onderzoeken 
  • lef en zin om te ondernemen 

Waarom Design for Change and Innovation bij HKU?

Ontwerpers denken net even anders en bekijken de wereld met een open en frisse blik. En dat is precies wat we nodig hebben. Flexibele, creatieve en technische denkers en ontwerpers. Mensen die leiderschap tonen en niet terugschrikken voor complexe vraagstukken. 

Maar waarom bij HKU? HKU is een kunstacademie. Dat betekent dat je studeert in een creatieve en kunstzinnige omgeving. Je hebt toegang tot alle werkplaatsen waar je met de meest uiteenlopende technieken en materialen aan de slag kan. Hout, keramiek, 3d printen en nog veel meer. 

Bij HKU vinden we het belangrijk dat je leert hoe je kunst en creativiteit toe kunt passen. Daarom ga je vanaf de eerste dag al aan de slag met échte vraagstukken en échte projectpartners. Dat kan een bedrijf zijn, een ontwerpbureau, een ziekenhuis, een gemeente of een school. 

Bij onze opleiding zijn er geen standaard examens. Je vaardigheden toetsen we namelijk in de praktijk. Aan de hand van je portfolio toon je aan dat je de kennis en vaardigheden hebt opgedaan om door te mogen naar een volgend blok.

Studie in Cijfers

Wil je weten hoe Design for Change and Innovation scoort in vergelijking met andere opleidingen?

Ga naar Studie in Cijfers

Design for Change and InnovationWat leer je
Design for Change and Innovation

Wat leer je bij ons

Design for Change and Innovation 

Je leert complexe maatschappelijke vraagstukken te ontleden, te analyseren en samen met anderen op te lossen. Dit doe je op creatieve manieren waarbij je makend en onderzoekend aan de slag gaat. 

Je leert herkennen wie er allemaal een rol spelen bij jouw vraagstuk. 

Dat zijn je stakeholders. We leren je hoe je deze stakeholders kunt betrekken bij het ontwerpproces. De inzichten, expertise en ervaring die zij vanuit verschillende achtergronden meenemen, breng je samen zodat je op nieuwe ideeën komt. 

Die ideeën ga je toetsen aan de praktijk. Wat werkt wel en wat niet? Je past je idee aan en opnieuw ga je testen. Dit doe je net zolang tot je iets hebt wat werkt. Dat noem je een iteratief proces. 

Tijdens je studie leer je steeds meer ontwerp- en maakmethodes kennen en toepassen zodat je straks als je gaat werken voor ieder vraagstuk en voor iedere situatie een passende aanpak weet.

Verkennen

In het eerste jaar leer je om de beginselen van het ontwerpproces eigen te maken. Je snapt hoe een ontwerpproces in elkaar zit en je zet je eerste stappen in het toepassen van ‘maken’ voor onderzoeken en het oplossen van een vraagstuk.

Verdiepen

In het tweede jaar wordt het complexer. Je krijgt vraagstukken voorgelegd waar meerdere partijen bij betrokken zijn. Je gaat leren hoe je al deze partijen samenbrengt en verbindt door gebruik te maken van maak- en ontwerpprocessen. Net als in jaar 1 ga je aan de slag met echte opdrachten.

Positioneren en profileren

In jaar 3 en 4 ga je je verder specialiseren en je eigen profiel bepalen. Wie ben jij als ontwerper? Welke methodes en maakprocessen kies jij om in jouw toolbox mee te nemen. Zijn er bepaalde domeinen die je aanspreken? En hoe zorg je dat je snel thuis bent in een domein zoals de zorg of het onderwijs? 

In jaar 4 komt het allemaal samen. Je gaat afstuderen en je eerste stempel drukken op de samenleving van de toekomst.

Vakken

  • Je krijgt les in verschillende ontwerpmethodieken. Dit geeft je een goede basis zodat je straks zelf je ontwerpproces kunt inrichten en met verschillende stakeholders aan het werk kan. Ook leer je welke ontwerptools er bestaan en hoe je deze kan toepassen. 

  • Hoe zet je techniek op een creatieve manier in? Welke technieken zijn er eigenlijk? Je maakt kennis met het combineren van verschillende technieken zoals audio, video en coding. Zo kan je zelf ontwerptools ontwikkelen en onderzoek doen. 

  • Een prototype is een eerste versimpelde versie van een oplossing. Prototypes worden gebruikt om ideeën te toetsen bij de doelgroep. Je leert hoe je goede prototypes kunt maken en hoe je ze op de juiste manier inzet. 

  • Storytelling is de kunst van verhalen vertellen. Hoe vertel jij het ‘verhaal’ van het vraagstuk aan alle partijen die er belang bij hebben? Hoe maak je ze nieuwsgierig en zorg je dat ze mee willen doen? En hoe kunnen verhalen nieuwe inzichten opleveren? Ook leer je hoe je de kracht van een verhaal kunt inzetten als (deel van de) oplossing van een vraagstuk. 

  • Een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden. In dit vak leer je hoe je jouw ideeën kunt visualiseren. Je leert bijvoorbeeld een mindmap maken, collages, presentaties, illustraties etc. Je leert ook hoe je het schetsen in kunt zetten als ontwerptool. Hoe kun je zorgen dat anderen in beeld brengen wat ze nodig hebben? 

  • In dit vak leer je verschillende onderzoeksvaardigheden: je leert observeren, interviewen en literatuuronderzoek doen. Uiteraard leer je ook hoe je al makend onderzoek doet. Tot slot komen ook omgang met data en onderzoeksethiek aan bod.

Studio

Alles wat je leert pas je meteen toe in onze Studio. Je gaat drie dagen per week aan de slag met echte problemen en vraagstukken uit verschillende domeinen, zoals de zorg, het onderwijs, of bijvoorbeeld de culturele sector. In de Studio word je gecoacht door docenten uit het werkveld, social designers, ontwerpers en kunstenaars. 

Docenten

Machiel Veltkamp
Friso Booij 
Arnold Hoogerwerf
Laura Mudde 
Eva den Heijer 
Lucy van Dorst
Lotte Vergouwen 
Sterre Troostheide
Pauline Spaas

Design for Change and InnovationWat maak je
Design for Change and Innovation

Wat maak je bij ons

Je maakt innovatieve oplossingen. Dat kan van alles zijn. Je bedenkt bijvoorbeeld een interactieve installatie voor middelbare scholieren die ze kennis laat maken met de verschillende typen relaties en wat ze zelf belangrijk vinden in een relatie. 

Of je creëert bewustzijn rondom privacy en data door op Utrecht Centraal verzamelde data af te drukken op tasjes en deze tasjes te verkopen. En wat dacht je van het ontwikkelen van een bakfiets waarmee gemeentewerkers de wijk in kunnen om workshops te doen met bewoners zodat ze beter weten wat hun wensen zijn en wat er leeft in de wijk. 

Jij bedenkt en toetst het concept en werkt het uit tot een goed werkend prototype. Dit doe je altijd samen met anderen, zodat alle stakeholders zich eigenaar voelen van de oplossing.

Aan het werk! 

Jouw toekomstige baan is vrij nieuw. Eigenlijk bestaat het nog maar net. Toch is er enorm veel behoefte aan. Het is een rol die steeds meer organisaties, instituties en overheden nodig hebben. Jouw kracht ligt in de creatieve manier van denken én doen die je per situatie anders inzet om de juiste impact te maken samen met anderen. 

Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als: 

Beroepen 

  • Innovatie ontwerper bij de Gemeente Utrecht 
  • Social designer bij een bedrijf als Twynstra en Gudde 
  • Design Thinker bij bijvoorbeeld Studio Snijboon 
  • Change Maker bij een bureau als Ruimtekoers 

Werkplaatsen 

Goed materiaal vinden we belangrijk. Daarom hebben alle HKU-locaties professionele werkplaatsen. Hier kun je als student aan de slag onder begeleiding van een medewerker.

Design for Change and InnovationActueel
Design for Change and Innovation

Wat speelt er

Design for Change and InnovationAanmelden en toelating
Design for Change and Innovation

Aanmelden en toelating

Ben je al enthousiast?

Meld je direct aan of bezoek een van onze meeloop- en/of voorlichtingsdagen. Gedurende het hele jaar zijn er verschillende mogelijkheden om kennis met ons te maken en vragen te stellen. Uiteraard kun je jezelf ook direct aanmelden voor Design for Change and Innovation.

Aanmelddeadlines 

Aanmelden kan vanaf 1 oktober. Om verzekerd te zijn van een plek bij de toelating raden we je aan om je voor 15 januari aan te melden.

Toelatingsdata 

Er worden verschillende toelatingsdata gepland. Meld je je aan voor de studie? Dan word je ingedeeld op de eerstvolgende beschikbare toelatingsdag. Je ontvangt de datum na aanmelding, samen met de deadline van het aanleveren van de toelatingsopdracht. Op basis van de toelatingsopdracht nodigt de toelatingscommissie kandidaten uit voor een toelatingsgesprek.

Vooropleiding 

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s: 

  • havo of vwo, met wiskunde (dit mag elk type wiskunde zijn) 
  • mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma 

Doe je havo met het profiel Cultuur en Maatschappij? Dan moet je ook wiskunde in je pakket te hebben. 

Beoordelingscriteria 

  • Je bent nieuwsgierig en gericht op verbetering 
  • Je hebt aanleg om te maken en problemen op te lossen 
  • Je wilt graag experimenteren, reflecteren en onderzoeken 
  • Je voelt je betrokken bij actuele maatschappelijke vraagstukken 
  • Je hebt interesse in cultuur en creativiteit 
  • Je hebt affiniteit met technologie en de impact daarvan op mensen 
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden 
  • Je haalt plezier uit samenwerken 
  • Je bent zelfstandig en initiatiefrijk 
  • Je toont eigenheid en variatie in je werk

Meld je via Studielink aan voor Design for Change and Innovation.

Je ontvangt van ons een toelatingsopdracht. Je maakt deze opdracht thuis en uploadt hem samen met je motivatiebrief en cv. De toelatingscommissie beoordeelt of je een uitnodiging krijgt voor het toelatingsgesprek
Tijdens het toelatingsgesprek van 20 minuten zijn we vooral benieuwd naar wie jij bent en wat je motivatie is. Ook jij krijgt de ruimte om je vragen aan ons te stellen
De uitslag wordt binnen 2 weken na het toelatingsgesprek per mail bekend gemaakt.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Een laptop of computer is essentieel.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact