Geen seksuele vorming meer, wel een hoop vragen

Tip Lammes, student Design for Change and Inovation creëert een online platform over alles rondom seks en liefde voor jongeren van zestien tot achttien jaar. Al op jonge leeftijd wist Tip dat ze iets met seksuele vorming wilde doen. Nu, tijdens haar stage bij het Rutgers Instituut, vallen de dingen op hun plek. ‘We willen laten zien dat seks leuk kan zijn.’
Tijdens haar rechtenstudie voelde Tip dat ze niet op haar plek zat. ‘Ik vond het saai, was dagelijks bezig met wetten in mijn hoofd stampen. Ik wilde veel liever iets creatiefs doen.’ Na een online oriëntatie kwam ze de nieuwe HKU-opleiding Design for Change and Innovation tegen. Toen een nieuwe opleiding, opgezet voor studenten die maatschappelijk betrokken zijn, En dat was Tip. ‘Bij DCI leer je op een creatieve manier complexe maatschappelijke vraagstukken te ontleden, te analyseren en samen met anderen op te lossen. Als ik volwassenen uitleg wat mijn studie inhoudt, hoor ik vaak: “Als dit in mijn tijd bestond had ik deze studie willen doen.”’
Online platform over seks
Tip vertelt dat ze tijdens de opleiding DCI vaak met een design-thinkingproces werkt. ‘Je maakt eerst het ontwerp, daarna het prototype, en tot slot ga je dat testen.' Tijdens haar stage bij het Rutgers Instituut past ze deze werkwijze nu toe: met een team ontwerpt ze een online platform over seks. ‘Jongeren worden tegenwoordig gemiddeld rond hun 17e seksueel actief. Ze krijgen op deze leeftijd geen seksuele vorming meer op school, maar hebben nog wel een hoop vragen. Hopelijk kunnen ze met die vragen op ons platform terecht. Ze vinden er onderwerpen waarvan wij denken dat ze relevant en belangrijk voor ze zijn. We vertellen niet wat goed of fout is of hoe je iets tijdens de seks zou moeten doen, maar we willen ze ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf en wie ze willen zijn.'

Op het platform kun je ook kleine quizjes doen en puzzels maken. Tip: ‘Zo ontdek je wat je fijn vindt, welke identiteit bij jou past of hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Ook hier zijn we nooit belerend in onze reactie.
Droomstage
De lessen seksuele vorming die ze kreeg op de basis- en middelbare school vond Tip tegenvallen. ‘We kregen te zien hoe je een condoom om moest doen en te horen wat de gevaren van soa’s zijn. Je moest dus vooral uitkijken tijdens de seks. Dat seks leuk kan zijn, was geen onderwerp.’ Na deze lessen wist Tip: ‘Ik wil dit later verbeteren.’ Die kans kreeg ze in haar eerste jaar aan HKU. ‘Het Rutgers Instituut kwam met de opdracht: bedenk seksuele vorming 2.0. Het was bijna of het zo had moeten zijn.’

De studenten kregen voor het aanpakken van dit vraagstuk de vrije ruimte en mochten de opdracht naar eigen inzicht invullen. Tip vond de opdracht zo gaaf dat ze toen wist dat ze stage wilde lopen bij het Rutgers Instituut. Ze hoopt na haar studie terug te keren.

De tip van Tip
Voor studiekiezers die DCI willen gaan doen heeft ze nog een tip. ‘De eerste twee jaar zijn zo divers dat je je niet druk hoeft te maken als je nog niet weet wat je met de opleiding wil. Allerlei bedrijven komen langs met een opdracht en daarmee vind je uiteindelijk je passie. Zolang je maatschappelijk betrokken bent zit je hier op je plek.’