Music Design for Games and InteractionDe studie

Music Design for Games and Interaction

Over de studie

Opleiding:
Bachelor of Music
Vorm:
Voltijd
School:
Muziek en Technologie
Graad:
Bachelor of Music
Duur:
4 jaar
ECTS:
240
Type:
Bachelor
Taal:
Nederlands
Croho-Code:
34739

Welkom bij Music Design for Games and Interaction

Music Design for Games and Interaction is een van de richtingen van de opleiding Bachelor of Music van de school HKU Muziek en Technologie. Bij Music Design for Games and Interaction leer je hoe je geluid en muziek in kunt zetten voor de beste gebruikerservaring.

Denk bij gebruikers aan bezoekers van musea, concerten of festivals. Maar ook aan gamers en gebruikers van huishoudelijke apparatuur. Geluid en muziek spelen een belangrijke rol bij de ervaring van die gebruikers. En als Music Designer lever je dus een bijdrage aan het verbeteren van het dagelijks leven van deze groep.

Music Design for Games and Interaction in het kort

  • Zet geluid en muziek in voor een betere gebruikerservaring
  • Onderdeel van de Bachelor of Music
  • Docenten uit het werkveld en veel praktijkgerichte projecten
  • Breed werkveld en goede kansen op de arbeidsmarkt

Wanneer is Music Design for Games and Interaction echt iets voor jou?

Deze studie is zéker iets voor jou als je:
 
  • Interesse hebt voor compositie of sound design.
  • Wilt werken aan de gebruikerservaring van games, interactieve installaties en andere vormen van interactiviteit.
  • Graag nieuwe methoden en technieken ontdekt op het gebied van muziek of sound design
  • Goed kunt samenwerken met professionals uit andere vakgebieden, zoals game design en installatie- en podiumkunsten.

Waarom Music Design for Games and Interaction bij HKU?

  • Je werkt met professionele, up-to-date hardware en software, en kunt aan de slag in de high end geluidsstudio’s van HKU.

  • Onze docenten werken zelf ook in het werkveld en weten wat er speelt in hun vakgebied. Tijdens je studie werk je voor externe opdrachtgevers vanuit het werkveld.

    Ook werk je mee aan concerten, uitvoeringen of producties op verschillende podia. Zo leer je jezelf goed presenteren, werk zoeken en ondernemen.

  • Je kunt je breed ontwikkelen: tot componist, maar ook sound designer of systeemontwerper. Door zelf projecten op te zetten of producten te ontwikkelen, kun je je eigen werkgebied, afzetmarkt en specialisme scheppen.

  • Je werkt veel samen met studenten vanuit andere richtingen aan innovatieve en vernieuwende projecten. Je leert veel van andere richtingen en verbreedt zo je horizon. Daardoor kun je het hele werkveld van de muziek overzien en leer je in realistische projecten samenwerken.

Music Design for Games and InteractionWat leer je
Music Design for Games and Interaction

Wat leer je bij ons

Tijdens de vierjarige voltijdopleiding Music Design for Games and Interaction leg je eerst een zo breed mogelijke basis. Daarna kies je steeds meer jouw eigen muzikale pad.

Dit ga je tijdens deze studie onder andere leren:
 
  • Je leert hoe je muziek componeert of een geluidsconcept ontwerpt. Bijvoorbeeld voor games of  interactieve installaties.
  • Je ontwikkelt je in conceptueel, compositorisch en systematisch denken.
  • Je leert begrijpen hoe je ‘adaptieve systemen’ - systemen die reageren op feedback van de gebruiker - op muziek en geluid kunt toepassen.
  • Je leert ‘iteratief werken’. Daarbij test je steeds de gebruikerservaring van een klein onderdeel of idee. Daardoor kom je weer op nieuwe ideeën en zie je wat wel en niet werkt.

Wil jij later in het buitenland werken?

Dan kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een semester in het buitenland te studeren of er stage te lopen.

Bekijk hier de mogelijkheden in het buitenland

Bachelor of Music

Na het afronden van deze studie krijg je de graad Bachelor of Music. Die mag je als BMus afgekort achter je naam zetten. Op je diploma staat naast de graad, de richting Music Design for Games and Interaction.

Studieverloop

Brede oriëntatie

In het eerste jaar maak je kennis met alle vakken, zodat je je breed kunt oriënteren. Je werkt samen met studenten uit de andere afstudeerrichtingen binnen Muziek en Technologie. Ook kies je al een aantal keuzevakken waarin jij je verder wilt verdiepen.

Theorie en praktijk

Vanaf het tweede jaar kies je uit verschillende blokken van projecten over compositie, sound design en systeemontwerp in een interactieve omgeving.

Daarbij horen ook theorielessen en werkgroepen met studenten van de school HKU Games en Interactie. Muzikale en productionele kennis (analyse, synthese), klankmatige vaardigheden en inzicht in systemen staan hierbij centraal.

Samenwerken en leren

De projecten die je doet zijn steeds realistischer en uitdagender. Je werkt hierbij ook steeds vaker samen met professionals uit andere vakgebieden. Daarbij krijg je ondersteunende theorielessen en zijn er werkgroepen.


Stage

In het derde jaar ga je drie maanden op stage. En als je wilt kun je dat ook in het buitenland doen!
 

Onderzoekend leren

Je werkt net als in het derde jaar aan projecten en krijgt daarnaast theorielessen. Ook is er steeds meer aandacht voor onderzoek in combinatie met ontwerpen.


Klaar voor de toekomst

In het laatste semester bedenk en regel je zelf een afstudeerproject (of projecten) waarmee jij jezelf neerzet in het werkveld. Zo maak je gelijk een vliegende start!
Music Design for Games and InteractionWat maak je
Music Design for Games and Interaction

Wat maak je bij ons

Aan het werk!

Als Music Design for Games and Interaction kun je aan de slag als componist, sound designer of systeemontwerper voor gamebedrijven. Maar ook voor theaters, onderzoeksinstituten, musea en muziekproductiebedrijven. Of juist in het bedrijfsleven als app-ontwikkelaar. Jij zorgt voor de beste gebruikerservaring.

Jouw expertise is ook relevant voor nieuwe vakgebieden zoals robotica en kunstmatige intelligentie. Denk bijvoorbeeld aan software, installaties en producten.

Bij bedrijven is hier veel vraag naar. Maar je kunt ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.

Beroepen

Afgestudeerden hebben vaak een uniek profiel ontwikkeld waarin ze een aantal verschillende beroepen combineren. Een paar van die beroepen vind je hier.
  • De Game Audio Designer werkt bijvoorbeeld binnen grote gamestudio’s aan games die wereldwijd gepubliceerd worden voor verschillende gameconsoles. Of in een eigen studio aan de audio voor kleinere ‘indiegames’. Maar altijd samen met gameontwikkelaars, om te weten waar de game over gaat en wat belangrijk is voor de speler.
    Het gaat steeds om het ontwikkelen van een uniek klankconcept. Dat concept moet de gebruiker aanspreken en de game-ervaring versterken. De Game Audio Designer gebruikt software om geluidseffecten of muziek in de game te integreren, of ontwikkelt deze software zelf. Hij maakt klanken met synthesizers, neemt effecten op of componeert muziek.
  • De Sonic Interaction Designer is expert op het gebied van interactieve audio. Dat is het geluid bij systemen waar de gebruiker een wisselwerking mee aangaat. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Denk bijvoorbeeld aan de berichtmeldingen en het vergrendelingsgeluid op een telefoon. Het gaat altijd om nieuwe manieren ontwikkelen waarop geluid of muziek bijdragen aan het gebruiksgemak en -plezier van allerlei systemen.

    Een paar voorbeelden van werk:
     
    • De geluidsinterface voor het dashboard van vliegtuigen maken bij een grote vliegtuigfabrikant
    • Chirurgen in de operatiekamer met geluidsfeedback belangrijke informatie geven
    • Luisteraars nog meer bij live-concerten betrekken, door ze met een app invloed te laten uitoefenen op hetconcert
    • Een nieuwe game voor blinden maken, die alleen gebruikmaakt van geluid, trillingen en muziek
  • De Componist van gamemuziek werkt net als de Game Audio Designer aan grote of kleinere games. Maar richt zich daarbij echt op de muziek (dus niet de geluidseffecten). Die muziek moet zo goed mogelijk aansluiten bij wat er gebeurt in het spel, zodat de speler maximaal geniet. Het muzieksysteem speelt in op wat de speler doet en waar hij of zij heen gaat. Dat betekent geen vooraf vastgelegde composities, maar slimme dynamische muziekelementen om mee af te wisselen.
Music Design for Games and InteractionAanmelden en toelating
Music Design for Games and Interaction

Aanmelden en toelating

Meld je nu aan!

Belangrijke data

  • Aanmelden voor studiejaar 2021-2022 is mogelijk vanaf 1 oktober 2020
Bekijk de pagina Status Toelatingen of je je nog kunt aanmelden.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben.
 
Meld je met je DigiD aan via Studielink

Na je aanmelding via Studielink ontvang je informatie over de toelatingsprocedure en word je ingedeeld op een eerste toelatingsdag. Deze datum is bindend.
 

De online voorbereiding bestaat uit een aantal thuisopdrachten waar je gemiddeld zo’n drie weken de tijd voor nodig hebt. Heb je je voor meer dan één studie binnen Muziek en Technologie aangemeld? Dan gelden de opdrachten voor alle opleidingen in kwestie. Je hoeft ze dus maar één keer te maken.


Als je je opdrachten op tijd inlevert, word je uitgenodigd voor de eerste toelatingsdag.

Er zijn twee toelatingsdagen. Beide vinden plaats op locatie IBB-laan.

Toelatingsdag 1: toets

Op de eerste maak je een toets. Daar heb je je koptelefoon voor nodig. De toets duurt ongeveer 45 minuten en test:
 
  • Je kennis van algemene muziekleer
  • Je vaardigheid in solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee)
  • Je kennis van muziektechnologie en geluidsleer
  • Je rekenvaardigheid
Per e-mail krijg je te horen of je door mag naar de tweede toelatingsdag. Dit is afhankelijk van de uitslag van de toets en de beoordeling van het materiaal dat je online hebt ingeleverd.
 

Toelatingsdag 2: gesprek

Op de eventuele tweede toelatingsdag heb je een gesprek met de toelatingscommissie. Het gesprek gaat over jouw toelatingsmateriaal en jouw kijk op de studie en het werkveld. Het is een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht komt.

Per e-mail krijg je na ongeveer drie weken te horen of je bent toegelaten.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Voor het studiejaar 2020-2021 is het wettelijke collegegeld door het Ministerie van OCW vastgesteld op € 2.143.

    Het wettelijke tarief geldt alleen voor studenten afkomstig uit Nederland, een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER*), Zwitserland of Suriname en studenten die voldoen aan de nationaliteitscriteria van WSF 2000.

    (* EER-landen omvatten de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein.)
  • Aan de hand van het wettelijke tarief stelt HKU het instellingscollegegeld vast. Studenten die al een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond en studenten van buiten de EER betalen meestal een hoger tarief.

    Mede als gevolg van wettelijke veranderingen zal het instellingscollegegeldtarief voor niet-EER studenten de komende jaren fors kunnen stijgen.

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact