Kunst en EconomieDe studie
Opleiding
Bachelor of Art and Economics
Vorm
Voltijd
School
Kunst en Economie
Graad
Bachelor of Arts
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
34951
E-mail
sz@hku.nl

Kunst en Economie: iets voor jou?

Studenten Kunst en Economie zijn de toekomst. Zij zijn namelijk zakelijk én creatief. Je leert hoe je inspeelt op trends en ontwikkelingen en bent vervolgens als geen ander in staat om veranderingen te realiseren en de sector verder te professionaliseren. Bovendien weet je alles van één of meerdere werkvelden binnen de kunst en cultuursector. Met andere woorden: de KE’er is de mogelijk-maker!

Volg ons

Benieuwd naar onze studenten? Volg ons op Instagram! Stel hier ook al je vragen in onze insta live sessies Kunst en Economie Praat (30 september 16u, 21 oktober 16u, 13 januari 16u, 7 april 16u).

Kunst en Economie in het kort

  • Ontwikkel zakelijke expertise én creatief denkvermogen, een unieke combinatie in één studie
  • Studeren in een open en prettige sfeer met persoonlijke aandacht van docenten, die zelf ook actief zijn in het werkveld
  • Geef je eigen studie vorm met de keuze van werkvelden, minoren en stages
  • Werk voor echte opdrachtgevers tijdens je studie en bouw een enorm netwerk op binnen de kunst en cultuursector, inclusief de creatieve industrie
  • Je studeert aan een kunstacademie en bevind je daardoor in een creatieve en innovatieve omgeving
  • Er is een actieve studievereniging en community onder studenten
  • Anderhalf jaar na het afstuderen geeft 95-100% aan betaald werk te hebben op niveau (een baan of eigen bedrijf)

Wanneer is Kunst en Economie echt iets voor jou?

Je hebt een grote passie voor kunst en cultuur, je bent een creatief denker, ondernemend en een echte doorzetter. Je wil het liefst werkzaam zijn in de kunst- en cultuursector en je expertise inzetten om in de sector te innoveren en de impact van kunst en cultuur te vergroten. Je nieuwsgierigheid en drang om te onderzoeken en te experimenteren komen goed van pas. Je zoekt naar passende creatieve oplossingen en durft ook onverwachte keuzes te maken. Dit doe je alleen, maar vaak ook samen met je medestudenten. Een open houding en goede communicatieve vaardigheden helpen je hierbij.

Waarom Kunst en Economie bij HKU?

KE’ers worden opgeleid om de kunst en cultuursector te professionaliseren en deze sector duurzamer, gezonder en inclusiever te maken. Een economische en managementstudie binnen de muren van een kunstacademie is uniek. Om goed te kunnen samenwerken met creatieve en artistieke makers leer je denken als een kunstenaar en creatieve professional. Je bent innovatief en gebruikt ontwerpprocessen in combinatie met je zakelijke en organisatorische vaardigheden. Daarnaast biedt HKU je een uitgebreid netwerk van creatieve professionals en kunstenaars, zowel binnen als buiten haar muren. Ook staan onze docenten vaak direct in verbinding met de verschillende werkvelden. Uiteindelijk waarderen studenten de studie enorm door de persoonlijke aandacht, de kwaliteit van haar docenten en de open sfeer.

Kunst en EconomieWat leer je
Kunst en Economie

Wat leer je bij ons

Je leert hoe jij op een creatieve en zakelijke manier waarde kan creëren voor en met de kunst en cultuursector. Hiermee word je opgeleid tot cultureel ondernemer en voor management- en adviserende functies in de culturele en creatieve sector. Na een brede basis op zowel creatief als zakelijk gebied in de eerste anderhalf jaar, kies je in het tweede jaar je eigen specialisme. Je hebt de keuze uit maar liefst vijf werkvelden: Beeldende kunst en Design, Media, Mode, Muziek en Theater en Dans.

Je ontwikkelt je breed, maar je kiest ook een richting waar je passie ligt. Zo word je allround en specialist tegelijk. Hoe? Door te doen. Vanaf het eerste jaar ga je samen met je medestudenten aan de slag met projecten voor echte opdrachtgevers. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om tijdens je studie je eigen bedrijf op te zetten. Je kiest creatieve invalshoeken voor vraagstukken in de sector of het werkveld. Dit zie je ook terug in de afstudeerprojecten: vernieuwend, gedurfd, uniek en relevant voor mens, de sector en de maatschappij.

Propedeuse

Je leert alle benodigde basiskennis op zowel creatief als zakelijk gebied. Je volgt vakken over maatschappelijke uitdagingen die spelen in de kunst- en cultuursector, maar ook over recht of financiering.

Verdiepen

Je werkt samen met medestudenten voor externe opdrachtgevers aan projecten uit de kunst- en cultuursector. In het tweede semester kies je definitief één van de vijf werkvelden en je verdiept je hier verder in.

Minor en stage

Je ontwikkelt jezelf tijdens een fulltime stage binnen jouw interessegebied. Zo loop je een half jaar mee in een organisatie waar je zelfstandig werkzaamheden uitvoert. De andere helft van het jaar volg je binnen óf buiten HKU een minor, dit kan ook in het buitenland.

Afstuderen

In het laatste jaar ga je afstuderen. Je kiest een expertisegebied, thema en werkveld dat jij interessant vindt. Uiteindelijk lever je een bruikbaar eindproduct of oplossing voor de praktijk op.

Bekijk afstudeerwerken van studenten

De werkvelden

In het tweede semester van het tweede studiejaar kies je uit een van de vijf werkvelden. Je specialiseert je in één werkveld waar jouw interesse en passie ligt. In het door jou gekozen werkveld ga je vervolgens ook stage lopen en afstuderen.

Bij alle werkvelden leer je om evenementen succesvol te organiseren, financieren en promoten. Maar ook hoe je zorgt voor een goed concept, de juiste voorbereiding, logistieke uitvoering en goede nazorg. Bij ieder werkveld worden immers evenementen en festivals georganiseerd.

Lees hier meer over de verschillende werkvelden:
  • Het werkveld Beeldende Kunst en Design gaat over de visuele, de materiele en immateriële wereld om ons heen. Over verhalen en objecten van kunstenaars en ontwerpers die onze identiteit en visie op de wereld mede vormgeven. Zij onderzoeken en ‘maken’, en bieden ons vragen én antwoorden over onze identiteit en onze samenleving.

    Wat leer je?

    Bij het werkveld Beeldende Kunst en Design leer je de wereld van visueel werken en denken kennen. Je leert hoe kunstenaars en ontwerpers vanuit een eigen behoefte of intentie of juist vanuit een opdracht of opgave werk maakt. Je denkt na over waarom beeldende kunst en design bestaat; voor wie iets wordt gemaakt of ontworpen; wat de functie is van het ontwerp; hoe gevoelens en gedachten opgeroepen worden; welke materialen worden gebruikt en wat de betekenis is daarvan.

    Waar houden makers zich mee bezig en wat zijn hun keuzes? Aan de hand van actuele trends en ontwikkelingen krijg je inzicht in het werkveld van beeldende kunst en design. Je leert de kracht en waarde van dit werkveld kennen, en je leert welke rol kunstenaars en ontwerpers spelen in allerlei domeinen van de maatschappij. Dat is nodig, want bijna alles om je heen is ontworpen: een stoel, voedselverpakkingen in de winkel en het pleintje waar je elke dag langs fietst. Ontwerpers dragen bij aan de vorming van je gedrag en gedachten omdat zij een belangrijke rol vervullen in alles wat je om je heen ziet, hoort, leest en gebruikt.
    Daarmee geven ontwerpers vorm aan zowel de fysieke, de belevings- en de organisatorische wereld om ons heen.

    Kunstenaars stellen vragen over de ontwikkeling van mensen en de veranderende wereld, en zetten je aan tot nadenken over de wereld waarin we leven. Zij interpreteren de wereld op een bijzondere manier. Ze onderzoeken in hun werk wat de kern is van een onderwerp of een probleem, en vragen zich af hoe dat in een kunstwerk vertaald kan worden. De uitkomst is vaak iets onverwachts: iets waar je nooit op zou komen door 'gewoon' over hetzelfde onderwerp of probleem na te denken. Dit maakt de kunstenaarsblik uniek en is precies waarom kunst zo belangrijk is voor de maatschappij.

    Wat levert het jou op?

    Je leert hoe het beeldende kunst en design werkveld in elkaar zit en hoe jij je plek hierin kunt vinden. Hoe jij met een zakelijke en innovatieve mindset een rol kan spelen en bij kan dragen aan versterking ervan. Je kunt je inzetten om bijvoorbeeld makers te laten samenwerken, nieuwe inkomstenbronnen voor kunstprojecten te vinden of op vernieuwende wijze nieuwe doelgroepen te bereiken en zo de impact van beeldende kunst en design te vergroten. Jouw ideeën zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen voor de wereld van morgen, omdat jij zorgt dat kunstenaars en ontwerpers hun werk en experimenten kunnen blijven doen.

    Meer weten?

  • Het werkveld Media gaat over communiceren met verhalen, oftewel storytelling. Of het nu via televisie, film, radio, print of interactieve media gaat, in de media vertellen we verhalen met beeld, geluid en tekst. Dat verhaal moet een weg vinden naar het publiek.

    Wat leer je?

    De media vinden we terug in alle haarvaten van de samenleving en er gaat dan ook veel geld in om. Van kunst en entertainment tot nieuwsgaring en marketing, de media speelt er een belangrijke rol. Jij leert de weg kennen in dit brede werkveld en ontwikkelt je tot een waardevolle mediaprofessional. Je begrijpt precies hoe storytelling werkt en hoe je ermee kunt communiceren. Je krijgt inzicht in de creatieve processen die leiden van een origineel idee tot een eindproduct en je weet wat er nodig is om de juiste doelgroep te bereiken. Je kent de creatieve kant maar ook de zakelijke en productionele kant. Deze combinatie maakt jou uniek en gewild, zowel in de mediawereld als bij bedrijven. Je leert creatieve teams te begeleiden en planningen en budgetten te maken en in de gaten te houden.

    Wat levert het jou op?

    Als jij je richt op dit werkgebied, kun je zo in de mediawereld aan de slag. Denk aan film, tv of radio, maar ook aan interactieve media voor marketing en communicatie. Al tijdens je studie bouw je een sterk netwerk op en werk je samen met de mediaprofessionals van vandaag en van de toekomst.

    Weet je nog niet waarin je je wilt specialiseren? Tijdens je studie zoek je de richting binnen de media die jou het beste ligt. Je verwerft nuttige kennis over hoe bedrijven via media communiceren. Wat voor gevoel krijg je bij een bedrijf? Wat voor sfeer straalt het uit? Hoe kun je de storytelling zo gebruiken dat meer klanten voor het bedrijf kiezen? Als je deze principes snapt en ze zakelijk kunt toepassen, maak jij jezelf natuurlijk onmisbaar.

    Meer weten?

  • Mode is fascinerend. Iedereen draagt kleding, dus we hebben allemaal te maken met mode. En mode is altijd in beweging, gaat over functie en identiteit en zegt heel veel over wat er gaande is in de samenleving. Mode en de maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De mode-industrie is de op twee na grootste industrie ter wereld en we hebben er allemaal mee te maken. Iedereen draagt kleding, koopt het en wordt dagelijks geconfronteerd met mode-keuzes. Ben je nieuwsgierig hoe jij kan bijdragen aan een beter en duurzamer modesysteem of wil je jouw droom najagen van je eigen bedrijf in de mode? Je ontdekt het tijdens het werkveld Mode.

    Wat leer je?

    Bij het werkveld Mode doorlopen we alle schakels waar kleding mee te maken heeft: Ontwerp & Ontwikkeling, Productie & Distributie, Marketing & Communicatie en Verkoop.
    Zo leer je het creatieve ontwerpproces van modeontwerpers te managen. Denk aan het vormgeven van nieuwe productie- en ontwerpprocessen, maar ook het begeleiden van innovatie in materiaalontwikkeling en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Je krijgt inzicht in de principes van gedragsbeïnvloeding, voert trendanalyses uit en ontdekt hoe je financieringen regelt. Verder ontwikkel je met alle kennis die je opdoet een toekomstvisie op het gebied van ontwerpbureaus, modellen, pr, ontwerp, materiaal en (duurzame) productie.

    Door middel van inspiratielessen, opdrachten en gastsprekers ga je ontdekken welke rol jij als KE-er in dit werkveld kan vervullen:
    • Bijvoorbeeld naast een modeontwerper, of in het managen van het proces van nieuwe textielsoorten;
    • Je werkt in een bedrijf of atelier dat kleding produceert en distribueert;
    • Je werkt aan de marketing en communicatie van een label of bent eigenaar van een PR bureau.
    • Je houd je graag bezig met de verkoop. Dat kan in een eigen winkel, concept store, of op de sales afdeling van een fashionlabel of een online winkel.
    In de modelessen in jaar 1 en 2 ontdek je jouw mogelijkheden in deze schakels én ook over trends, trendwatching en duurzaamheid. En daarnaast is er de Maakdag: op deze dag ga jij zelf een hele dag aan de slag met allerlei technieken die in de mode gebruikt worden om mode nog beter te kunnen begrijpen. In jaar 3 ga je stage lopen in de mode en een minor volgen die voor jou een verdieping of verbreding geeft. En in jaar 4 studeer je af met een onderwerp uit het werkveld Mode.

    Wat levert het jou op?

    Je vormt een heel duidelijk beeld van jouw mogelijkheden in het werkveld mode. Je wordt geïnspireerd door o.a. gastsprekers uit elke schakel. Zo luister je bijvoorbeeld naar een modeonderneemster met 6 winkels in Nederland, een directeur van een PR bureau in Amsterdam of een trendwatcher van een groot Nederlands trendwatchbureau. En je leert hoe de waardeketen en de afzonderlijke schakels eruitzien.

    Je ontdekt de mogelijkheden als manager (je werkt graag in een bedrijf/team) in de mode en ook waar jouw kansen liggen als ondernemer (je hebt je eigen bedrijf) in dit werkveld. En je bouwt door de lessen en je stage een netwerk op in het werkveld. Dit alles helpt je bij je ontwikkeling tot modeprofessional met een Kunst & Economie diploma. Een creatieve en uitdagende sector om dagelijks werkzaam in te zijn!

    Meer weten?

  • De muzieksector is springlevend en dynamisch: na vele tech-revoluties draait de sector nu beter dan ooit. Maar de volgende revoluties staan alweer voor de deur. Hoe gaat de muziekbusiness die doorstaan? En zal ze er weer beter uit komen? Hoe dan ook: werk aan de winkel voor nieuwe professionals. KE’ers zijn dus hard nodig!

    Wat leer je?

    Bij HKU Kunst en Economie krijg je een stevig inzicht in de muzieksector. We gaan in op de verschillende partijen die werkzaam zijn in de muziek, muziekdeals, muziekrecht en je bouwt aan je netwerk in de muziek. En natuurlijk leer je de verschillende maakprocessen te begrijpen. Maar we willen je ook een kritische blik geven op de sector: wat kan er beter, hoe kan er op de toekomst worden ingespeeld?

    Om tot haar recht te komen, moet muziek gehoord worden. Dat betekent: aan de man gebracht. Je leert in dit vakgebied dan ook veel over marketing: van statistiek over doelgroepen tot het in de markt zetten van een merk. Denk aan nieuwe vormen van storytelling en het gebruik van social media. Maar ook het opbouwen van een community door directe interactie met het publiek.

    Wat levert het jou op?

    Richt je je op dit werkgebied, dan duik je onder in de muziekwereld. Zo ga je al tijdens je studie samenwerken met muziekprofessionals. Je leert de praktische kant van het produceren, distribueren en verkopen van muziek en wordt een smaakmaker in de muziekindustrie.

    Maar ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, heb je heel veel aan deze kennis. De commerciële tools die je aanleert voor muziekdistributie en -verkoop, kun je ook gebruiken bij het in de markt zetten van andere producten. Doordat je de kracht van muziek en geluid begrijpt, kun je deze op allerlei (onverwachte) plekken inzetten. Door jouw combinatie van creatief en commercieel inzicht ben jij de ultieme verbinder van muziek en het bedrijfsleven.

    Meer weten?

  • In de podiumkunsten gaat het over de (live) verbinding tussen spelers en publiek. Binnen het theater, tevens buiten de 4 muren van het gebouw, werken we in verschillende disciplines aan het verbeelden van verhalen, thema’s en gevoelens. Welke vorm, welke plek en welke context past het beste bij de inhoud?

    Wat leer je?

    Het werkveld bestaat uit presenterende instellingen - zoals schouwburgen, festivals e.a. podia - en producerende instellingen - zoals gezelschappen. Tegenwoordig bestaan er allerlei vormen waarbij (mogelijk)makers zich bezighouden met een live ervaring voor het publiek. Dat varieert van een theatergezelschap, een collectief, een community-arts project, een dansmaker, een creatief producent, een installatiemaker tot een festival. Naast toneel hebben we het over locatietheater, dans, musical, muziektheater, circus, mime e.a. transdisciplinaire vormen.
    Je leert hoe dit werkveld in elkaar zit, je maakt kennis met collega’s van de toekomst en je ervaart hoe je een productie mogelijk kunt maken. Dus je wordt geen acteur maar je maakt wel mede de productie door een goede context te creëren en de productie en het publiek bij elkaar te brengen.

    Wat levert het jou op?

    In de toekomst word je in principe manager in de theatersector, denk aan marketeer, productieleider, contextprogrammeur of zakelijk leider. Uiteraard kun je ook gaan ondernemen of je toespitsen op het verbinden. Je hebt een neus voor nieuwe en belangrijke ontwikkelingen in de theaterwereld. En de juiste zakelijke instincten om nieuwe markten en financiële kansen aan te boren. Na je afstuderen heb je een groot netwerk en kun je zo aan de slag. Jij bent de onmisbare organisator achter de schermen bij gezelschappen, theaters, schouwburgen en festivals.

    Meer weten?

Kunst en EconomieAan de slag
Kunst en Economie

Aan de slag

Tijdens de opleiding creëer je onder andere:
  • Organisatieadviezen voor echte opdrachtgeversin de culturele en/of creatieve industrie
  • Nieuwe innovatieve samenwerkingen in de kunst en cultuursector
  • Een levensvatbaar bedrijf in de culturele en/of creatieve industrie

Aan het werk!

Mensen die open en creatief denken zijn hard nodig, vooral als ze dat ook kunnen omzetten in nieuwe oplossingen en zakelijke kansen. Ben je afgestudeerd aan de studie HKU Kunst en Economie? Dan heb je een titel Bachelor of Arts (BA) op zak, waarmee je alle kanten op kunt. Van je eigen bedrijf tot een baan binnen de culturele en creatieve sector of in het bedrijfsleven. Met een studie Kunst en Economie heb je een hoge baangarantie. 95% van de afstudeerders vindt binnen een half jaar een baan op niveau of heeft een eigen onderneming.

Wat kun je worden?

Jij kiest voor een groot deel zelf welke kant je op wilt. Er zijn na je studie oneindig veel mogelijkheden om de vaardigheden die je hebt geleerd toe te passen in de praktijk. Wat kun je ‘later’ allemaal worden? Een lijst met concrete voorbeelden:
  • Na de studie Kunst en Economie kun je werken binnen de culturele en creatieve sector als:

    • PR Manager bij een kledingmerk
    • Eventmanager of organisator van een festival
    • Manager van een artiest, band, zaal of (pop)podium
    • Zakelijk leider (of assistent) van een theatergezelschap
    • Marketing- of projectmedewerker bij een museum of galerie
    • Producer bij een omroep of filmmaatschappij
  • Je kunt ook aan de slag in het bedrijfsleven als:
    • Manager van een creatieve denktank
    • Manager van een projectteam ‘klantervaring en klantcontact’ of ‘duurzaamheid’
    • Manager van de afdeling op het gebied van ‘het nieuwe werken’
    • Conceptontwikkelaar
    • Creatief strateeg of consultant
  • Na de studie Kunst en Economie kun je een eigen bedrijf starten:
    • Eventmanagement
    • Artiestmanagement
    • Zakelijk adviseur voor kleine creatieve bedrijven
    • Ontwikkelen van creatieve projecten en concepten voor maatschappelijke organisaties
    • ‘Spin in het web’: verbinder van kunstenaars en bedrijfsleven
  • Afgestudeerden werken als:
    • Bedrijfsleider bij De Helling
    • Eventmanager bij NRC Media
    • Social Media Manager bij Endemol
    • Marketeer bij Festival Tweetakt
    • Innovatie Officer bij de Nederlandse Ambassade in Frankrijk
Kunst en EconomieActueel
Kunst en Economie

Wat speelt er

Kunst en EconomieAanmelden en toelating
Kunst en Economie

Aanmelden en toelating

Ben je enthousiast?

Meld je direct aan voor de open dag op 23 november 2024. Bovendien zijn er ook meeloopdagen waarop je een dagdeel met Kunst en Economie kunt meelopen. Die zijn op de volgende momenten gepland:

Stel je vragen tijdens Insta Live!

Je kunt ook je vragen stellen tijdens onze insta live sessies met studenten: Kunst en Economie Praat. Deze vinden plaats op: 30 september 16u, 21 oktober 16u, 13 januari 16u, 7 april 16u. Volg ons daarvoor eerst op Instagram.

Hoe meld ik mij aan voor Kunst en Economie?

  1. Meld je met je DigiD aan via Studielink
  2. Registreer je voor de numerus fixus van Kunst en Economie
  3. Neem deel aan de toelating
  4. Ben je toegelaten, dan schrijf je je in voor de opleiding via Studielink
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met een van onze studievoorlichters via Servicebalie Studentenzaken.

Aanmelddeadline

Aanmelden voor het studiejaar 2025-2026 kan van 1 oktober 2024 tot en met 15 januari 2025.

Toelating (Decentrale Selectie)

Kunst en Economie heeft plek voor maximaal 150 nieuwe studenten. We willen namelijk een kleinschalige opleiding blijven. Bovendien vinden we persoonlijk contact met onze studenten het allerbelangrijkste. Dit betekent dat we een fixusopleiding zijn, oftewel we hanteren een numerus fixus. Bij een numerus fixus hoort een decentrale selectie als toelating. Onze toelating bestaat uit drie onderdelen. Aan de hand van deze onderdelen beoordelen we of de studie bij je past, maar ook of jij bij de studie past.

  1. Motivatiebrief (maximaal 500 woorden) of een video van 1 minuut
  2. Cv
  3. Toelatingsgesprek (15 minuten)
Per studiejaar mag je je voor maximaal 2 fixusopleidingen aanmelden. Dit mag dezelfde opleiding zijn op 2 verschillende onderwijsinstellingen. Voor de studies geneeskunde, tandheelkunde, fysiotherapie, verloskunde en mondzorgkunde geldt een uitzondering. Hier mag je maar voor 1 onderwijsinstelling kiezen.
Daarnaast mag je je maximaal 3 keer aanmelden voor een bepaalde fixusopleiding. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je voor de opleiding Kunst en Economie (een fixusopleiding) over alle jaren en over alle instellingen maximaal 3 keer mag aanmelden. Op Studielink staat hoeveel pogingen je hebt gedaan.

Toelating

Nadat je je hebt aangemeld, en je jouw cv en motivatiebrief hebt geüpload, word je ingedeeld op een toelatingsdatum. Hierover ontvang je per mail bericht en krijg je ook meer informatie over wat er van je wordt verwacht tijdens het gesprek en proces van de toelating.

Ben je verhinderd of verblijf je in het buitenland, geen probleem!
Neem zo snel mogelijk contact op met Servicebalie Studentenzaken via sz@hku.nl of 030 - 209 15 40.

Benodigde vooropleiding

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s:

  • havo of vwo
  • mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma

Beoordelingscriteria

  • Je hebt een goed beeld van de opleiding
  • Je hebt interesse in economie, kunst, cultuur en creativiteit
  • Je bent nieuwsgierig
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en kunt jezelf goed presenteren
  • Je kunt je keuze voor Kunst en Economie onderbouwen

Studielink

Meld je uiterlijk 15 januari aan via Studielink voor Kunst en Economie. Let op, hiervoor heb je een DigiD nodig.

Uitnodiging

Na het inleveren van jouw motivatiebrief/video en cv ontvang je een uitnodiging waarin staat op welke datum jij bent ingedeeld voor het toelatingsgesprek.

Het toelatingsgesprek vindt plaats op locatie Oudenoord en het gesprek duurt ongeveer 15 minuten. Tijdens het gesprek zijn we vooral benieuwd naar wie jij bent en wat jouw motivatie is. Jij krijgt uiteraard ook de ruimte om vragen te stellen. Doel van het gesprek is te onderzoeken of jij en de opleiding Kunst en Economie een goede match zijn.

Uitslag

Op 15 april ontvang je bericht of je bent toegelaten. Heb je nummer 1-150, dan ben je direct toegelaten. Is jouw nummer hoger, geef de hoop niet op. Je krijgt automatisch een plek op de wachtlijst. Hoe werkt dit? Als iemand met nummer 1-150 de plek niet accepteert, dan wordt de eerstvolgende op de wachtlijst toegelaten. Dit komt best veel voor!

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Bij de opleiding Kunst en Economie bedragen de studiekosten naast het collegegeld ongeveer € 500,- voor boeken en ongeveer € 150,- voor excursies per jaar.

    Daarnaast is een laptop essentieel. Software kun je als student met korting aanschaffen via surfspot.nl.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken via sz@hku.nl of 030 - 209 15 40. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact