Kunst en EconomieDe studie

Kunst en Economie

Over de studie

Opleiding:
Bachelor of Art and Economics
Vorm:
Voltijd
School:
Kunst en Economie
Graad:
Bachelor of Arts
Duur:
4 jaar
ECTS:
240
Type:
Bachelor
Taal:
Nederlands
Croho-Code:
34951

Welkom bij Kunst en Economie!

Studenten Kunst en Economie zijn de toekomst. Zij zijn namelijk zakelijk én creatief. Je denkt als een kunstenaar, maar weet vervolgens ook hoe je een project moet organiseren en realiseren. Jij bent na deze opleiding een verkenner, verbeelder en ontwerper van de toekomst.

Volg ons

Benieuwd naar onze studenten? Volg ons op Instagram en Facebook!

Kunst en Economie in het kort

  • Leer zakelijk ondernemen en creatief denken, een unieke combinatie in één studie
  • Studeren in een open en prettige sfeer met persoonlijke aandacht van docenten
  • Geef je eigen studie vorm met de keuze van werkvelden, minoren en stages
  • Werk voor echte opdrachtgevers tijdens je studie en bouw een enorm netwerk op binnen de culturele en creatieve industrie
  • 95% van de afstudeerders vindt binnen een half jaar een baan of heeft een eigen bedrijf

Wanneer is Kunst en Economie echt iets voor jou?

Je bruist van de goede ideeën, bent ondernemend en een echte doorzetter. Daar wil je later graag iets mee doen. Bijvoorbeeld een nieuw festivalconcept bedenken, een duurzaam kledingmerk starten of marketingcampagnes opzetten voor grote muziekmaatschappij. Je nieuwsgierigheid en drang om steeds weer iets tofs te verzinnen, komt goed van pas. Je loopt niet weg voor een moeilijk project en zoekt naar passende creatieve oplossingen. Daarnaast durf je ook andere keuzes te maken. Dit doe je alleen, maar vaak ook samen met je medestudenten. Een open houding, lef en goede communicatieve vaardigheden helpen je hierbij. 

Waarom Kunst en Economie bij HKU?

Een economische en managementstudie binnen de muren van een kunstacademie is uniek. Je leert denken als een kunstenaar en creatieve professional. Zo gebruik jij ontwerpprocessen uit de kunsten om met je zakelijke en organisatorische vaardigheden het beste resultaat te halen. Je vergaart kennis en bouwt een netwerk op in één of meer creatieve werkvelden. We onderscheiden ons doordat een studie Kunst en Economie zich richt op de hele culturele creatieve industrie. Terwijl bij andere creatieve business studies de focus vaak ligt op marketing en (social) media.

Daarnaast biedt de hogeschool je een uitgebreid netwerk van creatieve professionals en kunstenaars, zowel binnen als buiten haar muren. Ook staan onze docenten vaak direct in verbinding met het werkveld. Uiteindelijk waarderen studenten de studie enorm door haar kleinschaligheid, de kwaliteit van haar docenten en de sfeer die passie en vertrouwen ademt.
Kunst en EconomieWat leer je
Kunst en Economie

Wat leer je bij ons

Je leert hoe jij creativiteit op een zakelijke en maatschappelijk betrokken manier kunt inzetten. Hiermee word je opgeleid tot creatief ondernemer en voor managementfuncties in de culturele en creatieve sector. Na een brede basis op creatief als zakelijk gebied in de eerste anderhalf jaar, kies je in het tweede jaar je eigen specialisme. Je hebt de keuze uit maar liefst zeven werkvelden: Beeldende kunst en design, Events, Games, Media, Mode, Muziek en Theater. 

Je ontwikkelt je breed, maar je kiest ook een richting waar je passie ligt. Zo word je allround en specialist tegelijk. Hoe? Door te doen. Vanaf het eerste jaar ga je samen met je medestudenten aan de slag met projecten voor echte opdrachtgevers. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om tijdens je studie je eigen bedrijf op te zetten. Per project, dat gaat over een management- of ondernemersvraagstuk, kies je een creatieve invalshoek. Dit zie je ook terug in de afstudeerprojecten. Vernieuwend, gedurfd, uniek en relevant voor mens, maatschappij of bedrijfsleven.

Propedeuse

Je leert alle benodigde basiskennis op zowel creatief als zakelijk gebied. Je volgt vakken over managen en ondernemen. Je leert denken als een kunstenaar en ontdekt hoe je een eigen bedrijf opzet.

Verdiepen

Je werkt met medestudenten, kunstenaars en externe opdrachtgevers aan projecten. Twee thema’s staan daarbij centraal: verbinden en incubate. In het tweede semester kies je definitief één van de zeven werkvelden en je verdiept je hier verder in.

Minor en stage

Je ontwikkelt jezelf tijdens een fulltime stage en binnen een interessegebied. Zo loop je een half jaar mee in een organisatie waar je zelfstandig werkzaamheden uitvoert. De andere helft van het jaar volg je binnen óf buiten HKU een minor. Of zelfs in het buitenland!

Afstuderen

In je laatste jaar ga je afstuderen aan de hand van Design Thinking. Je kiest een expertisegebied, thema en werkveld dat jij interessant vindt. Uiteindelijk lever je een bruikbaar eindproduct of oplossing voor de praktijk op.


Bekijk afstudeerwerken van studenten

Werkvelden

In het tweede semester van het tweede studiejaar kies je een werkveld. Je specialiseert je in één werkveld waar je interesse en passie ligt. Binnen dit werkveld ga je stagelopen en afstuderen. Je hebt de keuze uit zeven werkvelden.
  • Het werkveld Beeldende Kunst en Design gaat over creatie, ontwerpen, onderzoeken, identiteit en imago. Waarom bestaat beeldende kunst en design? Voor wie maak of ontwerp je iets? Wat is de functie van het ontwerp? Welk gevoel moet het oproepen? Welke materialen gebruik je en wat wil je daarmee zeggen?

    Wat leer je?

    Bij het werkveld Beeldende Kunst en Design verdiep je je in allerlei vormen van maken en ontwerpen. Wat zijn de keuzes van de makers? Wat roepen die keuzes op en hoe zorgen ze daarvoor? Aan de hand van historische ontwikkelingen en recente trends krijg je inzicht in het werkveld van beeldende kunst en design. Je leert wat de kracht en waarde zijn van beeldende kunst en design en welke rol (toegepaste) kunst speelt in allerlei domeinen van de maatschappij. Dat is nodig, want bijna alles in de samenleving is ontworpen: kleding, verpakkingen, de binnen- en buitenkant van gebouwen, het internet, gereedschap, het pleintje waar je elke dag langs fietst. Zelfs jouw mening wordt 'vormgegeven' door de vorm van het nieuws dat je langs ziet komen.

    Kunstenaars interpreteren de wereld op een bijzondere manier. Ze kijken daarbij veel naar ‘binnen’: Wat is voor mij de kern van dit onderwerp of dit probleem? En hoe vertaal ik dat in een kunstwerk? De uitkomst is vaak iets onverwachts: iets waar je nooit op zou komen door 'gewoon' over hetzelfde onderwerp of probleem na te denken. Dit maakt de kunstenaarsblik uniek en is precies waarom kunst zo belangrijk is voor de maatschappij. Jij leert heel goed begrijpen hoe bijvoorbeeld een modeontwerper of binnenhuisarchitect denkt. Je hebt inzicht in welke nieuwe ontwikkelingen of trends belangrijk zijn en welke niet.

    Wat levert het jou op?

    Je ontwikkelt een 'kunstenaarsblik' en die geeft je het gereedschap om met vernieuwende, onverwachte oplossingen te komen voor allerlei zakelijke en maatschappelijke vraagstukken. Binnen bedrijven en organisaties is deze blik heel zeldzaam. Zeker als je die combineert met een zakelijke mindset. Jouw ideeën zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen voor de wereld van morgen. Je kunt je ondernemerschap inzetten om kunstenaars te laten samenwerken of nieuwe inkomstenbronnen te laten vinden, zodat ze hun autonome werk en experimenten kunnen blijven doen.

    Meer weten?

  • Voor het werkveld Event leer je om in concepten te denken bij het organiseren van voornamelijk zakelijk evenementen. Wat is het doel van het evenement? Hoe draag je dat doel in ieder detail uit?

    Wat leer je?

    Je leert een evenement succesvol te organiseren, financieren en promoten. Daarbij zorg je voor een goed concept, de juiste voorbereiding, logistieke uitvoering en goede nazorg. Ondernemerszin en gedrevenheid zijn vanzelfsprekend voor je.

    Creatieve blik

    Bij een 'zakelijk evenement' denk je misschien niet zo snel aan creativiteit, maar dat is juist heel belangrijk! Een creatieve blik kan een 'saai' evenement omtoveren tot een avontuur waarbij je de gasten op een leuke manier verrast. Bijvoorbeeld door interactieve attracties. Als deze een duidelijke link met het doel van het evenement hebben, zorgt dit ervoor dat het evenement een (zakelijk) succes wordt.

    Je verdiepen in het werkveld event betekent dat je deze creatieve blik – hoe zet ik mijn zakelijke doel om in een creatief concept? – tot in de puntjes leert beheersen. Bovendien leer je die blik combineren met de meer concrete, zakelijke kant van evenementen. Hoe organiseer je evenementen, hoe krijg je de financiering rond of hoe zorg je dat het juiste publiek komt opdagen?

    Wat levert het jou op?

    Je studeert af als specialist met flink wat organisatie-ervaring en een netwerk waarmee je gelijk aan de slag kunt. Weet je nog niet waarin je je wilt specialiseren? Ook dan heb je veel aan de kennis die je opdoet bij dit werkveld. Je weet hoe je overzicht houdt en hoe je goed moet plannen. Je leert onderhandelen met zakelijke partners en je hoofd koel houdt tijdens een crisis. Daarnaast kun je een creatief concept bedenken bij een zakelijk doel, én steeds schakelen tussen hoofd- en bijzaken. Of het nu binnen een bedrijf is of toch voor je eigen onderneming – met deze kennis en vaardigheden maak jij ieder project tot een succes!

    Meer weten?

  • Het werkveld Games is groeiend en enorm populair. Zeker als je breder denkt dan alleen ‘computerspellen’. In onze samenleving hebben we de hele dag met interactieve- en digitale systemen te maken. Apps op smartphones, incheckpoortjes op het station of digitale interactieve installaties in een museum. Ze vallen  allemaal binnen het werkveld games.

    Wat leer je?

    Je verdiepen in games betekent meegroeien met een werkveld in ontwikkeling. Je leert aan de hand van de belangrijkste historische ontwikkelingen en recente trends hoe games en gamification een grote rol spelen in de huidige maatschappij. Je krijgt inzicht in de kracht en waarde van games, voor de game-industrie maar ook voor sectoren daarbuiten.

    Het werkveld Games is nog heel jong en onderzoekt zichzelf voortdurend. Kun je met een interactief systeem een emotie opwekken? Wat zijn toepassingen van interactie- en spelprincipes die het leven leuker en beter maken? Waarom zijn bepaalde games zo verslavend? Met dit soort vragen ga je aan de slag.

    In een wereld waarin interactieve systemen steeds belangrijker worden, is de vraag naar managers die deze systemen begrijpen groter dan ooit. Zo bestaat er een enorme behoefte aan mensen die inzicht hebben in de principes van spel en interactie. Bij het werkveld Games combineer je dit inzicht met zakelijke en economische kennis. Je leert bijvoorbeeld hoe je gamification inzet binnen een product of hoe je met spelprincipes de zorg kunt verbeteren.

    Wat levert het jou op?

    Richt je je helemaal op dit werkgebied, dan specialiseer je je bijvoorbeeld in gameproductie, business en/of -marketing. Je bent inzetbaar voor de zakelijke kant van een game- of interactiestudio. Je weet de creatieve aspecten van het vak te koppelen aan business-strategieën. Als je afstudeert heb je de vaardigheden en (dankzij je HKU-connecties) het netwerk om direct aan de slag te gaan.

    Ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, is deze kennis van grote waarde. Interactieve systemen worden steeds belangrijker, ook binnen bedrijven. Daarnaast kunnen spel- en interactietoepassingen ingezet worden om de kwaliteit van leven te verhogen. Bijvoorbeeld door met een game patiënten in een ziekenhuis te stimuleren tot bewegen of medewerkers van een bedrijf met een spel nuttige dingen te laten leren. Snap jij de principes achter deze systemen én kun je zakelijk nadenken over de toepassingen ervan? Dan openen veel bedrijven de deuren voor jou.

    Meer weten?

  • Het werkveld Media gaat over communiceren met verhalen (storytelling). Of het nu via televisie, film, radio of interactieve media gaat, er wordt altijd een (beeld)verhaal neergezet. Dat verhaal laat een indruk achter bij de kijker of luisteraar.

    Wat leer je?

    Je ontwikkelt jezelf als moderne media-expert. Je begrijpt precies hoe storytelling werkt en hoe je ermee communiceert wat je wilt communiceren. Dat niet alleen: je kunt ook creatieve teams hierin begeleiden. Deze combinatie maakt jou uniek en gewild, zowel in de mediawereld als bij bedrijven.

    Verhalen vertellen

    Als je erover nadenkt, kun je eigenlijk niet communiceren zónder een 'verhaal' eromheen (met verhalen bedoelen we ook beelden). Stel, een gamebedrijf wil reclame maken voor een toffe nieuwe game. Maar dat doen ze in een saaie krant, in een tekst met heel kleine lettertjes en zonder foto. Wat zou jij dan denken van die game? Misschien zegt de tekst wel dat de game vernieuwend is, maar de vorm, het 'verhaal', zegt 'saai en ouderwets'. Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe belangrijk het is om je boodschap te verpakken in het goede verhaal.

    Je verdiepen in het werkveld Media betekent dat jij hier een expert in wordt. Je weet wat een bepaald (beeld)verhaal communiceert en hoe je dat kunt sturen. Daarnaast leer je hoe je creatieve teams hierin begeleidt, terwijl je ook de meer zakelijke dingen zoals planningen en budget in de gaten houdt.

    Wat levert het jou op?

    Als jij je richt op dit werkgebied, kun je zo in de mediawereld aan de slag. Denk aan film, tv of radio, maar ook moderne interactieve media. Al tijdens je studie bouw je een sterk netwerk op en werk je samen met de mediaprofessionals van de toekomst.

    Weet je nog niet waarin je je wilt specialiseren? Ook dan heb je heel veel aan deze kennis. Storytelling is de manier waarop moderne bedrijven communiceren. Wat voor gevoel krijg je bij een bedrijf? Wat voor sfeer straalt het uit? En hoe kun je dat 'verhaal' zo beïnvloeden dat meer klanten voor het bedrijf kiezen? Als je deze principes snapt, en ze ook nog zakelijk kunt toepassen, maak jij jezelf natuurlijk onmisbaar.

    Meer weten?

  • Mode is een gloednieuw werkveld bij HKU Kunst en Economie. Bij dit werkveld krijg je antwoord op vragen als: wie bepaalt wat er in de mode komt? Hoe ontstaan er trends in de samenleving? En welke rol spelen grote modeketens, modeshows van topdesigners en de media hierin? En niet onbelangrijk: hoe en vooral aan wie verkopen we mode? Je ontdekt het tijdens het werkveld mode. 

    Wat leer je?

    Bij het werkveld Mode leer je het creatieve ontwerpproces van modeontwerpers te managen. Denk aan het vormgeven van nieuwe productie- en ontwerpprocessen, maar ook het begeleiden van innovatie in materiaalontwikkeling en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Je krijgt inzicht in de principes van gedragsbeïnvloeding, voert trendanalyses uit en ontdekt hoe je financieringen regelt. Verder ontwikkel je met alle kennis die je opdoet een toekomstvisie op het gebied van ontwerpbureaus, modellen, pr, ontwerp, materiaal en (duurzame) productie.

    Wat levert het jou op?

    Richt je je op het werkveld Mode, dan kun je na je studie aan de slag in de modewereld of je eigen bedrijf starten in de mode-industrie. Mode en de maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De mode-industrie is de op twee na grootste industrie ter wereld en we hebben er allemaal mee te maken. Iedereen draagt kleding, koopt het en wordt dagelijks geconfronteerd met mode-keuzes. Een creatieve en uitdagende sector om dagelijks werkzaam in te zijn!

    Meer weten?

  • Muziek is het ultieme voorbeeld van een breed vakgebied. Van klassiek tot indie en rock, van hiphop of dance tot individuele audio-performers. Ook de toepassingen zijn breed van de componist voor de filmmuziek tot de gelicentieerde tracks voor reclame of games.

    Wat leer je?

    Muziek en geluid zijn overal: van een wachtmuziekje, tot de spring- en rengeluidjes uit je favoriete game. Je verdiepen in dit werkveld betekent dat je leert op welke manieren muziek en geluid autonoom of in interdisciplinaire processen gemanaged kunnen worden. Je leert het hele veld overzien en op welke manieren jij daar als muziekmanager een rol in kunt spelen.

    Om tot haar recht te komen, moet muziek gehoord worden. Dat betekent: aan de man gebracht. Je leert in dit vakgebied dan ook veel over marketing: van statistiek over doelgroepen tot het in de markt zetten van een merk. Denk aan nieuwe vormen van storytelling en het gebruik van social media. Maar ook het opbouwen van een community door directe interactie met het publiek.

    Wat levert het jou op?

    Richt je je helemaal op dit werkgebied, dan duik je onder in de muziekwereld. Zo ga je al tijdens je studie samenwerken met muziekprofessionals. Je leert de praktische kant van het produceren, distribueren en verkopen van muziek en wordt een smaakmaker in de muziekindustrie.

    Maar ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, heb je heel veel aan deze kennis. De commerciële tools die je aanleert voor muziekdistributie en -verkoop, kun je ook gebruiken bij het in de markt zetten van andere producten. Doordat je de kracht van muziek en geluid begrijpt, kun je deze op allerlei (onverwachte) plekken inzetten. Door jouw combinatie van creatief en commercieel inzicht ben jij de ultieme verbinder van muziek en het bedrijfsleven.

    Meer weten?

  • Het werkveld theater gaat over uitbeelden. Wat zijn manieren om een bepaalde inhoud zo goed mogelijk over te brengen? Welke beelden, geluiden en hoofdpersonen passen daarbij?

    Wat leer je?

    Het moderne theater maakt niet alleen meer gebruik van 'de theaterzaal'. Het gaat ook spannende cross-overs aan met onder andere film en interactieve media. Of er wordt bewust gekozen voor een bijzondere  locatie. Je leert hoe je op een indringende manier een verhaal overbrengt. En hoe je met theater een wijk of gemeenschap dichterbij elkaar brengt. Wil je leren om dit alles ook nog eens vertalen naar organisatie en cultureel ondernemerschap? Dan ben je hier op de goede plek.

    Wat levert het jou op?

    Richt je je op het werkveld Theater, dan word je manager in de theatersector. Je hebt een neus voor nieuwe en belangrijke ontwikkelingen in de theaterwereld. En de juiste zakelijke instincten om nieuwe markten en financiële kansen aan te boren. Na je afstuderen heb je een groot netwerk en kun je zo aan de slag. Jij bent de onmisbare organisator achter de schermen bij gezelschappen, theaters, schouwburgen en festivals. Je wordt zakelijk leider van een theatergezelschap. Of productieleider van een theaterfestival. Of zelfs marketeer bij een schouwburg.

    Theatrale blik

    Maar ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, heb je heel veel aan deze kennis. Kijken met een theatrale blik betekent zien wat het concrete verhaal is in een ogenschijnlijk 'abstracte' situatie. Stel, een bedrijf in sportartikelen wil reorganiseren: dat is nog geen verhaal. De medewerkers zijn waarschijnlijk niet enthousiast. Door het verhaal concreet te maken kun je ze wel motiveren: 'Wij willen het sportmerk worden dat iederéén aanspreekt, niet alleen mensen met een killer body. Daarvoor moeten we vriendelijker worden'. Kijken met een theatrale blik en het goede verhaal vertellen, zorgt er dus voor dat je mensen én klanten meekrijgt.

    Meer weten?

Vakken

  • Hoofdvakken
    Organisatiekunde
    Financieel Management
    Creatieve Economie & Cultuurbeleid
    Creatieve Denkprocessen
    Creatieve Maakprocessen 
    Cultureel Ondernemerschap
    Financieel Management
    Marketing
    Cultuurfilosofie
    Creatieve Industrie
    Bedrijfseconomie
    Groepsdynamica
    Visieontwikkeling
    Werkveldverkenning
  • Hoofdvakken
    Kunstgeschiedenis
    Impact van Kunst
    Storytelling
    Design Thinking
    Interdisciplinair Samenwerken
    Recht
    Werkveldverkenning
    Werkveldverdieping
    Strategievorming & Financiering
    Incubate Project
    Visieontwikkeling

Docenten

  • Gabrielle Kuiper (directeur) / Olivia Kramers (waarnemend directeur)
  • Danique Kamp (studieleider)
  • Jenneke Harings (studieleider)
  • Lies Wijnterp (studieleider)
Kunst en EconomieWat maak je
Kunst en Economie

Wat maak je bij ons

Afgestudeerde studenten staan bekend om hun creativiteit en zakelijk inzicht.

Tijdens de opleiding creëer je onder andere:

  • Organisatieadviezen voor echte opdrachtgevers in de culturele en/of creatieve industrie
  • Oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken samen met kunstenaars
  • Een levensvatbaar bedrijf in de culturele en/of creatieve industrie 

Dit creëren lukt je omdat je door het volgen van de studie:

  • De taal en codes van het door jouw gekozen werkveld beheerst en zoekt naar onverwachte oplossingen
  • Je weet hoe je reflecteert en daardoor jezelf goed positioneert
  • Je weet hoe je waarde creëert en keuzes financieel verantwoordt
  • Je onderzoek volgens de Design Thinking methode kunt uitvoeren

Aan het werk!

Mensen die open en creatief denken zijn hard nodig, vooral als ze dat ook kunnen omzetten in nieuwe oplossingen en zakelijke kansen. Ben je afgestudeerd aan de studie HKU Kunst en Economie? Dan heb je een titel Bachelor of Arts (BA) op zak, maar ook een brede studie met relevante stage-ervaring. Hiermee kun je alle kanten op. Van je eigen bedrijf tot een baan binnen de culturele en creatieve sector of in het bedrijfsleven. Uiteindelijk heb je met een studie Kunst en Economie een hoge baangarantie. 95% van de afstudeerders vindt binnen een half jaar een baan of heeft een eigen onderneming.

Beroepen

Jij kiest voor een groot deel zelf welke kant je op wilt. Er zijn na je studie oneindig veel mogelijkheden om de vaardigheden die je hebt geleerd toe te passen in de praktijk. Wat kun je ‘later’ allemaal worden? Een lijst met concrete voorbeelden:
  • Na de studie Kunst en Economie kun werken binnen de culturele en creatieve sector als:

    • Projectmanager bij een gamestudio
    • Eventmanager of organisator van een festival
    • Manager van een artiest, band, zaal of (pop)podium
    • Zakelijk leider (of assistent) van een theatergezelschap
    • Marketing- of projectmedewerker bij een museum of galerie
  • Je kunt ook aan de slag in het bedrijfsleven als:
    • Manager van een creatieve denktank
    • Manager van een projectteam ‘klantervaring en klantcontact’ of ‘duurzaamheid’
    • Manager van de afdeling op het gebied van ‘het nieuwe werken’
    • Conceptontwikkelaar
    • Creatief strateeg of consultant
  • Na de studie Kunst en Economie kun je een eigen bedrijf starten:
    • Eventmanagement
    • Artiestmanagement
    • Zakelijk adviseur voor kleine creatieve bedrijven
    • Ontwikkelen van creatieve projecten en concepten voor maatschappelijke organisaties
    • ‘Spin in het web’: verbinder van kunstenaars en bedrijfsleven
  • Afgestudeerden werken als:
    • Bedrijfsleider bij De Helling
    • Eventmanager bij NRC Media
    • Social Media Manager bij Endemol
    • Marketeer bij Festival Tweetakt
    • Innovatie Officer bij de Nederlandse Ambassade in Frankrijk
Kunst en EconomieActueel
Kunst en Economie

Wat speelt er

Kunst en EconomieAanmelden en toelating
Kunst en Economie

Aanmelden en toelating

Is dit iets voor jou?

In het toelatingsproces bekijken wij je motivatie en je ervaring met de culturele en creatieve industrie. Ook beoordelen we jouw prestaties op de matchingdag.

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s:

•    havo of vwo
•    mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma

Matchingsdagen

Tijdens de matchingdag beoordelen we of de studie bij je past, maar ook of jij bij de studie past. De matchingsdagen vinden plaats in februari en maart. 

Aanmelddeadlines

Vanaf oktober 2020 kun je je aanmelden voor het studiejaar 2021-2022. De aanmelddeadline is 15 januari 2021.

Is er nog plek?

Bekijk op de pagina Aanmelden en Toelating of je je nog kunt aanmelden.

Beoordelingscriteria

  • Je hebt interesse in cultuur en creativiteit
  • Je hebt plezier in samenwerken
  • Je bent zelfstandig en initiatiefrijk
  • Je hebt zin om te experimenteren, reflecteren en onderzoeken

Hoe meld ik mij aan?

1.    Meld je met je DigiD aan via Studielink
2.    Neem deel aan de matchingdag
3.    Na toelating schrijf je je in via Studielink

Studielink

Je meldt je eerst met je DigiD aan via Studielink.

Uitnodiging

Na je aanmelding bij Studielink ontvang je via Studielink een uitnodiging voor een van onze matchingdagen (tussen januari en maart).

Matchingdag

De matchingdag duurt ongeveer 4 uur en bestaat uit vier onderdelen:
 
  • de cv-check
  • een individueel gesprek
  • de groepsopdracht
  • en een online assessment.

cv-check

Als je eenmaal bent uitgenodigd voor de matchingdag, krijg je ook een verzoek om jouw cv te sturen. Jouw cv geeft ons namelijk inzicht in wat jou bezig houdt: denk aan werk, maar ook aan activiteiten die aansluiten bij een van onze werkvelden. Dit onderdeel telt voor 20% mee.

Individueel gesprek

Tijdens de matchingdag heb je een kort gesprek met een van onze docenten. In het gesprek staat jouw cv centraal en willen we graag weten wat jouw motivatie is om onze opleiding te volgen. Dit onderdeel telt voor 20% mee.

Groepsopdracht

Je werkt met een aantal medekandidaten aan een groepsopdracht. Dit is een voorbeeld van opdrachten die je in de opleiding vaker tegenkomt. Tijdens het maken van de groepsopdracht word je geobserveerd. We bekijken wat jouw rol in een groep is en hoe goed je kan samenwerken. Dit onderdeel telt voor 20% mee.

Online assessment

Omdat je in de opleiding veel schrijft en ook met cijfers werkt, testen we je Nederlandse taal- en rekenvaardigheid. Je hoeft niets voor te bereiden. In de test vragen we ook waarom je onze opleiding wilt volgen en testen we je probleemoplossend vermogen. Dit onderdeel telt voor 40% mee.

Uitslag

Je ontvangt halverwege april via Studielink bericht of je bent toegelaten tot de opleiding HKU Kunst en Economie.

Spannend!

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Voor het studiejaar 2020-2021 is het wettelijke collegegeld door het Ministerie van OCW vastgesteld op € 2.143. Het wettelijke tarief geldt alleen voor studenten afkomstig uit Nederland, een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER*), Zwitserland of Suriname en studenten die voldoen aan de nationaliteitscriteria van WSF 2000.

    (* EER-landen omvatten de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein.)
  • Aan de hand van het wettelijke tarief stelt HKU het instellingscollegegeld vast. Studenten die al een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond en studenten van buiten de EER betalen meestal een hoger tarief. HKU kent verschillende collegegeldtarieven. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld. Raadpleeg de collegegeldwizard om vast te stellen welk bedrag op jou van toepassing is.

    Mede als gevolg van wettelijke veranderingen zal het instellingscollegegeldtarief voor niet-EER studenten de komende jaren fors kunnen stijgen. We informeren je op deze plek wanneer er veranderingen bekend zijn.

    De in de collegegeldwizard genoemde regelingen zijn onder voorbehoud van wettelijke wijzigingen.
  • Laptop (niet verplicht, maar wel heel handig)
    Boeken
    Excursies 
    Studiereis

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact