Het werkveld Media gaat over communiceren met verhalen (storytelling). Of het nu via televisie, film, radio of interactieve media gaat, er wordt altijd een (beeld)verhaal neergezet. Dat verhaal laat een indruk achter bij de kijker of luisteraar.
Wat leer je?
Je ontwikkelt jezelf als moderne media-expert. Je begrijpt precies hoe storytelling werkt en hoe je ermee communiceert wat je wilt communiceren. Dat niet alleen: je kunt ook creatieve teams hierin begeleiden. Deze combinatie maakt jou uniek en gewild, zowel in de mediawereld als bij bedrijven.
Verhalen vertellen
Als je erover nadenkt, kun je eigenlijk niet communiceren zónder een 'verhaal' eromheen (met verhalen bedoelen we ook beelden). Stel, een gamebedrijf wil reclame maken voor een toffe nieuwe game. Maar dat doen ze in een saaie krant, in een tekst met heel kleine lettertjes en zonder foto. Wat zou jij dan denken van die game? Misschien zegt de tekst wel dat de game vernieuwend is, maar de vorm, het 'verhaal', zegt 'saai en ouderwets'. Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe belangrijk het is om je boodschap te verpakken in het goede verhaal.
Je verdiepen in het werkveld Media betekent dat jij hier een expert in wordt. Je weet wat een bepaald (beeld)verhaal communiceert en hoe je dat kunt sturen. Daarnaast leer je hoe je creatieve teams hierin begeleidt, terwijl je ook de meer zakelijke dingen zoals planningen en budget in de gaten houdt.
Wat levert het jou op?
Als jij je richt op dit werkgebied, kun je zo in de mediawereld aan de slag. Denk aan film, tv of radio, maar ook moderne interactieve media. Al tijdens je studie bouw je een sterk netwerk op en werk je samen met de mediaprofessionals van de toekomst.
Weet je nog niet waarin je je wilt specialiseren? Ook dan heb je heel veel aan deze kennis. Storytelling is de manier waarop moderne bedrijven communiceren. Wat voor gevoel krijg je bij een bedrijf? Wat voor sfeer straalt het uit? En hoe kun je dat 'verhaal' zo beïnvloeden dat meer klanten voor het bedrijf kiezen? Als je deze principes snapt, en ze ook nog zakelijk kunt toepassen, maak jij jezelf natuurlijk onmisbaar.
Meer weten?