De droomstage bij Orkater
Interview Yannick Loman
Community
Uiteindelijk is het toch de theaterwereld die Yannick het meest boeit. ‘Ik hou ook erg van musea, maar daarin blijf je toch meer in je eigen wereld zitten. Bij Theater gaat het om mensen. Je waant je even in het leven van een ander. Ik weet niet waardoor het komt, maar niet veel studenten kiezen voor dit werkveld. Mij trekt die kleinschaligheid juist aan: je houdt een klein clubje over waarmee je echt een community vormt.’Vernieuwend
Die kleinschaligheid was ook doorslaggevend bij Yannicks zoektocht naar een geschikte stage. ‘Ik had gesprekken bij ITA (Internationaal Theater Amsterdam) en met Thomas Spijkerman (oprichter van Circus Treurdier). ITA is een enorm gezelschap, terwijl Thomas bezig was met het opzetten van een theaterproject dat toen echt nog in de kinderschoenen stond. Het was goed dat mijn docent erop hamerde meerdere gesprekken te voeren om goed te kunnen vergelijken. Mijn derde gesprek was bij Orkater, kleinschalig maar niet té klein. Ik voelde meteen: dit is het. Orkater is een vernieuwend gezelschap en heeft jonge makers. En ik houd van muziektheater.’Combistage
Hoewel de klik er meteen was, waren Yannicks werkzaamheden niet meteen duidelijk. ‘Ik kon kiezen uit de educatie-, productie- en marketingafdeling. Het leek me eigenlijk allemaal leuk. Orkater heeft mij toen een combistage aangeboden, zodat ik van alles een beetje kon proeven. Ik begon op de marketingafdeling, waar ik me in de voorstellingen verdiepte om vervolgens publicatiemateriaal te schrijven en produceren. Daarnaast verzorgde ik het contact met de theaters en pers. Zo kreeg ik steeds meer feeling met Orkater en alles wat ze maken.’
Na deze kantoorwerkzaamheden mocht Yannick de vloer op, waar ze in het theater bijdroeg aan de productie. ‘Je werkt dan echt samen met acteurs en organiseert op allerlei vlakken wat er in het theater gebeurt. Je ziet een voorstelling tot leven komen en bent echt trots op wat er is neergezet. Ik mag nu ook meedenken over een educatieve film die we over de voorstelling gaan maken.’
Discipline
Met vakken in marketing, organisatiekunde en bedrijfseconomie legt Yannick een goede basis voor het uitvoeren van al deze werkzaamheden. ‘Bij het vak Cultureel Ondernemerschap kwam alles uit de praktijk mooi samen. Je zet met een werkgroep een eigen bedrijf op en leert organiseren en samenwerken. Dat is bij uitstek belangrijk in de theaterwereld. Toch is de praktijk zo anders dan tijdens je studie; je moet veel meer discipline opbrengen en hebt een grotere verantwoordelijkheid. Er was een fase met een aantal premières achter elkaar, soms ook in het buitenland. Dan zit je de volgende dag wel weer gewoon op kantoor.’
Ook op persoonlijk vlak heeft Yannick veel geleerd: ‘Ik ben geneigd overal ja tegen te zeggen, een reactie die voortkomt uit mijn eigen gedrevenheid. Het bewaken van mijn eigen grenzen is zeker een punt van aandacht. Het hielp me ook om het tijdens terugkomdagen met medestudenten te bespreken. Daardoor kwam ik op de volgende zin uit: ‘Ja, ik wil dit graag voor je doen, maar ik ga even kijken of het past in mijn agenda.’