Minor Extended Reality (XR) het kort:
- Je ontwerpt in interdisciplinaire teams vernieuwende en betekenisvolle ervaringen die de echte én virtuele wereld combineert en het fysieke lichaam centraal stelt
- Je leert werken met 3D-applicaties, animatie- en beeldbewerkingssoftware, programmeren en game-engines. Gedurende de minor krijg je een VR-headset vanuit HKU
- Je ontwikkelt zowel kennis over bestaande technologie als over technologie die nog in ontwikkeling is of op het punt staat om door te breken
- Je maakt gebruik van de kennis uit (interactieve) media, games en theater
- Je ontwikkelt jezelf in het kritisch denken over en werken met extended realities
Over de studie
XR staat voor eXtended Reality. Dit verwijst naar interactieve ervaringen waar de fysieke én virtuele wereld met behulp van speciale Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) brillen gecombineerd worden. Hiermee kun je fysiek rondlopen en interacteren met gemixte analoge en digitale 3D objecten, ruimtes, en andere mensen, om samen nieuwe werelden en verhalen fysiek te ontdekken.Deze technologieën worden in heel verschillende industrieën gebruikt voor bijvoorbeeld het spelend leren begrijpen van complexe systemen in het onderwijs, trainen van medische ingrepen door een chirurg op een virtueel lichaam, het previsualiseren van een gebouwontwerp van een architect waar je virtueel doorheen kan lopen, het helpen van patiënten bij het overwinnen van mentale fobieën of pijnklachten, het hebben van een werksessie van diverse professionals die op verschillende fysieke locaties op de wereld zijn en virtueel bij elkaar komen of het tonen van journalistieke verhalen vanuit een uniek ervaringsperspectief.
Naast deze oplossingsgerichte toepassingen in de maatschappij is XR-ervaringsontwerp ook sterk vertegenwoordigd in de entertainmentindustrie voor de productie van 360 films, games, location based entertainment en sociale online werelden. Het werkveld van kunst en cultuur speelt hierin een bijzondere rol omdat daar veel wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van ervaren en vertellen, alsmede nieuwe kritische perspectieven worden gegeven op de impact van deze technologieën op de mens, maatschappij en het milieu.
Maar hoe moet je deze interactieve ervaringen eigenlijk ontwerpen? Wat maakt deze XR-ervaringen betekenis- en impactvol voor jouw en onze wereld? Hoe kan je XR inzetten om nieuwe en verdiepende verhalen te vertellen en nieuwe perspectieven te bieden?
In deze minor leer je betekenisvolle XR-ervaringen te ontwerpen die gericht zijn op het onderzoeken wat dit nieuwe werkveld, die nog vol in ontwikkeling is, creatief en inhoudelijk te bieden heeft. Dit maakt jou tot een innovatieve ontwerper die klaar is voor de toekomst. Hierin leer je te vertrekken vanuit een vernieuwende, kunstzinnige, en interdisciplinaire aanpak waarbij je kennis en kunde combineert vanuit theater, interactieve media en games. Dit betekent dat je zal worden begeleid door een professioneel team van docenten die zelf professioneel werkzaam zijn in deze werkvelden, aangevuld met de kennis en contexten van alle deelnemers. Door gebruik te maken van AI, 3D software, game engines, tracking, motion- en performance capture, beeldbewerking, motion graphics en 360 video, onderzoek je de toegevoegde waarde van deze nieuwe werkelijkheden in de virtuele en fysieke ruimte. Aangezien XR een zeer belichaamde ervaring is leren we je technieken om de hele fysieke ruimte in te zetten als speelveld. Hierbij zal het activeren van het fysieke lichaam van de gebruiker in een gemixte ruimte centraal staan, waarbij een of meerdere deelnemers met elkaar de XR-ervaring doorlopen, live aangestuurd door de makers en mogelijk performers. Door het ontdekken, ontwerpen, en ontwikkelen van ervaringen voor VR en AR headsets, mobiele toepassingen, interactieve installaties, en theatrale ruimtes, bevraag je de impact en relevantie van deze technologische ontwikkelingen op ons dagelijks leven in een gemixte realiteit.
Praktische informatie
- Van september 2023 tot januari 2024 (semester 1)
- Aantal contacturen: variërend tussen 10 en 15 uur
- Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
- Toetsing: (individule) refelcties op het maakproces en diverse projectpresentaties
- LET OP: dit is een intensief voltijd programma waarbij aanwezigheid gedurende werkdagen wordt verwacht.