Minor Extended RealityDe studie

Over de studie

Studie:
Minor Extended Reality
Vorm:
Voltijd
School:
Media
Duur:
5 maanden
ECTS:
30
Type:
Minor
Taal:
Nederlands

Minor Extended Reality het kort

  • Je ontwikkelt jezelf in het kritisch denken over en werken met extended realities
  • Je ontwerpt in interdisciplinaire teams innovatieve toepassingen voor de echte én virtuele wereld
  • Je werkt met 3D-applicaties, animatie- en beeldbewerkingssoftware, programmeren en game-engines. Gedurende de minor krijg je een VR-headset vanuit HKU.
  • Je ontwikkelt zowel kennis over bestaande technologie als over technologie die nog in ontwikkeling is of op het punt staat om door te breken
  • Je maakt gebruik van de kennisvelden uit interactieve media, media, games en theater.
Meld je vanaf 1 februari aan via Kies Op Maat

Over de studie

De digitalisering kruipt steeds verder onze werkelijkheid in. Door middel van VR en AR kunnen we nieuwe ervaringswerelden introduceren of aan de huidige fysieke wereld nieuwe ervaringslagen toevoegen. Maar hoe wenselijk zijn deze nieuwe of 'extended' realities? Door gebruik te maken van 3D-software, game engines, beeldbewerking, motion graphics en 360°-video, onderzoek je de toegevoegde waarde van al deze nieuwe werkelijkheden. Door ervaringen te ontwikkelen voor VR- en AR-sets, games, mobiele toepassingen en installaties, zoek je de impact en relevantie op voor ons allemaal. Hoe gaat dit alles bijdragen aan een verbetering van jouw of onze wereld? 'How extended do you want your reality to be?'

Praktische informatie

  • Van september 2022 tot januari 2023 (semester 1)
  • Aantal contacturen: variërend tussen 10 tot 20 uur
  • Aantal uren zelfstudie en projectwerk: variërend tussen 20 tot 30 uur
  • Toetsing: (individule) refelcties op het maakproces en een projectpresentatie
Minor Extended RealityWat leer je
Minor Extended Reality

Wat leer je?

Jezelf te ontwikkelen in het denken over en werken met extended realities. Door gebruik te maken van 3D software, game engines, tracking, motion- en performance capture, beeldbewerking, motion graphics en 360 video, onderzoek je de toegevoegde waarde van al deze nieuwe werkelijkheden in de virtuele en fysieke ruimte.

Door het ontwikkelen van ervaringen voor VR en AR headsets, mobiele toepassingen, interactieve installaties, en theatrale ruimtes, bevraag je de impact en relevantie van deze technologische ontwikkelingen op ons dagelijks leven in een gemixte realiteit. Hiermee krijg je een belangrijke extra tool om je verhaal mee te kunnen vertellen. Na deze minor ben je in staat om zelf een virtuele omgeving te creëren.

Bij deze minor maak je gebruik van de kennisvelden uit interactieve media, games, en theater. Dit betekent dat je zal samenwerken in een team waarin deze kennisvelden vertegenwoordigd zijn en aangevuld met de kennis plus contexten van alle deelnemers.

Opzet minor

  • Theoretisch onderzoek, kennismaking tools: onderzoek in werkgroep en instructies.

  • Eerste implementatie, verder onderzoek: zelfstandig onderzoek, begeleiding/coaching en instructies.

  • Reflectie en evaluatie over het eerste deel van het programma. Verdere research, formuleren hypothese m.b.t. eindproject. (begeleiding / coaching, technische ondersteuning)

  • Onder begeleiding / coaching en technische ondersteuning werk je verder aan de uitvoer van jouw project.

Werkplaatsen

Minor Extended RealityActueel
Minor Extended Reality

Wat speelt er

Minor Extended RealityAanmelden en toelating
Minor Extended Reality

Aanmelden en toelating

Herken jij jezelf in de volgende punten?

  • Je bent geïnteresseerd in de mogelijkheden die VR biedt om je verhaal te vertellen.
  • Je wilt met een kritische blik onderzoeken wat VR voor jou kan betekenen en je wilt graag leren hoe je zelf een virtuele omgeving kunt ontwikkelen.
Meld je vanaf 1 februari aan

Voor wie?

Deze onderzoekende minor is met name geschikt voor studenten binnen de ontwerp- en theateropleidingen die zich interesseren in het gebruik van technologie als onderdeel van de interactieve ervaring in een gemixte virtuele en fysieke ruimte (zowel in het ontwerpproces als in het eindresultaat).

Ingangseisen

Om deze minor te volgen moet je comfortabel zijn met het gebruik van computer voor ontwerpprocessen en/of een basale kennis hebben van het ontwerpen van interactieve ervaringen met live participanten.

Bovendien moet je in het bezit zijn van een computer die geschikt is voor gevorderd grafisch werk.
Meld je aan voor de Minor Extended Reality via Kies op Maat

Ben je HKU-student? Meld je dan aan via Osiris. Kijk voor meer informatie op de studentportal.

Let op: Deze minor wordt aangeboden in semester 1.
 
Ben je geen HKU-student?
Studenten afkomstig van andere hogescholen worden geselecteerd op basis van:
  • Een korte motivatiebrief (max. 1 A4) waarin je jouw interesse voor XR-ervaringen beschrijft en aangeeft waarom dit relevant kan zijn/worden voor de eigen praktijk of werkveld. Hierbij is het van belang dat je vragen formuleert of onderwerpen beschrijft waarin je geïnteresseerd bent en op welke wijze jouw onderzoek en experiment hier een rol in kunnen spelen om tot nieuwe ervaringsvormen te komen. Daarnaast is het van belang dat je omschrijft in welke rol je binnen een teamverband een bijdrage denkt te kunnen leveren.
  • Portfolio (in de vorm van online bereikbare materialen)
Ben je HKU-student?
Afhankelijk van aan welke school je een opleiding volgt, heb je al dan niet toestemming nodig van je examencommissie. Kijk op de studentenportal of dit voor jou geldt.
Er is een doorlopende selectie tot aan de aanmelddeadline. Kijk voor belangrijke data op Kies op Maat.

Ben je HKU-student? Meld je dan aan via Osiris. Kijk voor meer informatie op de studentportal.
 

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact