Audio DesignDe studie
Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
School
Muziek en Technologie
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Welkom bij Audio Design!

Audio Design is een van de richtingen van de Bachelor Creative Media and Game Technologies van de school HKU Muziek en Technologie. Als Audio Designer ben je vooral bezig met klank en geluid met behulp van technologie. Dit kun je zo experimenteel en creatief maken als je maar wilt. En dat maakt deze studie zo leuk en uniek!

Ook na deze studie kun je alle kanten op. Het werkveld is namelijk heel breed. Zo kun je als geluidstechnicus mee met een band op tour om het geluid uit te voeren, een app ontwikkelen waarbij muziek een praktische functie heeft of een ‘controller’ ontwerpen die aangestuurd wordt door beweging.
Daarnaast zijn creatieve geluidsexperts zeldzaam en gewild. Dus na je studie kun je vaak snel aan de slag.

Audio Design in het kort

  • Geluid vormgeven met behulp van technologie
  • Unieke combinatie van creativiteit en technologie
  • Docenten uit het werkveld en veel praktijkgerichte projecten
  • Breed werkveld en goede kansen op de arbeidsmarkt
  • Richting van de Bachelor Creative Media and Game Technologies, bestempeld tot topopleiding in de Keuzegids hbo 2023

Wanneer is Audio Design iets voor jou?

  • Je hebt gevoel voor muziek, geluid en klank. Dat wil je graag combineren met nieuwe technologieën en toepassingen.
  • Je kunt je goed inleven in de verschillende muziek- en mediadisciplines die in projecten samenkomen.
  • Je bent geïnteresseerd in onderzoek en ontwikkeling, en in de toepassing van de resultaten daarvan.

Waarom Audio Design bij HKU?

  • Je werkt met professionele, up-to-date hardware en software, en kunt aan de slag in de high end geluidsstudio’s van HKU.

  • Onze docenten werken zelf ook in het werkveld en weten wat er speelt in hun vakgebied. Tijdens je studie werk je voor externe opdrachtgevers vanuit het werkveld.

    Ook werk je mee aan concerten, uitvoeringen of producties op verschillende podia. Zo leer je jezelf goed presenteren, werk zoeken en ondernemen.

  • Je kunt je breed ontwikkelen: tot componist, maar ook sound designer of systeemontwerper. Door zelf projecten op te zetten of producten te ontwikkelen, kun je je eigen werkgebied, afzetmarkt en specialisme scheppen.

  • Je werkt veel samen met studenten vanuit andere richtingen aan innovatieve en vernieuwende projecten. Je leert veel van andere richtingen en verbreedt zo je horizon. Daardoor kun je het hele werkveld van de muziek overzien en leer je in realistische projecten samenwerken.

Audio DesignWat leer je
Audio Design

Wat leer je bij ons

Audio Design is een vierjarige voltijdopleiding. Je begint met een heel breed programma in jaar één en ontwikkelt gaandeweg je eigen profiel. Nederlands is de voertaal. Enthousiaste docenten ondersteunen en dagen je uit tijdens het studieprogramma. Hoe verder je in je studie komt, hoe moeilijker de opdrachten en theorie worden, en hoe zelfstandiger je ook leert werken. Het doel van deze studie is dat je na je studie zo het werkveld in kunt rollen, op de manier die jij wilt.

Wat ga je leren tijdens de studie Audio Design:

  • Je legt een zo breed mogelijke basis op het gebied van geluid en klank. Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
  • Je leert over de technische kanten van het vak, zoals productietechnologie (studio en live-audio), hardware (bijvoorbeeld sensoren) en systeemontwerp (zoals muzieksoftware).
  • Je ontdekt hoe je creatieve oplossingen kunt bedenken en hoe je onderzoek doet.
  • Je wordt getraind in ondernemersvaardigheden: je leert hoe je moet presenteren, hoe het werkveld in elkaar zit en hoe je begrijpelijk over je werk kunt schrijven.

Studieverloop

Brede oriëntatie

In het eerste jaar maak je kennis met alle vakken, zodat je je breed kunt oriënteren. Je werkt samen met studenten uit de andere afstudeerrichtingen binnen Muziek en Technologie. Ook kies je al een aantal keuzevakken waarin jij je verder wilt verdiepen.

Theorie en praktijk

Vanaf het tweede jaar kies je uit verschillende blokken van projecten die zoveel mogelijk op ‘de echte wereld’ lijken. Daarbij horen ook theorielessen en werkgroepen.

Specialisatie

Vanaf het tweede jaar kies je binnen de vakgebieden: klankontwerp, studio- en live audiotechnologie, creative system design, sound design of sonic interaction design.

Samenwerken en leren

De projecten die je doet zijn steeds realistischer en uitdagender. Je werkt hierbij ook steeds vaker samen met professionals uit andere vakgebieden. Daarbij krijg je ondersteunende theorielessen en zijn er werkgroepen.


Stage
In het derde jaar ga je drie maanden op stage. En als je wilt kun je dat ook in het buitenland doen!

Onderzoekend leren

Je werkt net als in het derde jaar aan projecten en krijgt daarnaast theorielessen. Ook is er steeds meer aandacht voor onderzoek in combinatie met ontwerpen.


Klaar voor de toekomst

In het laatste semester bedenk en regel je zelf een afstudeerproject (of projecten) waarmee jij jezelf neerzet in het werkveld. Zo maak je gelijk een vliegende start!
Audio DesignWat maak je
Audio Design

Wat maak je bij ons?

Aan het werk!

Als Audio Designer kun je aan de slag als ontwerper van alle mogelijke systemen (hardware en/of software) voor geluid en muziek. Bij bedrijven is hier veel vraag naar, maar je kunt ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.

Je werkt na je studie bijvoorbeeld

  • Als technicus achter de schermen en zorgt er bij een groot concert voor dat iedereen in de zaal het allerbeste geluid hoort, en uit zijn dak kan gaan.
  • In de studio aan het nieuwe album van een band. Jij weet precies hoe je de klank die ze graag willen uit de studioapparatuur kunt halen.
  • Aan state of the art geluidssoftware, waar alle grote dj's ter wereld mee willen werken.
  • Aan een app voor de iPhone waarmee je zelf je eigen ringtone kunt maken.

Beroepen

Afgestudeerden hebben vaak een uniek profiel ontwikkeld waarin ze een aantal verschillende beroepen combineren. Een paar van die beroepen vind je hier.
  • Jij ontwerpt technologie die geluid en/of muziek kan maken. Technologie kan zowel hard- als software zijn. Dus controllers, zoals bijvoorbeeld de Wii-controller van Nintendo, maar ook software en sample libraries zoals Ableton Live, de Vienna Symphonic Library en allerlei apps op het gebied van geluid en muziek. Je ontwerpt ook vaak nieuwe technologie en systemen. Wellicht bouw jij een nieuwe app om eigen tracks te maken of een blindengeleidestok met geluid.

    Concrete voorbeelden:

    • Je ontwerpt een audio-app voor visueel gehandicapten, die als vervanging kan dienen voor een blindengeleidehond.
    • Je ontwerpt een ‘controller’ voor een danser waarmee hij, door hoofdbewegingen, geluid door de ruimte kan sturen.
  • Jij bent een ontwerper die technologie gebruikt om geluid en/of muziek op te nemen, te masteren of uit te versterken. Je werkt bijvoorbeeld in een studio of op locatie om, in samenwerking met een producer, een band op te nemen. Het geluidsconcept staat hierbij centraal. Het werken met een geluidsconcept geldt ook voor een concert, evenement of theatervoorstelling waarbij je geluid en muziek uitversterkt met behulp van technologie.

    Concrete voorbeelden:

    • Je maakt een ‘geluidsontwerp’ voor de nieuwe voorstelling van een theatergroep. Daarbij huur je de benodigde technologie en ga je als geluidstechnicus mee op tournee.
    • Je bent FoH-technicus (Front of House) voor een band, integreert vooraf opgenomen materiaal tijdens hun live-set omdat jij ervaring hebt met de technologie die daarbij hoort. (Een FoH-technicus is bepalend voor het geluid van artiesten naar het publiek toe).
    • Je ontwerpt een geluidsconcept en voert dit uit voor een optreden van een akoestisch folk-trio en een dj tijdens het Oerol Festival op Terschelling.

Alumni

Tarik Barri ontwerpt als sound designer zijn eigen soundtracks, maar ook zijn eigen visuals. Dat laatste doet hij onder meer voor Thom Yorke van Radiohead.

Salvador Breed heeft als sound designer onder andere het geluid ontworpen voor de Fashion Show 2016, van modeontwerpster Iris van Herpen.

Hugo Verweij is sound designer bij Apple en is verantwoordelijk voor al het geluid in de iPhones, iWatch en de Apple laptops.

Lucas van Tol is senior sound designer bij Guerrilla Games en is daar verantwoordelijk voor al het geluid van - bijvoorbeeld - de game Horizon Zero Dawn.
Audio DesignActueel
Audio Design

Wat speelt er

Audio DesignAanmelden en toelating
Audio Design

Aanmelden en toelating

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.

Is er nog plek?

Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2023-2024. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je havo doet met een CM-profiel (Cultuur & Maatschappij) moet je ook wiskunde A of B in je pakket hebben.

Beoordelingscriteria

Tijdens de selectieprocedure beoordelen we of de studie bij je past aan de hand van deze criteria:
  • Affiniteit met technologie
  • Affiniteit met klank en geluid
  • Muzikale aanleg

Selectieprocedure

Meld je met je DigiD aan via Studielink

Na je aanmelding via Studielink ontvang je informatie over de toelatingsprocedure en word je ingedeeld op een eerste toelatingsdag. Deze datum is bindend.

Thuisopdrachten

De online voorbereiding bestaat uit een aantal thuisopdrachten waar je gemiddeld zo’n drie weken de tijd voor nodig hebt. Heb je je voor meer dan één studie binnen Muziek en Technologie aangemeld? Dan gelden de opdrachten voor alle opleidingen in kwestie. Je hoeft ze dus maar één keer te maken.


Als je je opdrachten op tijd inlevert, word je uitgenodigd voor de eerste toelatingsdag.

Er zijn twee toelatingsdagen.

Op de eerste toelatingsdag maak je een online toets. Deze duurt ongeveer 45 minuten en test je kennis van algemene muziekleer, je vaardigheid in solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee), je kennis van muziektechnologie en geluidsleer en je rekenvaardigheid. Per e-mail krijg je te horen of je door mag naar de tweede toelatingsdag. Dit is afhankelijk van de uitslag van de toets en de beoordeling van het materiaal dat je online hebt ingeleverd.

Op de eventuele tweede toelatingsdag heb je een gesprek met de toelatingscommissie. Het gesprek gaat over jouw toelatingsmateriaal en jouw kijk op de studie en het werkveld. Het is een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht komt.

Per e-mail krijg je na ongeveer drie weken te horen of je bent toegelaten.

Studiekosten / Hard- en software eisen


Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!

Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?

Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.

Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.

Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
  • Een laptop of computer is essentieel.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact