Sound DesignDe studie
Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
School
Muziek en Technologie
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Welkom bij Sound Design

Sound Design is een van de richtingen van de Bachelor Creative Media and Game Technologies van de school HKU Muziek en Technologie. Bij Sound Design leer je hoe je geluid zó kunt ontwerpen dat het betekenis geeft.

Je staat er misschien nooit bij stil, maar heel veel van de geluiden die je dagelijks hoort zijn ontworpen. Van het geluid van elektrische tandenborstels, kettingzagen en elektrische fietsen, tot entertainment zoals film, televisie, games en online content. Het werkgebied van de Sound Designer is heel breed en je kunt dus alle kanten op!

Sound Design begint altijd bij de betekenis: welke emoties of beelden roept dit geluid op? Hoe komt dat en hoe zit het in elkaar? Doordat je dit snapt, kun je de sfeer die bijvoorbeeld een game of film (of auto) moet uitstralen, vertalen naar het juiste geluid. Deze combinatie van creatieve visie en technologie maakt jou zeer gewild.

Sound Design in het kort

  • Betekenis geven aan geluid
  • Unieke combinatie van creativiteit en techniek
  • Docenten uit het werkveld en veel praktijkgerichte projecten
  • Breed werkveld en goede kansen op de arbeidsmarkt
  • Richting van de Bachelor Creative Media and Game Technologies, bestempeld tot topopleiding in de Keuzegids hbo 2023

Wanneer is Sound Design echt iets voor jou?

Deze studie is zéker iets voor jou als:
  • Muziek, geluid en klank je bijzonder interesseren en je daarmee graag aan de slag gaat met nieuwe technologieën en toepassingen
  • Je abstract kunt denken en snel verbanden ziet
  • Je creatief bent en een eigen geluid hebt
  • Je goed kunt samenwerken en feiten en ideeën goed onder woorden kunt brengen
  • Je affiniteit met technologie hebt

Waarom Sound Design bij HKU?

  • Je werkt met professionele, up-to-date hardware en software, en kunt aan de slag in de high end geluidsstudio’s van HKU.

  • Onze docenten werken zelf ook in het werkveld en weten wat er speelt in hun vakgebied. Tijdens je studie werk je voor externe opdrachtgevers vanuit het werkveld.

    Ook werk je mee aan concerten, uitvoeringen of producties op verschillende podia. Zo leer je jezelf goed presenteren, werk zoeken en ondernemen.

  • Je kunt je breed ontwikkelen: tot componist, maar ook sound designer of systeemontwerper. Door zelf projecten op te zetten of producten te ontwikkelen, kun je je eigen werkgebied, afzetmarkt en specialisme scheppen.

  • Je werkt veel samen met studenten vanuit andere richtingen aan innovatieve en vernieuwende projecten. Je leert veel van andere richtingen en verbreedt zo je horizon. Daardoor kun je het hele werkveld van de muziek overzien en leer je in realistische projecten samenwerken.

Sound DesignWat leer je
Sound Design

Wat leer je bij ons

Tijdens de vierjarige voltijdstudie Sound Design leg je eerst een zo breed mogelijke basis en kies je daarna steeds meer zelf jouw eigen muzikale pad.

Dit ga je tijdens de studie Sound Design onder andere leren:
  • Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
  • Je ontdekt de technische kanten van het vak. Zoals productietechnologie, creative system design, sound design en klankontwerp.
  • Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
  • Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.

Brede Oriëntatie

In het eerste jaar maak je kennis met alle vakken, zodat je je breed kunt oriënteren. Je werkt samen met studenten uit de andere afstudeerrichtingen binnen Muziek en Technologie. Ook kies je al een aantal keuzevakken waarin jij je verder wilt verdiepen.

Theorie en Praktijk

Vanaf het tweede jaar kies je uit verschillende blokken van projecten die zoveel mogelijk op ‘de echte wereld’ lijken. Daarbij horen ook theorielessen en werkgroepen.

Specialisatie

Vanaf het tweede jaar kies je binnen de vakgebieden: klankontwerp, studio- en live audiotechnologie, creative system design, sound design of sonic interaction design.

Samenwerken en Leren

De projecten die je doet zijn steeds realistischer en uitdagender. Je werkt hierbij ook steeds vaker samen met professionals uit andere vakgebieden. Daarbij krijg je ondersteunende theorielessen en zijn er werkgroepen.


Stage

In het derde jaar ga je drie maanden op stage. En als je wilt kun je dat ook in het buitenland doen!

Onderzoekend leren

Je werkt net als in het derde jaar aan projecten en krijgt daarnaast theorielessen. Ook is er steeds meer aandacht voor onderzoek in combinatie met ontwerpen.

Klaar voor de toekomst

In het laatste semester bedenk en regel je zelf een afstudeerproject (of projecten) waarmee jij jezelf neerzet in het werkveld. Zo maak je gelijk een vliegende start!
Sound DesignWat maak je
Sound Design

Wat maak je bij ons

In je studie ga je aan de slag met het maken van klank en wat het effect daarvan is op mensen.

Aan het werk!

Als Sound Designer of Sound Engineer kun je aan de slag als ontwerper van klank, geluid en muziek die betekenis geeft. Jij zorgt ervoor dat het écht lijkt en de juiste emoties of reactie bij mensen oproept.
Bij bedrijven is hier veel vraag naar, maar je kunt ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.

Je werkt na je studie bijvoorbeeld:
  • Als 'foley artist' en maak je geluidseffecten voor films en games
  • Als industrial sound designer voor een groot elektrisch automerk
  • Als geluidsontwerper van theatervoorstellingen en modeshows

Beroepen

Afgestudeerden hebben vaak een uniek profiel ontwikkeld waarin ze een aantal verschillende beroepen combineren. Een paar van die beroepen vind je hier.
  • De Sound Designer ontwerpt het complete geluidsbeeld (sound effects en -sferen, dialoog, muziek, voice-over) voor:

    • Commercials, speelfilms, televisieprogramma’s
    • Nieuwe media zoals apps, websites en games
    • Theater- en dansvoorstellingen
    • Allerlei industriële producten, zoals elektrische tandenborstels, auto’s en computers
    • De (publieke) ruimte, bijvoorbeeld een geluidswandeling door de stad
    • Een Sound Designer maakt vaak zelf klanken. Het gaat er daarbij altijd om hoe het geluid overkomt op het publiek. Niet of het mooi of lelijk klinkt.

    Een paar voorbeelden van werk:

    • Geluidsontwerp voor een nieuwe tv-reclame
    • Het nieuwe soundlogo voor T-Mobile ontwerpen
  • Een Geluidskunstenaar laat klanken horen op allerlei podia en in omgevingen: concertpodia, festivals en in de openbare ruimte. Maar ook in musea, op feesten en in samenwerking met akoestische componisten.

    De Geluidskunstenaar is een eigenzinnige maker en een meester in klankontwerp. Klanken die bijvoorbeeld ter plekke gemaakt worden door het bewerken van de klanken van akoestische instrumenten. Maar ook klanken die hij maakt door technieken om dingen samen te voegen. Technologie speelt hier een grote rol, want een geluidskunstenaar ontwerpt vaak ‘nieuwe’ controllers om live klanken te maken en te bewerken. En die nieuwe controllers bestaan soms weer uit de meest rare 'bouwsels', zoals een sigarendoos met drukknoppen.

    Een paar voorbeelden van werk:
    • Een set doen met eigen tracks op STRP Festival
    • Samen met een strijkkwartet een performance ontwerpen waarbij klanken ter plekke worden bewerkt
    • Met zelfgebouwde controllers een set doen op een feest in Berlijn
Sound DesignActueel
Sound Design

Wat speelt er

Sound DesignAanmelden en toelating
Sound Design

Aanmelden en toelating

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.

Is er nog plek?

Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2023-2024. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je havo doet met een CM-profiel (Cultuur & Maatschappij) moet je ook wiskunde A of B in je pakket hebben.

Selectieprocedure

Meld je met je DigiD aan via Studielink

Na je aanmelding via Studielink ontvang je informatie over de toelatingsprocedure en word je ingedeeld op een eerste toelatingsdag. Deze datum is bindend.

Thuisopdrachten

De online voorbereiding bestaat uit een aantal thuisopdrachten waar je gemiddeld zo’n drie weken de tijd voor nodig hebt. Heb je je voor meer dan één studie binnen Muziek en Technologie aangemeld? Dan gelden de opdrachten voor alle opleidingen in kwestie. Je hoeft ze dus maar één keer te maken.


Als je je opdrachten op tijd inlevert, word je uitgenodigd voor de eerste toelatingsdag.

Er zijn twee toelatingsdagen.

Op de eerste toelatingsdag maak je een online toets. Deze duurt ongeveer 45 minuten en test je kennis van algemene muziekleer, je vaardigheid in solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee), je kennis van muziektechnologie en geluidsleer en je rekenvaardigheid. Per e-mail krijg je te horen of je door mag naar de tweede toelatingsdag. Dit is afhankelijk van de uitslag van de toets en de beoordeling van het materiaal dat je online hebt ingeleverd.

Op de eventuele tweede toelatingsdag heb je een gesprek met de toelatingscommissie. Het gesprek gaat over jouw toelatingsmateriaal en jouw kijk op de studie en het werkveld. Het is een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht komt.

Per e-mail krijg je na ongeveer drie weken te horen of je bent toegelaten.

Studiekosten / Hard- en software eisen

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!

Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?

Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.

Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.

Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
  • Een laptop of computer is essentieel.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact