Game DesignDe studie

Game Design

Over de studie

Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
Academie
Games
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
Opleidingscode
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Word de architect achter de spelervaring

Spellen spelen? Jij wilt ze vormgeven!

Bij Game Design van HKU leer je hoe je als game designer de spelervaring precies kunt sturen. Jij bepaalt welke obstakels spelers tegenkomen, welke keuzes ze kunnen maken, en hoe het verhaal zich ontvouwt. Met doordachte regelsystemen, spannende uitdagingen en evenwichtige moeilijkheidsgraden creëer je games die spelers urenlang vasthouden. Je bent geen toeschouwer, maar de architect van elke puzzel, missie en spelmechaniek.

Waarom Game Design aan HKU?

  • Eerste voltijdstudie in Europa die zich volledig richt op het creatieve proces van game- ontwikkeling - lang voordat andere scholen volgden.
  • Direct aan de slag met speelbare prototypes – zoals eerstejaars studenten die binnen zes weken al een werkend level in Unity bouwen.
  • Leren door te experimenteren - onze paper prototyping labs laten je snel ideeën testen voordat je begint met programmeren.
  • Professionele tools en technieken - werken met Unity, Unreal Engine, Twine en level design software die professionele studio's ook gebruiken.
  • Erkende kwaliteit - Bekroond in de Keuzegids hbo 2023 én 2024 met een score van 76 punten.

Herken je jezelf hierin?

Game Design past bij jou als:

  • Je tijdens het spelen van games denkt: "Dit level zou spannender zijn als...".
  • Je graag puzzels maakt of opzet voor vrienden om op te lossen.
  • Je gefascineerd bent door de manier waarop games als Celeste, Baldur’s Gate en Elden Ring precies de juiste balans tussen uitdaging en beloning bieden.
  • Je zowel creatief kunt denken (nieuwe ideeën bedenken) als analytisch (system design, balancing).
  • Je nieuwsgierig bent naar hoe level design, narrative, en mechanics samenwerken.
  • Je goede feedback kunt geven én ontvangen tijdens groepswerk.
Game DesignWat leer je
Game Design

Wat leer je?

Jaar 1 & 2: De basis opbouwen

  • De kern van goed game design: flow, feedback loops, risk/reward- structuren.
  • Player psychology: waarom spelers bepaalde keuzes maken en blijven spelen.
  • Prototyping: van papieren mock-ups tot digitale testversies.
  • Level design: ruimtelijke puzzels en uitdagingen creëren.
  • Teams vormen die net als in een studio werken, met wekelijkse sprints en milestone presentaties.
  • User testing: observeren hoe echte spelers je games ervaren en daarop itereren.

Jaar 3 & 4: Doorgroeien naar professional

  • Stage lopen bij Nederlandse studio's als Little Chicken, Codeglue, Paladin Studios, of internationale bedrijven in ons netwerk.
  • Projecten ontwikkelen voor echte opdrachtgevers zoals de NS, het het Centraal Museum of zorginstellingen.
  • Specialiseren in bijvoorbeeld procedural level generation, narrative design of behavioral game design.
  • Eigen onderzoek doen naar thema's zoals toegankelijkheid in games of dynamische difficulty adjustment.

De week van een Game Design student:

Maandag
Workshop level design waarbij je leert hoe je spelers subtiel door een ruimte leidt met visuele cues en architectuur.

Dinsdag
Met je team wireframes schetsen voor jullie nieuwe mobile game en de core loop uitwerken op een whiteboard.

Woensdag
Je prototype testen op medestudenten en gedetailleerde feedback verzamelen over wat werkt en wat niet.

Donderdag
College over balancing waarbij je leert hoe je data-analyse gebruikt om je game mechanics te verfijnen.

Vrijdag
Presentatie van je speelbare level aan docenten die zelf bij Guerrilla Games of Two Tribes hebben gewerkt.

Tussendoor
In de blackox experimenteren met nieuwe VR controllers voor je portfolio-project.

Games maken die spelers bijblijven

Bij HKU geloven we dat games meer zijn dan alleen vermaak. Ze kunnen complexe verhalen vertellen zoals Life is Strange, emotionele ervaringen bieden zoals Journey, of maatschappelijke thema's aankaarten zoals Papers, Please. Hier leer je games ontwerpen die mensen niet alleen vermaken, maar ook laten nadenken of zelfs kunnen helpen bij het oplossen van echte problemen.

Heb jij de creativiteit én het analytisch vermogen om spelervaringen te ontwerpen die beklijven? Dan is Game Design de plek waar je je talenten kunt ontwikkelen!
Game DesignWat maak je
Game Design

Wat kun je allemaal maken?

  • Console- en PC-games - van roguelikes tot verhalende avonturen zoals die van alumni die nu werken aan titels voor PlayStation en Steam.
  • Mobile games - zoals de HKU-studentenprojecten die werden opgemerkt door publishers op Dutch Game Day.
  • Fysieke spellen met digitale elementen - zoals het bordspel met AR-componenten dat vorig jaar de Games for Health-prijs won.
  • VR- en AR-ervaringen - zoals de virtuele museumtour die studenten ontwikkelden voor het Spoorwegmuseum.
  • Serious games - zoals recente alumni die games maken voor revalidatieklinieken en basisscholen.
  • Experimentele controllers en interfaces - zoals de speciale controller voor spelers met een motorische beperking die een student ontwierp.

Na je studie aan de slag als:

  • Game Designer bij studio's als Triumph Studios (bekend van Age of Wonders) of Abbey Games (makers van Renowned Explorers).
  • Level Designer die spannende missies bouwt voor games als Horizon bij Guerrilla Games.
  • Game Producer bij Nixxes, waar je een sleutelrol speelt in het organiseren en aansturen van grootschalige gameproducties.
  • Narrative Designer die bij Vertigo Games (makers van Arizona Sunshine) verhaallijnen en dialogen schrijft.
  • UX Designer bij bedrijven zoals Hero Center, waar je educatieve games ontwikkelt waarmee kinderen spelenderwijs leren veilig en verantwoord met internet om te gaan.
  • Indie Game Developer zoals Adriaan de Jongh die Hidden Folks en Fingle ontwikkelde.
Game DesignActueel
Game Design

Wat speelt er

Game DesignAanmelden en toelating
Game Design

Aanmelden en toelating

Toelatingsdata

Vanaf 1 oktober kan je je aanmelden voor de opleiding Game Design studiejaar 2026-2027. In de periode januari t/m juni worden er verschillende toelatingsdata gepland.

Na je aanmelding ontvang je de toelatingsopdrachten. De toelatingsopdrachten moet je binnen 4 weken na aanmelden (of korter als het de laatste toelatingsronde is) aanleveren. Nadat je de toelatingsopdrachten hebt ingeleverd, word je ingedeeld op de eerstvolgende beschikbare toelatingsdatum.

Is er nog plek?

Meld je bij voorkeur uiterlijk 15 januari aan. Aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen, worden alleen in behandeling genomen als de desbetreffende opleiding nog plek heeft. Als je wacht met je aanmelding kan het gebeuren dat de opleiding al vol zit.
Je hebt minimaal één van de volgende diploma's

  • havo of vwo
  • mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma
  • Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 21+ toets doen. Lees hier meer over de 21+ toets.

Doe je havo met het profiel Cultuur en Maatschappij? Dan moet je ook wiskunde in je pakket te hebben. Dit mag wiskunde A of B zijn.

Beoordelingscriteria

Wij zijn op zoek naar creatieve talenten die alles willen leren over game design. In het toelatingsproces vormen wij een beeld van jou en je talenten. De toelatingscommissie moet aan de uitwerking van je opdrachten kunnen zien wat je ideeën zijn en wat je kunt.



Verder:

  • Je hebt een passie voor games
  • Je bent creatief
  • Je hebt talent voor vormgeving, ontwerp, tekenen
  • Je houdt ervan problemen op te lossen
  • Je werkt graag samen

Wederkerige Match

Het is belangrijk dat jij en onze opleiding bij elkaar passen.



Wij zijn op zoek naar zelfstandige, goed gemotiveerde, kritische, nieuwsgierige en avontuurlijke ontwerpers die verder durven kijken dan de games die ze maken en die nadenken over de betekenis van hun ontwerpen voor mens en de wereld.



Wij leiden player-centered designers op van artistieke games met commercieel-culturele impact op individu, werkveld en samenleving. Wij doen dit omdat games de meest complexe, engagerende en moderne kunstvorm is. Eén die zonder speler niet bestaat. Eén die in teams gemaakt wordt met, voor en uiteindelijk mede door de ander. Kunst als geen ander.



Wij streven naar een epische verheffing van games als kunstvorm. Door games te maken die raken. Of dat nu Arthouse, Indie, AAA, of Applied Games zijn. Bij ons kan het allemaal. Zolang ze maar betekenis hebben en betekenis geven.



Wij zijn trots op onze alumni. Ze hebben smoel, zijn ondernemend, techtemmend en creatief. Als geëngageerde kunstprofessionals bewegen ze middels uitstekend artistiek ontwerperschap flexibel door volatiele werkvelden.

Aanmelden Studielink

Je meldt je eerst met je DigiD aan bij Studielink.

Toelatingsopdrachten

Na je aanmelding ontvang je een bericht met daarin o.a. de toelatingsopdracht en een uploaddeadline. De toelating bestaat uit een viertal opdrachten: vijf beelden, ontwerpopdracht, portfolio en voorstelfilm. Ook ontvang je informatie over hoe je je opdrachten kunt uploaden.

Toelating

Aan de hand van de toelatingsopdracht vindt de beoordeling plaats. Er vinden geen fysieke toelatingsdagen of (online) toelatingsgesprekken plaats.

In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt hierover per e-mail bericht met daarin een deadline wanneer je de aanvullende informatie moet aanleveren.

Uitslag

Een toelatingscommissie bekijkt en beoordeelt je ingeleverde werk. Op basis hiervan worden kandidaten toegelaten, afgewezen of op een wachtlijst gezet. In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt dan een e-mail met daarin een deadline wanneer je de aanvullende informatie moet aanleveren.

In de 6e week na de toelatingsdatum ontvang je de uitslag per e-mail. Je ontvangt altijd de beoordeling van de toelatingscommissie. Het kan voorkomen dat je geschikt bent voor meerdere richtingen. Of juist voor een andere studierichting dan waarvoor je je had aangemeld.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Naast het collegeld zijn er bijkomende kosten. Dit zijn eenmalige aanschafkosten van eigen apparatuur en de studiereis in jaar 1. Dit kost bij elkaar ongeveer € 1.550,-.

    Denk bij apparatuur aan onderstaande spullen van een goede kwaliteit:
    - Laptop
    - Internetaansluiting
    - Headset en microfoon
    - Werkplek thuis

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact