Caroline Ansink studeerde aan het Utrechts Conservatorium fluit bij Abbie de Quant (DM en UM) en compositie bij Joep Straesser (Prijs voor Compositie), en stak aansluitend haar licht op bij Isang Yun.
Uitvoeringen van haar composities door onder meer Emmy Verhey, Jard van Nes, Abbie de Quant, Gonny van der Maten, Marion van den Akker, Osiris Trio, Brisk en Syrinx Saxofoonkwartet vonden sindsdien plaats in uiteenlopende oorden als Carnegie Hall, de IJsbreker en het Concertgebouw, maar ook in zalen, kerken en kerkjes in steden en op het platteland van heel Europa. Ze schreef naast opera’s veel kamermuziek en symfonisch werk, expressief en complex, maar ook heldere sfeerstukken voor (gevorderde) amateurs en jeugdorkest.
Ze behaalde prijzen voor haar strijkkwartetten Shades of Silence en Brezze, haar orgelwerk Pyrrhus, haar pianotrio Skopós, orkestwerk Night and Day en koorstuk Zeitenschrunde. De nadruk in haar composities is steeds meer op vocale muziek komen te liggen, waarbij de titels, onderwerpen en tekstkeuze veelal een weerslag zijn van haar visie op de maatschappij, de geschiedenis en de muziek door de eeuwen.
Compositiestudenten stimuleert zij van begin af aan hun eigen compositorische taal te vinden.
Vanuit een jarenlange ervaring met leerlingen van alle leeftijden en niveaus helpt zij in de methodieklessen fluitstudenten hun eigen stijl van lesgeven te ontwikkelen.
