Klassieke MuziekDe studie
Opleiding
Bachelor Muziek
Vorm
Voltijd
School
Utrechts Conservatorium
Graad
Bachelor of Music
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Engels|Nederlands
CROHO-code
34739
Locatie(s)
Mariaplaats
E-mail
sz@hku.nl

Klassieke Muziek in het kort

  • Word expert als instrumentalist, zanger en/of componist
  • Maak kennis met muziek uit de vroege middeleeuwen tot nu; van Hildegaard van Bingen tot Arvo Pärt
  • Ontwikkel je ambachtelijke vermogens en leer die in de breedte toe te passen
  • Vorm jezelf tot een zelfbewuste musicus met een eigen profiel
  • Leer door samen te spelen met andere musici
  • Begeleiding van professionele musici met veel ervaring in het (inter)nationale veld
  • Kleinschalige sfeer met veel ruimte voor je persoonlijke ontwikkeling
  • Deze opleiding is uitgeroepen tot topopleiding in de Keuzegids hbo 2025

Wanneer is Klassiek Muziek echt iets voor jou?

Ben je geïnteresseerd in Klassieke Muziek uit alle stijlperiodes en in diverse bezettingen? Streef je als musicus naar beheersing op het hoogste niveau? En kijk je ernaar uit om Klassieke Muziek in de breedte te vertolken? Dan is deze studie iets voor jou. Als student ontrafel en analyseer je dagelijks de muziek van grote en minder bekende componisten door de jaren heen. Je keert de stukken binnenstebuiten én maakt ze je eigen.

Waarom Klassieke Muziek bij HKU?

Bij HKU geloven we in peer learning. Dat betekent dat je niet alleen van docenten maar ook van medestudenten leert. Bijvoorbeeld door samen te spelen in kamermuziekensembles of door samen te zingen in een koor. Samen muziek maken zorgt niet alleen voor spelplezier, het vergroot ook je zelfvertrouwen als musicus. Wanneer je samenspeelt, kijk je niet alleen maar naar jezelf, maar ook naar de ander en hoe je je tot de ander verhoudt. Met andere woorden: je leert jezelf in perspectief te zien. Dit kan prettig relativerend werken, zeker voor studenten die de lat hoog leggen. Door samen te spelen merk je vaak op dat je al veel meer kan dan je denkt.

Je kiest natuurlijk ook voor HKU vanwege onze docenten; het zijn professionals met een schat aan ervaring zowel binnen het onderwijs en als uitvoerend musicus. Onze docenten hebben een grote expertise binnen hun vakgebieden, maar zijn tegelijkertijd benaderbaar en toegankelijk en besteden veel aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van iedere student.

Persoonlijk en vertrouwd

Ons conservatorium is kleinschalig; groepen zijn niet heel groot, lijntjes zijn kort, mensen kennen elkaar en komen elkaar vaak en makkelijk tegen. We hechten veel belang aan een prettige sfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn, zich veilig voelt, nieuwe dingen durft te doen en fouten durft te maken. Op deze wijze kun je je optimaal voorbereiden op je latere werkpraktijk.

Binnen de afdeling Klassieke Muziek werken we bij voorkeur naast in plaats van tegenover elkaar; ook met studenten uit verschillende afdelingen. Zo krijg je als student Klassieke Muziek standaard een kijkje in de keuken bij de afdeling Historische Uitvoeringspraktijk.

Meeloopdagen

Wil je graag meelopen met de afdeling Klassieke Muziek? Dat kan op aanvraag op maandag en dinsdag tijdens reguliere onderwijsweken van september tot en met 3 juni. Informeer naar de mogelijkheden bij Cécile Rongen.

Studie in cijfers

Weten hoe de Bachelor of Music scoort in vergelijking met andere opleidingen?

Ga naar Studie in Cijfers

Klassieke MuziekWat leer je
Klassieke Muziek

Wat leer je bij ons

Tijdens je studie ontwikkel je je tot een veelzijdige muziekprofessional die zowel autonoom als in groepsverband kan werken. Je maakt kennis met Klassieke Muziek uit alle mogelijke stijlperiodes en leert die tot in de puntjes te beheersen. Je leert om samen te spelen en feedback te geven aan en te ontvangen van medemusici. Ook leer je zelf les te geven, in een ensemble te spelen, een ensemble te leiden en eigen projecten op te zetten. Tot slot leer je meer over wat komt kijken bij de productie van concerten; zaken op het gebied van licht- en geluidstechniek, maar ook podiumpresentatie.

Van theorie naar toepassing en terug

Je leert eerst de basis van de muziektheorie, vervolgens ga je die ontrafelen. Dit doe je door de theorie toepasbaar en daardoor ook eigen te maken. Door luisteroefeningen leer je veel verschillende componisten en stijlperioden herkennen. We vragen je ook om van een stuk dat je bestudeert zelf een variatie te maken. Andersom kan ook; naar aanleiding van de muziek die je graag speelt, duiken we dieper de muziektheorie in. We stimuleren je om je makerschap te ontwikkelen, te componeren en nieuw muzikaal materiaal te schrijven.

Persoonlijke ontwikkeling

We besteden veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling. Ieder mens is uniek en ontwikkelt zich anders. Om deze reden hechten we veel belang aan maatwerk; voor persoonlijke ontwikkeling gaat one size fits all niet op. Tijdens je studie werken we dag in dag uit aan het versterken van je muzikale basis. We vragen je ook die basis eigen te maken en te werken aan je eigen profiel als musicus. Een studiecoach begeleidt je hierbij.

Persoonlijk leiderschap

Hoewel we je natuurlijk graag helpen, voer je zelf de regie over je ontwikkeling. Tijdens je studie leer je jezelf te organiseren. Je leert structuur aan te brengen en te plannen, ondernemend en initiatiefrijk te zijn. Docenten begeleiden je hierbij. Ze moedigen je aan om je dromen na te jagen, buiten je comforzone te gaan, maar ook om realistische doelen te stellen zodat je die ook kunt behalen.

Projectweken

Een aantal keer per jaar neem je deel aan een project. Je verdiept je een week lang in één onderwerp, zoals quatre-mainsstukken, operettes of Alexandertechniek. Tijdens projecten speel, zing en componeer je out of the box. Je maakt kennis met nieuwe genres, musici en werkvormen. Vaak zijn projectwerken interdisciplinair; studenten met verschillende hoofdvakken en uit diverse afdelingen spelen erin samen en leren van elkaar.

Verkennen en Oriënteren

Je krijgt hoofdvaklessen en besteedt aandacht aan onderzoek. Je ontwikkelt een breed vakmanschap en leert specifieke technieken die horen bij specifieke stijlen.

Verbinding met publiek
Ook leer je tijdens uitvoeringen de verbinding te leggen met je publiek. Je geeft uitleg over de historische context van een stuk. Bijvoorbeeld welke stemming gebruikt werd en waarom.

Theorieles
Naast hoofdvaklessen krijg je theorieles. Denk aan muziektheorie, en solfège, harmonie en analyse. Je verkent onderwerpen als tonaliteit, modaliteit, ritme en instrumentatie. Je schrijft zelf korte passages.

Verdiepen

Ook in het tweede jaar volg je verschillende vakken. Daarnaast kies je een koor, bijvoorbeeld het Barok-renaissance koor. Ook ontwikkel je je als docent. Je volgt methodieklessen gericht op jouw instrument(groep). Ook volg je algemene lessen over educatie zoals didactiek. Hoe bouw je bijvoorbeeld een les op?

Stage
Je loopt stage bij docenten in het werkveld. Je observeert én geeft zelf les.

Profileren

Vanaf het derde jaar werp je samen met een studiecoach een blik op de toekomst. Samen met een studiecoach bespreek je waar jouw kracht ligt. En welke vakken en andere activiteiten daarbij aansluiten. Je vult je jaar met activiteiten buiten school en keuzevakken. Denk daarbij aan een stage bij een muziekschool, podium of een (leer- of speel)orkest zoals Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel.

Afstuderen

Ook het laatste jaar biedt ruime voor buitenschoolse activiteiten, projecten of keuzevakken. Denk daarbij aan een stage bij een muziekschool, podium of een (leer- of speel)orkest zoals Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel. En je gaat natuurlijk afstuderen.

Eindonderzoek
Je sluit de bachelor af met een onderzoek met een onderwerp naar keuze. Dit baseer je op bronnen zoals boeken, interviews of methodes.

Vakken die je kunt kiezen

Je kiest een van de volgende hoofdvakken. In jaar 3 kies je een of meerdere keuzevakken. In de eerste twee jaar van je studie krijg je standaard pianoles. Bekijk de hoofdvakken en een greep uit de keuzevakken.
    • Strijkinstrumenten: viool, altviool, cello, contrabas
    • Blaasinstrumenten: fluit, hobo, klarinet, saxofoon, trompet
    • Overige instrumenten: piano, beiaard
    • Zang
    • Koordirectie
    • Compositie
    • Kerkmuziek
    Aanschuifonderwijs kerkmuziek
    Wil je kerkmuziek studeren terwijl je orgel of koordirectie studeert aan een ander conservatorium? Dat kan! Je kunt kosteloos aanschuiven bij de kerkmuzikale vakken die gegeven worden aan het Utrechts Conservatorium. Hier word je voorbereid op de kerkelijke examens Hymnologie, Liturgiek, Cantoraat en Kerkelijk orgelspel. De lessen vinden in de reguliere lesweken plaats op iedere woensdag. De lessen zijn toegankelijk voor studenten met een propedeuse orgel of koordirectie. Informeer naar de mogelijkheden via cecile.rongen@hku.nl.
  • Een greep uit de keuzevakken:
    • Toegepaste analyse
    • Muziek en zingeving
    • Contrapunt
    • Basso continuo
    • Podiumvaardigheden
    • Creative music making
    • Projectrealisatie
    • Musician's Health

Docenten

  • Studieleider
    Cécile Rongen

    Altviool
    Annemarie Konijnenburg (kerndocent)
    Mikhail Zamtsov

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Cello
    Victor García García
    Jeroen den Herder
    Timora Rosler

    Compositie
    Caroline Ansink
    Anne-Maartje Lemereis

    Contrabas
    James Oesi

    Correpetitie
    Leon Bak
    Felix Justin
    Carl van Reenen
    Peter Sluijs
    Mariken Zandvliet

    Declamatie
    Luca Avanzi (Italiaans)
    Anna Kramer (Duits)
    José Lieshout - van de Sande (Frans)

    Drama
    Gusta Gerritsen Teengs

    Dwarsfluit
    Aldo Baerten

    Educatievakken
    Heleen Gerretsen (kerndocent)

    Historische documentatie
    Antoinette Lohmann

    Hobo
    Ernest Rombout

    Kamermuziek
    Annemarie Konijnenburg (coördinator)
    Ernest Rombout
    Timora Rosler

    Kerkmuziek
    Mark Lippe

    Klarinet
    Céleste Zewald

    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Duco Burgers
    Arnoud Heerings
    Daan van den Hurk (kerndocent)
    Anne-Maartje Lemereis
    Mark Lippe
    Rens Tienstra

    Piano
    Vivianne Cheng
    Henry Kelder (kerndocent)
    Evelina Vorontsova
    Klara Wurtz

    Pianovaardigheden
    Matthijs Solinger
    Peter Sluijs

    Podiumtraining
    Wilfred van de Peppel

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Saxofoon
    Andreas Mader

    Viool
    Chris Duindam (kerndocent)
    Carla Leurs
    Hebe Mensinga

    Zang
    Selma Harkink
    Karin van der Poel (kerndocent)
    Erik Slik

    Bekijk hier de volledige docentenlijst van het Utrechts Conservatorium
  • Caroline Ansink studeerde aan het Utrechts Conservatorium fluit bij Abbie de Quant (DM en UM) en compositie bij Joep Straesser (Prijs voor Compositie), en stak aansluitend haar licht op bij Isang Yun.
    Uitvoeringen van haar composities door onder meer Emmy Verhey, Jard van Nes, Abbie de Quant, Gonny van der Maten, Marion van den Akker, Osiris Trio, Brisk en Syrinx Saxofoonkwartet vonden sindsdien plaats in uiteenlopende oorden als Carnegie Hall, de IJsbreker en het Concertgebouw, maar ook in zalen, kerken en kerkjes in steden en op het platteland van heel Europa. Ze schreef naast opera’s veel kamermuziek en symfonisch werk, expressief en complex, maar ook heldere sfeerstukken voor (gevorderde) amateurs en jeugdorkest.
    Ze behaalde prijzen voor haar strijkkwartetten Shades of Silence en Brezze, haar orgelwerk Pyrrhus, haar pianotrio Skopós, orkestwerk Night and Day en koorstuk Zeitenschrunde. De nadruk in haar composities is steeds meer op vocale muziek komen te liggen, waarbij de titels, onderwerpen en tekstkeuze veelal een weerslag zijn van haar visie op de maatschappij, de geschiedenis en de muziek door de eeuwen.
    Compositiestudenten stimuleert zij van begin af aan hun eigen compositorische taal te vinden.
    Vanuit een jarenlange ervaring met leerlingen van alle leeftijden en niveaus helpt zij in de methodieklessen fluitstudenten hun eigen stijl van lesgeven te ontwikkelen.

  • Aldo Baerten is fluitsolist bij Antwerp Symphony Orchestra en geeft les aan de conservatoria Antwerpen, Utrecht en Köln/Aachen. Hij heeft een grote passie voor kamermuziek en brengt zijn passie en kennis graag over naar een jongere generatie. Aldo heeft zijn eigen zomercursus International Flute Seminar Bruges. De meeste oudstudenten van Aldo Baerten spelen in orkesten, moderne muziek, of geven les, en dit op 4 continenten. Aldo studeerde zelf bij Peter-Lukas Graf, Gaby Pas van Riet en Philippe Boucly.

  • Vivianne Cheng is een Steinway Artist die heeft opgetreden in prestigieuze zalen waaronder Carnegie Hall, Het Concertgebouw, Musikverein, Salle Cortot, Lincoln Center en Verbier Festival.

    Recente hoogtepunten waren een solorecital tournee door Europa en de VS, een radio-uitzending op NPO Klassiek, en een televisie-uitvoering van Beethovens vierde pianoconcert met leden van het Concertgebouworkest op Podium Klassiek. Naast haar concerten is Vivianne verbonden als docent aan het Mozarteum Salzburg in Oostenrijk en het Utrechts Conservatorium in Nederland.

    Vivianne is prijswinnaar van internationale pianoconcoursen zoals de Tureck International Bach Competition, New York International Piano Competition, Concurso Internacional de Piano CLaMo, Bartók-Kabalevsky-Prokofiev International Piano Competition en de Concerto Competition van het Philadelphia Orchestra. In 2020 ontving ze een 'Heldenspeld' van de Gemeente Amsterdam voor het creëren van live pianoconcerten op een boot die door de Amsterdamse grachten voer tijdens de pandemie.

    Ze studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam (Naum Grubert), Mozarteum Salzburg (Andreas Groethuysen; Pavel Gililov), Curtis Institute of Music (Gary Graffman; Leon Fleisher), en The Juilliard School waar ze op tienjarige leeftijd werd aangenomen.

    Voor meer informatie: www.vivi-anne.com

  • De Nederlandse sopraan Selma Harkink is een veelzijdig zangeres. Na haar studie in Utrecht en Amsterdam maakte ze al snel haar debuut in Duitsland in het Theater van Dortmund. Daarna heeft ze in vele operahuizen mogen zingen waaronder Theater Bonn, Theater Gelsenkirchen, De Nationale Opera en De Nederlandse Reisopera. Ze werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Jan Stulen, Mark Shanahan, Dirk Kaftan, Arthur Fagan en vele anderen.

    Samen met de pianisten Jan-Paul Grijpink en David Bollen vormt Selma een liedduo waarmee zij regelmatig optreedt. Tevens vormt oratorium een belangrijk onderdeel van haar beroepspraktijk. Al vroeg in haar carrière ontdekte ze de liefde voor het lesgeven. Sinds 2016 is zij als hoofdvakdocent zang aan het conservatorium van Utrecht verbonden en sinds 2022 als hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.

  • Jeroen den Herder (1971) is cellist en docent. Terugkijkend op een loopbaan die begon tijdens zijn 15e levensjaar aan het Utrechts Conservatorium, is vooral de breedte van het muzikale spectrum opvallend. Zijn repertoire omvat werken uit alle stijlperioden, van Gabrielli op darmsnaren, via Schubert op vijfsnarig cello en de experimentele composities uit de jaren zestig naar de nieuwste muziek van nu, waaronder muziek uit het Midden Oosten en Azië. Lange periodes speelde hij als cellist in het cello-octet Conjunto Ibérico (nu Cello8tet Amsterdam), het Nieuw Ensemble, Rembrandt Trio en Ruysdael Kwartet. Hij werkte met grote componisten als Gubaidulina, Kagel, Pärt en Glass. Jeroen is verbonden als solocellist aan het kamerorkest Sinfonia Rotterdam.

    Als docent toont Jeroen een diepe belangstelling voor de leerprocessen voortkomend uit een holistisch wereldbeeld. Naast zijn langdurige docentschappen aan de conservatoria van Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Minsk is hij initiatiefnemer van het Cello Festival Zutphen en de Cello Academie Zutphen, thans samen gefuseerd tot CelloWercken Zutphen. Het doel van zijn docentschap ligt bij het laten zingen van muziek door het vrijmaken van de mens.

  • Doretthe Janssens heeft moderne fluit en traverso gestudeerd aan het Utrechts Conservatorium, waar ze tegenwoordig hoofdvakdocent historische fluiten is. Daarnaast heeft ze een bloeiende lespraktijk aan huis, met amateur fluitisten van alle leeftijden en uit het hele land. Doretthe heeft een methode voor de traverso geschreven, die in het Nederlands, Engels en Duits is verschenen. Doretthe speelt regelmatig in diverse Europese orkesten en ensembles, en ze is een vast lid van het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging. Sinds kort is ze bovendien in deeltijd werkzaam als coördinator in een hospice.

  • Anne-Maartje Lemereis studeerde compositie aan het Utrechts Conservatorium en is er nooit meer vertrokken; sinds haar afstuderen in 2016 is ze werkzaam als docent en mentor. Naast het lesgeven is ze actief als componist en schrijft ze in opdracht van diverse ensembles, festivals en concertzalen zoals het Ragazze Quartet, November Music, Holland Opera en Podium Witteman. Anne-Maartje heeft een grote liefde voor nieuwgeschreven muziek en zet zich op alle mogelijke manieren in om deze muziek in de schijnwerpers te zetten.

  • Laurens de Man voelt zich als organist en pianist thuis in een breed repertoire. Hij studeerde orgel, piano en bijvak klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam bij David Kuyken, Jacques van Oortmerssen en Hofmann; aan de Berlijnse Universität der Künste behaalde hij zijn Konzertexamen bij Leo van Doeselaar. Tijdens concerten op de meest uiteenlopende orgels, als kerkmusicus in de Utrechtse Janskerk, als speler van kamermuziek of pianist van het Chimaera Trio: altijd is hij op jacht naar de schoonheid van muziek. Aan de HKU is hij verbonden als orgeldocent; aan de jazzafdeling van het Conservatorium van Amsterdam geeft hij het bijvak klassiek piano voor jazzpianisten.

    Zie voor meer informatie: www.laurensdeman.com.

  • De Oostenrijkse saxofonist Andreas Mader, bekend om zijn "briljante techniek en grote veelzijdigheid" (Rhein Zeitung), zal in het seizoen 2024/25 debuteren in het Konzerthaus Berlin en Artist in Residence zijn op het Listening Closely Festival 2025 in Oostenrijk. Hoogtepunten zijn onder andere zijn debuut in Carnegie Hall en de release van Walking The Dog met pianist Joseph Moog in 2024. Andreas won in 2022 de Naumburg- en Werner Pirchner-prijzen, toerde met Christos Papandreopoulos in Nederland en bracht zijn veelgeprezen debuut-cd Lilith & Lulu uit. Hij trad op met grote orkesten en behaalde meerdere diploma's aan het Conservatorium van Amsterdam, met aanvullende studies (Erasmus) aan het CNSM de Paris.

  • Saxofonist / componist / arrangeur Willem van Merwijk (Bemmel, 1960) is een muzikale duizendpoot. Hij is medeoprichter van het Aurelia Saxophone Quartet en speelde van 1982 tot 2014 baritonsaxofoon in deze groep. Daarnaast is hij sinds 1990 lid van het Nederlands Blazers Ensemble, waarvoor hij regelmatig speelt, componeert en arrangeert. Guillermo Lago (1960) is van Merwijks componerende alter ego. Zijn werk wordt wereldwijd uitgevoerd en opgenomen. 'Ciudades' van zijn hand voor saxofoonkwartet is een repertoirestuk voor het ensemble geworden. Hij geeft les aan zowel het Conservatorium van Utrecht als het Conservatorium van Amsterdam.

  • Contrabassist James Oesi (Londen, 1988) maakte sinds zijn komst naar Nederland in 2009 naam in de klassieke en moderne muziekwereld. Hij focust als een van de weinigen op de contrabas als solo-instrument en speelt werken van onder andere Bach, Rachmaninoff en Beethoven op gerenommeerde podia in binnen- en buitenland. Hij was te zien bij programma’s als Podium Klassiek en Vrije Geluiden. Het internationale magazine The Strad noemde hem een van de “up and coming bass players”.

    James is oprichter en artistiek leider van BassFest (voorheen Dutch Double Bass Festival) en sinds 2024 ook van het Bachfestival Dordrecht. Daarnaast is hij hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Utrecht. Hij werkte samen met onder andere Kamerata Zuid en Abdullah Ibrahim. In 2024 bracht hij samen met pianist Djuwa Mroivili zijn debuutalbum ‘Adoration’ uit.

  • De Israëlische/Nederlandse celliste Timora Rosler won in 1996 de eerste prijs op de Stuttgart International Cello Competition. In 1997 werd haar de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam uitgereikt. Door de jury werd zij als volgt geprezen: "Timora Rosler bezit een innemend talent, intieme uitdrukking, virtuositeit en een natuurlijk gevoel voor compositie. Haar interpretatie is uitzonderlijk fascinerend." Een jaar later won ze een speciale prijs voor haar interpretatie op de XI. International Bach Competition in Leipzig.

    Ze speelde op talloze muziekfestivals, zoals Ravinia, Aspen, Banff Centre for the Arts, Cello Biënnale Amsterdam, Manchester Cello Festival, International Musicians Seminar in Prussia Cove, Francigena International Arts Festival, Holland Music Sessions, Pro Festival in Rolandseck, Cello Festival Zutphen en Gaia Kamermuziek Festival in Thun. Rosler was te horen tijdens concerten in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Argentinië en Israël.

    Als soliste trad ze op met verschillende orkesten, zoals Vlaamse Radio Orkest (o.l.v. Martyn Brabbins), Philharmonia of the Nations (o.l.v. Justus Frants), Janácek Philharmonic, Grazioso Chamber Orchestra of the Hungarian National Philharmonic, Slowaaks Sinfonietta, Donetsk Philharmonic, National Symphony of Ukraine, Israel Sinfonietta Beer-Sheva, Haifa Symphony Orchestra, Camerata Antonio Lucio en Eastern Connecticut Symphony Orchestra. Met het Orquesta de Cámara Mayo uit Buenos Aires heeft zij een tournee door Nederland (o.a. Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw) en Argentinië gemaakt, met werken van Piazzolla. Hiervan is ook een tv- en cd opname gemaakt. Rosler heeft diverse cd-opnames op haar naam staan, meest recente: Beethoven- alle werken voor cello & piano samen met pianiste Klara Würtz, uitgebracht door Brilliant Classics.

    Ook als kamermusicus is zij bijzonder actief en maakt ze deel uit van het Serafino Strijktrio. Rosler is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Utrecht en bespeelt een Thomas Dodd cello uit 1800.

  • De Nederlandse tenor Erik Slik studeerde aan HKU Utrechts Conservatorium. Al tijdens zijn studie kreeg hij de mogelijkheid om als solist in binnen- en buitenland aan de slag te gaan. Hij trad op in operahuizen als de Nationale Opera Amsterdam, de Vlaamse Opera, de Nederlandse Reisopera, Theater Thüringen (DE) Essen (DE) en Brooklyn Theatre Pretoria (ZA). Hij werkte samen met dirigenten als Richard Egarr, Otto Tausk, Bruno Weil, Antony Hermus, Charles Dutoit, Joanna Malwitz, Lorenzo Viotti en Carlo Rizzi. Zijn repertoire omvat opera, operette, oratorium, lied en musical; van barok en Britten tot nieuwe muziek en close harmony. Erik is naast zijn optredens ook erg begaan met muziekeducatie en focust zich sinds zijn afstuderen op het geven van zangonderwijs. Hij maakt tevens deel uit van de close-harmonygroep Frommermann.

  • Matthijs Solinger studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Alexander Warenberg, Paolo Giacometti en Alan Weiss. Eerder maakte hij voor het blad Pianowereld een serie interviews met hoofdvakdocenten piano van verschillende conservatoria. Hij is zeer geïnteresseerd in de mentale aspecten van het muziek maken. Op dit moment rondt hij zijn studie psychologie af. Naast zijn werkzaamheden op het conservatorium is hij initiatiefnemer en projectleider van Stichting Muziek Voor Ieder Kind. Deze organisatie heeft het doel om kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is, muziekles aan te bieden in de stad Utrecht.

  • Crissman Taylor geeft sinds 1996 les aan het Utrechts Conservatorium waar zij het Music Mind and Body Program leidt. Voor haar studie zang aan HKU (bachelor/master) studeerde ze viool in New York. Tussen de conservatoriumstudies door behaalde ze een bachelor sociologie aan Harvard University en kwalificeerde ze zich in 1989 om les te geven in de Alexandertechniek. Ze heeft een lange carrière als klassieke mezzosopraan en violiste achter de rug.

    Haar onderwijsontwikkeling en onderzoek richt zich op interdisciplinaire samenwerking om het curriculum te verbeteren. Dit omvat werk met medische en psychologische professionals, de afdeling narratieve geneeskunde van het Utrechts Medisch Centrum (UMC), en dans- en bewegingsonderzoek met het Trinity Laban Conservatorium voor Muziek en Dans. Ze deed uitgebreid onderzoek naar de uitdagingen van viool- en altvioolspelen en ontwikkelde de methode Violinist in Balance, die Alexander-hereducatie combineert met op maat gemaakte kinsteunen en schoudersteunen, met behulp van 3D-printtechnologie. Ze is stichtend lid van Artist in Balance, een interdisciplinair opleidingsinstituut voor performers.

  • Evelina Vorontsova is een veelzijdig pianist en docent met een bijzonder groot repertoire en een enorme kennis van muzikale ontwikkeling. Opgeleid aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou bouwt zij in haar lessen voort op de rijke tradities van deze pianoschool en verrijkt dit met haar eigen ervaringen als concertpianist en kamermusicus.

    Evelina is cum laude afgestudeerd aan de Centrale Muziekschool Moskou en aan het Tsjaikovski Conservatorium (gouden medaille), en tevens afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium. Haar docenten waren Rudolf Kehrer, Mikhail Voskresensky en Jan Wijn. Evelina is prijswinnaar van verschillende concoursen waaronder het Liszt Concours Utrecht (2e), het Rachmaninov Concours Moskou (4e en speciale prijs beste uitvoering), het Concorso Internazionale per Pianoforte e Orchestra Cantù (2e), en het Internationale Piano Concours van Padova (Premio Virtuosité en 2e). Als solist trad Evelina op met onder meer de dirigenten Sir Yehudi Menuhin, Lev Markiz, Jan Stulen, Stewart Robertson en Alexander Wakulsky.

    Naast haar activiteiten als pianist en als docent aan het Utrechts Conservatorium geeft Evelina les aan studenten wereldwijd via haar online pianoschool.

  • Mikhail Zemtsov heeft een rijke carrière ontwikkeld als altviolist, docent en dirigent. Als solist trad hij op met o.a het Luxembourg Filharmonisch, Wiener Volksoper, het Residentie Orkest o.l.v. Neeme Jarvi en Jaap van Zweden. Mikhail is verbonden aan HKU Utrechts Conservatorium en Koninklijk Conservatorium Den Haag. Meerdere van zijn studenten zijn wonnen diverse internationale concoursen en orkestaudities. Hij is lid van het Utrecht String Quartet, Duo Macondo, Zemtsov Altviool Kwartet. Mikhail studeerde altviool, compositie en orkestdirectie aan de conservatoria van Moskou, Londen, Hamburg, Vilnius en Maastricht met onder andere Michael Kugel. Mikhail is prijswinnaar van de Eerste internationale altviool compettie (Wenen, 1998).

Klassieke MuziekWat maak je
Klassieke Muziek

Wat maak je bij ons?

Aan het werk!

Onze alumni kom je tegen op allerlei plekken in het werkveld. Ze zijn actief als uitvoerend musicus, componist, maker of programmeur. Ze spelen in ensembles of (symfonie)orkesten, werken als docent op muziekscholen en ontwikkelen hun eigen les- of workshoppraktijk. Ook zijn er studenten die met hun muziek waarde toevoegen op sociaal-maatschappelijk gebied en in de wereld van zorg en welzijn.

Werkplaatsen

Voor de muziekopleiding heb je de beschikking over fantastische faciliteiten. Ontdek van welke faciliteiten jij gebruik kunt maken.
Klassieke MuziekActueel
Klassieke Muziek

Wat speelt er

Klassieke MuziekAanmelden en toelating
Klassieke Muziek

Aanmelden en toelating

Belangrijke data

Alle praktijktoelatingen zullen plaatsvinden van 31 maart t/m 11 april 2025 op locatie in Utrecht, met uitzondering van de praktijktoelating voor beiaard.

Hieronder de data van de toelatingsexamens 2025 per instrument.

Instrument Toelatingsdata:
altviool 7 april
beiaard 17 juni
cello 31 maart
compositie 8 april
contrabas 4 april
fluit 9 april
hobo 11 april
kerkmuziek 31 maart
klarinet 11 april
koordirectie 2 en 9 april
piano 31 maart, 1 en 2 april
saxofoon 11 april
viool 1, 3, en 7 april
zang 7 en 8 april
Let op: Alle genoemde data zijn onder voorbehoud; er kunnen data vervallen/worden toegevoegd!






Is er nog plek?

Aanmelden voor het studiejaar 2025-2026 kan van 1 oktober 2024 tot 1 februari 2025.

Vooropleiding

Je kunt de studie volgen als je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebt. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 18+/21+ toets doen. Lees hier meer over de 18+/21+ toets.

Toelatingsexamen

Het toelatingsexamen bestaat uit drie onderdelen:
  • Na je aanmelding via Studielink ontvang je binnen enkele werkdagen de vragenlijst.
  • Ben je woonachtig in Nederland, dan zal het theoretisch examen plaatsvinden op de locatie van het Utrechts Conservatorium. Ben je woonachtig buiten Nederland, dan zal je theoretisch examen online plaatsvinden. Het examen zal ongeveer 30 minuten duren en bestaat uit een onderdeel algemene muziekleer en een luistervaardigheidstoets.

    Toelatingseisen theorie
    Hieronder vindt je de toelatingseisen theorie​ en voorbeelden van het theorie-examen:

    toelatingseisen theorie (pdf)
    voorbeeld theorietest (pdf)
    antwoorden theorietest (pdf)
    voorbeeld luistertoets (pdf)
    Solfège (pdf)

  • Het praktische toelatingsexamen zal tussen 31 maart t/m 11 april 2025 op locatie plaatsvinden.

    Uitzondering Beiaard
    Voor de richting Beiaard zal het praktisch toelatingsexamen in Amersfoort plaatsvinden. De kandidaten die zich voor deze richting hebben aangemeld ontvangen t.z.t. een aparte uitnodiging voor het praktische toelatingsexamen.

    Toelatingsopdrachten
    Voor dit toelatingsexamen vragen we je alvast om enkele toelatingsopdrachten voor te bereiden. De opdrachten zijn per instrument verschillend.

    Hieronder de verschillende toelatingsopdrachten per instrument:

    Altviool
    Beiaard
    Cello
    Compositie
    Contrabas
    Fluit
    Hobo
    Kerkmuziek (orgel)
    Klarinet
    Piano
    Saxofoon
    Trompet
    Viool
    Zang

Aanmelding

Meld je via Studielink aan voor de Bachelor of Music opleiding. Tijdens je aanmelding kies je het hoofdvak van de richting Klassieke Muziek.

Meld je aan!

Toelating

De toelating bestaat uit het uploaden van een vragenlijst, een theoretisch- en praktisch examen.

Het praktisch toelatingsexamen vindt live plaats bij het conservatorium, van 31 maart t/m 11 april 2025. Zorg dat je deze weken vrijhoudt!

Uitslag

Na de praktijktoelating krijg je van de commissie een uitslag/advies. De officiële, definitieve uitslag van je toelatingsexamen ontvang je uiterlijk 1 mei per e-mail.

Let op: er kan een verschil zijn tussen het advies en de definitieve uitslag. Dit komt omdat er soms meer kandidaten toelaatbaar zijn dan waar we plaats voor hebben.

Er zijn drie mogelijkheden:

  • Je bent toegelaten tot de bacheloropleiding
  • Je bent toegelaten tot de basisopleiding
  • Je bent afgewezen

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Bij HKU Utrechts Conservatorium ben je naast het collegegeld ongeveer € 250,- euro per jaar kwijt voor bladmuziek, literatuur en readers. De kosten kunnen voor elk hoofdvak weer anders zijn en veel hangt af van je eigen interesses. Naast dit bedrag moet je rekening houden met kosten voor verzekeringen, concertbezoek, concertkleding en onderhoud en vernieuwing van je eigen instrument.

    Een laptop of computer is essentieel. De HKU maakt gebruik van en adviseert Apple computers en apparatuur. Via surfspot kun je korting krijgen op de aanschaf.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact