Over HKU Utrechts Conservatorium

Spelen, maken en communiceren. Dat is wat je doet op HKU Utrechts Conservatorium. Het ontdekken van je talent staat hierin centraal. Zo word jij de muziekprofessional die optimaal communiceert met het publiek. Hoe zet jij je talent in om het publiek te verrassen?

HKU Utrechts Conservatorium

HKU Utrechts Conservatorium is een van de schools van HKU. Het is een groot en veelzijdig conservatorium dat een herkenbare plaats inneemt in de Europese conservatoriumwereld. We streven ernaar dat je je ontwikkelt tot een professioneel musicus met een eigen visie. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat hierbij centraal. 

Wat kun je verwachten?

Bij HKU Utrechts Conservatorium kun jij je ontwikkelen tot een veelzijdig professional die op een zo hoog mogelijk niveau functioneert. Een muziekvakstudie vraagt veel van je. Haalde je eerst veel ontspanning uit het musiceren? Nu komt daar doorlopende inspanning bij. Een muziekvakstudie is een voltijdopleiding en vraagt minimaal 40 werkuren per week. Vaak ben je ook nog in de weekend- en avonduren actief. Daar staat tegenover dat je je breed ontwikkelt, veel samenspeelt met andere studenten en jouw creativiteit kunt onderzoeken!

Projecten en concerten

Het onderwijs aan HKU Utrechts Conservatorium is heel breed. Het is niet alleen gericht op het musiceren: je krijgt ook beroepsgerichte vakken en doet ervaring op in de praktijk. Elk jaar organiseert HKU Utrechts Conservatorium dan ook veel projecten en concerten. Zo levert het een belangrijk aandeel aan het culturele leven van Utrecht. Het conservatorium werkt hiervoor intensief samen met een aantal Utrechtse podia zoals TivoliVredenburg en De Helling.

Studies

HKU Utrechts Conservatorium verzorgt bachelor- en vervolgstudies op het gebied van muziek. Deze studies hebben diverse afstudeerrichtingen voor 40 verschillende hoofdvakken.
  • De Bachelor of Music in Education leidt jou op tot muziekdocent met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Je kunt lesgeven in het basis- en voorgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag bij organisaties voor kunsteducatie. En bij ensembles, orkesten en podia.
  • Bij de Bachelor of Music Historische Uitvoeringspraktijk ontwikkel je je tot een musicus met een brede instrumentbeheersing. Daarnaast leer je muziek te benaderen vanuit historisch perspectief. Met een kritische houding trek je conclusies uit bronnenonderzoek. Jouw groeiende kennis leidt steeds tot nieuwe inzichten.
  • Tijdens de Bachelor of Music in Jazz & Pop ontwikkel je je als specialist op je instrument. Je leert improviseren, arrangeren en componeren. Je speelt in verschillende bezettingen en doet podiumervaring op in ensembles en projecten. Zo leer je je eigen verhaal te vertellen. Het is jouw toekomst, en jij bepaalt hoe die eruitziet.
  • Van de fuga’s van Bach tot de klankwolken van Ligeti. Bij de Bacholor of Music in Klassieke Muziek ontwikkel je je eigen muzikale persoonlijkheid. Je wordt een expert op je eigen instrument, leert verschillende stijlen kennen en onderzoekt je talenten.
  • Bij de Bachelor of Music in Musician 3.0 onderzoek je je eigenheid en talent door zelf muziek te creëren. Je doet dit op verschillende instrumenten en in verschillende contexten en vrij navigerend door verschillende genres en stijlen.  
  • In de tweejarige Master of Music (MMus) vormt jouw persoonlijke studieplan de basis. Zo krijg je de kans om je verder te ontplooien als instrumentalist, vocalist, componist, producer, sound designer of muziektechnoloog.
  • Twijfel je over je keuze voor een bachelor binnen HKU Utrechts Conservatorium? Dan is de basisopleiding een goed begin. Je krijgt individuele instrumentale, vocale en compositielessen. Door de lessen muziekleer en solfège bereid je je voor op het theoretische deel van het toelatingsexamen voor de bacheloropleiding.
  • Heb je een afgeronde Bachelor of Music en toelating gedaan voor de Master of Music? Maar heb je volgens de toelatingscommissie meer voorbereiding nodig? Dan kan de commissie je plaatsen in de pre-master. Een tussenstap om de master te kunnen doen die jij graag wilt.
  • Naast de vierjarige studie koordirectie biedt HKU Utrechts Conservatorium ook de 1-jarige applicatiecursus Koordirectie voor vakmusici aan. Tijdens deze opleiding doe je de kennis en vaardigheden op die nodig zijn om een vocaal ensemble of koor te leiden.

De mensen van HKU Utrechts Conservatorium

  • Afstudeeronderzoek
    Christian Boel
    Erzsi Ladage
    Mari-Ann Koudijs
    Karin van der Poel
    Arnoud Heerings
     
    Arrangeren/ensembleleiding
    Arjen Berends
    Servaas Schreuders
     
    Begeleiden aan de piano
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen
     
    Combo
    Peter van der Ent
    Jeroen Thijsen
    Ton-Herman Melis
     
    Cultuurgeschiedenis
    Harmen Dijkstra
     
    Drama
    Mathijs van der Heide
     
    Hoofdvak en stage
    Erzsi Ladage
    Christian Boel
    Mari-Anne Koudijs
     
    Koor, koorleiding en koorpracticum
    Servaas Schreuders
     
    Muziekgeschiedenis klassiek
    Arnoud Heerings
     
    Muziekgeschiedenis pop
    Frank de Munnik
     
    Onderwijskunde
    Jose Konings
     
    Onderzoeksvaardigheden
    Jose Konings
     
    Solfège
    Servaas Schreuders
     
    Theorie
    Arjen Berends
     
    Meet the music
    Christian Boel
     
    Zang
    Dennis Kivit
    Marijke Nuchelmans
    Karin van der Poel
    Marjet Spook
    Tet Koffeman

  • Analyse/synthese
    Pieterjan Cramer
    Ward van Woerkum
     
    Artistiek onderzoek
    Annemarie Geerling
     
    Artistieke ontwikkeling
    Gijs Batelaan
    Monique Besten
    Wiek Heijmans
    Tet Koffeman
    Esmée Olthuis
    Bart Soeters
    Eelco Topper
    Albert Veenendaal
    e.a.
     
    Communicatie
    Juliette Bogers
    Tet Koffeman
    Loes Wernsen
     
    Compositie/arrangeren
    Ned McGowan
     
    Ensemble
    Gijs Batelaan
    Wiek Heijmans
    Ned McGowan
     
    Geschiedenis en theorie van maken
    Annemarie Geerling
     
    Harmonische ontwikkeling
    Pieterjan Cramer
    Ward van Woerkum
     
    Instrumentaal spel
    Basgitaar
    Joel Groenewold
    Bart Soeters
     
    Drums
    Joost Kesselaar
     
    Gitaar
    George Dumitriu
    Wiek Heijmans
     
    Piano
    Pieterjan Cramer
    Albert van Veenendaal
     
    Saxofoon
    Esmée Olthuis
     
    Zang
    Tet Koffeman
    Marjet Spook
     
    Integrale propedeuse opdracht
    Monique Besten
    Esmée Olthuis
     
    Laboratorium
    Jeffrey Noordijk
    Esmée Olthuis
     
    Maakprocessen/performance
    Albert van Veenendaal
     
    Muzikaal leiderschap
    Esmée Olthuis
     
    Performance art
    Monique Besten
     
    Stage
    Esmée Olthuis
     
    Vocal playground
    Jeffrey Noordijk

  • Altviool
    Annemarie Konijnenburg
    Mikhail Zamtsov
     
    Arrangeren
    Willem van Merwijk
     
    Cello
    Jeroen den Herder
    Timora Rosler
     
    Compositie
    Caroline Ansink
    Jeroen d'Hoe
     
    Contrabas
    Quirijn van Regteren Altena
     
    Correpetitie
    Leon Bak
    Marian Bolt
    Carl van Reenen
    Mariken Zandvliet
     
    Declamatie
    Luca Avanzi (Italiaans)
    Anna Kramer (Duits)
    José Lieshout - van de Sande (Frans)
     
    Drama
    Gusta Gerritsen Teengs
     
    Dwarsfluit
    Aldo Baerten
     
    Educatievakken
    Heleen Gerretsen (kerndocent)
    Huub Sprang (kerndocent)
     
    Hobo
    Ernest Rombout
     
    Kamermuziek
    Ernest Rombout
    Sebastian Koloski
     
    Kerkmuziek
    Mark Lippe (kerndocent)
     
    Klarinet
    Harrie Troquet
    Celeste Zewald
     
    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen
     
    Musician's health
    Criss Taylor
     
    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings
     
    Muziektheorie
    Daan van den Hurk
    Eeuwe de Jong (kerndocent)
    Mark Lippe
    Kees van Unen
     
    Piano
    Sebastian Colombo Garcia
    Henry Kelder (kerndocent)
    Klara Wurtz
     
    Podiumtraining
    Wilfred van de Peppel
     
    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper
     
    Saxofoon
    Johan van der Linden (kerndocent)
     
    Trompet
    Arto Hoornweg
     
    Viool
    Chris Duindam (kerndocent)
    Lis Huibers - Perry (kerndocent)
    Eeva Koskinen
    Carla Leurs
    Hebe Mensinga
     
    Zang
    Selma Harkink
    Karin van der Poel (kerndocent)
    Dobrinka Voolstra - Yankova
  • Theorie
    Arjen Berends
    Daan van den Hurk
    Bart Noorman website en Virtual Music School

  • Analyse/synthese
    Bart Soeters
     
    Arrangeren/compositie
    Konrad Koselleck
     
    Basgitaar
    Joël Groenewold
    Theo de Jong
     
    Big band (project)
    Ilja Reijngoud
     
    Close harmony (project)
    Henk Kraaijeveld
    Maartje Meijer
    Diverse gastdocenten


    Contrabas
    Tobias Nijboer
    Quirijn van Regteren Altena (techniek)
     
    Creating music
    Jan Schröder
     
    Drums
    André Groen
    Joost Kesselaar
     
    Fluit
    Mark Alban Lotz
     
    Gitaar
    Marcel Karreman
    Erik Rutjes
     
    Piano
    Gé Bijvoet
    Bert van den Brink
    Rembrandt Frerichs
    Ton-Herman Melis
    Marit Thus
    Hannie van Veldhoven
    Bart de Win
     
    Saxofoon
    Toon Roos
    Marc Scholten
     
    Trompet
    Angelo Verploegen
     
    Zang
    Lydia van Dam
    Annemarie Maas
    Harjo Pasveer
    Bart de Win
     
    Muziekgeschiedenis
    Frank de Munnik
     
    Toegepaste muziektheorie
    Bart Noorman en Virtual Music School
     
    Practical rhythm lab
    André Groen
     
    Band skills - coaching
    Jaar 1: band skills
    Tobias Nijboer
    Erik Rutjes
     
    Jaar 2 en 3: band skills specials
    Gé Bijvoet: duo's/trio's
    Bert van den Brink: jazz & beyond
    Rembrandt Frerichs: world music impro
    André Groen: latin
    Joël Groenewold: funk
    Theo de Jong: brasil
    Joost Kesselaar: jazz & beyond
    Tobias Nijboer: duo's/trio's
    Toon Roos: fusion
    Erik Rutjes: pop/production
    Eelco Topper: live electronics
    Angelo Verploegen: jazz traditionals
    Bart de Win: singer-songwriter lab
     
    Jaar 4 and Master of Music: band skills individual project
    Martijn Crama
    Tami Toledo
    Hannie van Veldhoven
    Diverse gastdocenten
  • Advanced jazz & pop analysis
    Bart Soeters
     
    Advanced language coaching for vocalists
    José Lieshout, Frans
    Luca Avanzi, Italiaans
    Dobrinka Yankova, Russisch
    Anna Kramer, Duits
     
    Advanced rhythm & pulse
    Ned McGowan
     
    Arranging for applied contexts
    Willem van Merwijk
     
    Arranging jazz & pop
    Konrad Koselleck
     
    Composition work lab
    Jeroen D'hoe
     
    Historical informed performance lab
    Antoinette Lohmann
     
    Improvisation & performance practices
    Mary Sayre
     
    Jazz & pop lab
    Bart Soeters
    diverse gastdocenten
     
    Master composers of the 17th century
    Mary Sayre
     
    Mentoring master of music
    Maarten Jansen
    Anne-Maartje Lemereis
    Mary Sayre
    Huub Sprang (kerndocent)
    Ned McGowan

    Music, art & culture
    Frank de Munnik
    Arnoud Heerings
     
    Musical leadership
    Servaas Schreuders
     
    Musician in society
    Cécile Rongen
     
    Non-western rhythms & techniques
    Sjahin Düring
     
    Physical stage training
    Wilfred van de Peppel
     
    Study coach / research supervisor / practical workplacement project supervisor
    Maarten Jansen
    Anne-Maartje Lemereis
    Mary Sayre
    Bart Soeters
    Huub Sprang
  • Arrangeren
    Willem van Merwijk
     
    Beiaard
    Frans Haagen
    Christiaan Winter (harmonie aan de beiaard)
     
    Barokcello en klassiek cello
    Viola de Hoog
     
    Barokhobo
    Daniël Lanthier
     
    Baroktrombone
    Bram Peeters
     
    Barokviool en barokaltviool
    Antoinette Lohmann (kerndocent)
     
    Basso continuo
    Mary Sayre
     
    Blokfluit
    Heiko ter Schegget
     
    Correpetitie
    Jörn Boysen
     
    Historische documentatie
    Antoinette Lohmann
     
    Historische fluiten/traverso
    Doretthe Janssens
     
    Hobo
    Daniel Lanthier
     
    Kamermuziek
    Joshua Cheatham
    Siebe Henstra
    Viola de Hoog
    Heiko ter Schegget
     
    Klavecimbel
    Siebe Henstra
     
    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen
     
    Musician's health
    Criss Taylor
     
    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings
     
    Muziektheorie
    Euwe de Jong (kerndocent)
    Kees van Unen
     
    Orgel
    Reitze Smits
     
    Orkestpracticum
    Antoinette Lohmann
     
    Viola da gamba/violone
    Joshua Cheatham
  • Educatievakken
     
    Methodiek
    Caroline Ansink (dwarsfluit Klassieke Muziek)
    Marjolijn Boersma (viool en altviool)
    Johan Faber (drums)
    Heleen Gerretsen (blokfluit)
    Joël Groenewold (basgitaar en contrabas Jazz & Pop)
    Arto Hoornweg (trompet Klassieke Muziek)
    Marcel Karreman (gitaar)
    Gerry Koolhof - Muskens (piano Klassieke Muziek)
    Johan van der Linden (saxofoon Klassieke Muziek)
    Antoinette Lohmann (barokviool en barokaltviool)
    Mark Alban Lotz (dwarsfluit Jazz & Pop)
    Annemarie Maas (zang Jazz & Pop)
    Gerry Muskens (piano Klassieke Muziek)
    Els van Naegele - van Oldenborgh (cello)
    Bart Noorman (trompet Jazz & Pop)
    Els van Oldenborgh (cello)
    Karin van der Poel (zang Klassieke Muziek)
    Quirijn van Regteren Altena (contrabas Klassieke Muziek)
    Ernest Rombout (hobo)
    Cecile Rongen (klarinet)
    Mary Sayre (klavecimbel)
    Marc Scholten (saxofoon Jazz & Pop)
    Reitze Smits (orgel)
    Hannie van Veldhoven (piano Jazz & Pop)
     
    Muziekpedagogiek
    Huub Sprang
    Heleen Gerretsen
     
    Didactiek
    Huub Sprang
    Heleen Gerretsen
     
    Overige vakken
     
    Cultureel ondernemerschap
    Petra Befort
     
    Educatie afstudeerwerk
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Huub Sprang
     
    Educatieve stage
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Huub Sprang
     
    Ensemble leiding
    Servaas Schreuders
     
    Exposure
    Petra Befort
    Doretthe Janssens
    Annemarie Maas
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Erik Rutjes
    Huub Sprang
     
    Muzieksoftware
    Daniël Koomen
    Ton-Herman Melis
     
    Oriëntatie op studie en beroep
    Marijke Arnold
    Criss Taylor
     
    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper
     
    Professionele ontwikkeling
    Marloes Hendriks
    Huub Sprang
     
    Studiecoaching jaar 3
    Petra Befort
    Heleen Gerretsen
    Doretthe Janssens
    Tet Koffeman
    Annemarie Maas
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Erik Rutjes
    Huub Sprang

Durf te maken

Hoe klinken succes, lef, ambitie en groei? Luister naar studenten die hier hun eigen invulling aan geven.