Over HKU Utrechts Conservatorium

Spelen, maken en communiceren. Dat is wat je doet op HKU Utrechts Conservatorium. Het ontdekken van je talent staat hierin centraal. Zo word jij de muziekprofessional die optimaal communiceert met het publiek. Hoe zet jij je talent in om het publiek te verrassen?

HKU Utrechts Conservatorium

HKU Utrechts Conservatorium is een van de schools van HKU. Het is een groot en veelzijdig conservatorium dat een herkenbare plaats inneemt in de Europese conservatoriumwereld. We streven ernaar dat je je ontwikkelt tot een professioneel musicus met een eigen visie. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat hierbij centraal. 

Wat kun je verwachten?

Bij HKU Utrechts Conservatorium kun jij je ontwikkelen tot een veelzijdig professional die op een zo hoog mogelijk niveau functioneert. Een muziekvakstudie vraagt veel van je. Haalde je eerst veel ontspanning uit het musiceren? Nu komt daar doorlopende inspanning bij. Een muziekvakstudie is een voltijdopleiding en vraagt minimaal 40 werkuren per week. Vaak ben je ook nog in de weekend- en avonduren actief. Daar staat tegenover dat je je breed ontwikkelt, veel samenspeelt met andere studenten en jouw creativiteit kunt onderzoeken!

Projecten en concerten

Het onderwijs aan HKU Utrechts Conservatorium is heel breed. Het is niet alleen gericht op het musiceren: je krijgt ook beroepsgerichte vakken en doet ervaring op in de praktijk. Elk jaar organiseert HKU Utrechts Conservatorium dan ook veel projecten en concerten. Zo levert het een belangrijk aandeel aan het culturele leven van Utrecht. Het conservatorium werkt hiervoor intensief samen met een aantal Utrechtse podia zoals TivoliVredenburg en De Helling.

Studies

HKU Utrechts Conservatorium verzorgt bachelor- en vervolgstudies op het gebied van muziek. Deze studies hebben diverse afstudeerrichtingen voor 40 verschillende hoofdvakken.
  • De Bachelor of Music in Education leidt jou op tot muziekdocent met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Je kunt lesgeven in het basis- en voorgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag bij organisaties voor kunsteducatie. En bij ensembles, orkesten en podia.
  • Bij de Bachelor of Music Historische Uitvoeringspraktijk ontwikkel je je tot een musicus met een brede instrumentbeheersing. Daarnaast leer je muziek te benaderen vanuit historisch perspectief. Met een kritische houding trek je conclusies uit bronnenonderzoek. Jouw groeiende kennis leidt steeds tot nieuwe inzichten.
  • Tijdens de Bachelor of Music in Jazz & Pop ontwikkel je je als specialist op je instrument. Je leert improviseren, arrangeren en componeren. Je speelt in verschillende bezettingen en doet podiumervaring op in ensembles en projecten. Zo leer je je eigen verhaal te vertellen. Het is jouw toekomst, en jij bepaalt hoe die eruitziet.
  • Van de fuga’s van Bach tot de klankwolken van Ligeti. Bij de Bacholor of Music in Klassieke Muziek ontwikkel je je eigen muzikale persoonlijkheid. Je wordt een expert op je eigen instrument, leert verschillende stijlen kennen en onderzoekt je talenten.
  • Bij de Bachelor of Music in Musician 3.0 onderzoek je je eigenheid en talent door zelf muziek te creëren. Je doet dit op verschillende instrumenten en in verschillende contexten en vrij navigerend door verschillende genres en stijlen.  
  • In de tweejarige Master of Music (MMus) vormt jouw persoonlijke studieplan de basis. Zo krijg je de kans om je verder te ontplooien als instrumentalist, vocalist, componist, producer, sound designer of muziektechnoloog.
  • Twijfel je over je keuze voor een bachelor binnen HKU Utrechts Conservatorium? Dan is de basisopleiding een goed begin. Je krijgt individuele instrumentale, vocale en compositielessen. Door de lessen muziekleer en solfège bereid je je voor op het theoretische deel van het toelatingsexamen voor de bacheloropleiding.
  • Heb je een afgeronde Bachelor of Music en toelating gedaan voor de Master of Music? Maar heb je volgens de toelatingscommissie meer voorbereiding nodig? Dan kan de commissie je plaatsen in de pre-master. Een tussenstap om de master te kunnen doen die jij graag wilt.
  • Naast de vierjarige studie koordirectie biedt HKU Utrechts Conservatorium ook de 1-jarige applicatiecursus Koordirectie voor vakmusici aan. Tijdens deze opleiding doe je de kennis en vaardigheden op die nodig zijn om een vocaal ensemble of koor te leiden.

De mensen van HKU Utrechts Conservatorium

  • Afstudeeronderzoek
    Christiane Nieuwmeijer
    Falk Hübner
    Erzsi Ladage
    Mari-Ann Koudijs
    Karin van der Poel
    Arnoud Heerings

    Arrangeren/Ensembleleiding
    Arjen Berends
    Servaas Schreuders

    Begeleiden aan de piano
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen

    Combo
    Gijs Batelaan
    Jeroen Thijsen

    Cultuurgeschiedenis
    Harmen Dijkstra

    Drama
    Mathijs van der Heide

    Hoofdvak en stage
    Erzsi Ladage
    Christiane Nieuwmeijer
    Mari-Anne Koudijs

    Koor, koorleiding en koorpracticum
    Servaas Schreuders

    Muziekgeschiedenis klassiek
    Arnoud Heerings

    Muziekgeschiedenis pop
    Frank de Munnik

    Muzieksoftware
    Ton-Herman Melis

    Onderwijskunde
    n.t.b.

    Onderzoeksvaardigheden
    Christiane Nieuwmeijer
    Falk Hubner
    Liza Hendriks
    Erzsi Ladage

    Solfège
    Servaas Schreuders

    Theorie
    Arjen Berends

    Wereldmuziek
    Christian Boel

    Zang
    Dennis Kivit
    Marijke Nuchelmans
    Karin van der Poel
    Marjet Spook

  • Analyse/synthese
    Ward van Woerkum

    Artistiek onderzoek
    Falk Hübner
    Annemarie Geerling

    Artistieke Ontwikkeling
    Esmée Olthuis
    Albert Veenendaal
    Jeroen d'Hoe
    Tet Koffeman
    Eelco Topper
    e.a.

    Communicatie
    Tet Koffeman
    Loes Wernsen
    Lidy Six

    Compositie/Arrangeren
    Ned McGowan, website

    Ensemble
    Ned McGowan, website
    Gijs Batelaan

    Geschiedenis en theorie van maken
    Frank de Munnik
    Annemarie Geerling

    Harmonische ontwikkeling
    Ward van Woerkum

    Instrumentaal spel
    Basgitaar
    Bart Soeters website
    Joel Groenewold

    Drums
    Joost Kesselaar

    Gitaar
    Gijs Batelaan

    Piano
    Albert van Veenendaal

    Saxofoon
    Esmée Olthuis

    Zang
    Marjet Spook
    Tet Koffeman

    Integrale Propedeuse Opdracht
    Esmée Olthuis
    Lidy Six

    Laboratorium
    Esmée Olthuis

    Maakprocessen/Performance
    Albert van Veenendaal

    Muzikaal leiderschap
    Esmée Olthuis

    Performance Art
    Lidy Six

    Stage
    Gijs Batelaan
    Esmée Olthuis

    Vocal Playground
    Tet Koffeman
  • Altviool
    Annemarie Konijnenburg
    Richard Wolfe
    Mikhail Zemtsov

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Beiaard
    Frans Haagen
    Christiaan Winter (harmonie)

    Cello
    Jeroen den Herder
    Viola de Hoog website
    Timora Rosler website

    Contrabas
    Quirijn van Regteren Altena

    Compositie
    Caroline Ansink website Jeroen D'hoe website

    Correpetitie
    Léon Bak: altviool, viool, cello
    Marian Bolt: viool, contrabas, koordirectie, hobo, zang
    Carl van Reenen: klarinet, saxofoon, koordirectie, trompet
    Mariken Zandvliet: zang, fluit, viool

    Drama Coaching
    Gusta Teengs Gerritsen

    Ensemble coaching
    Martyn van den Hoek
    Sebastian Koloski (USQ) website
    Ernest Rombout

    Fluit
    Aldo Baerten website

    Groepsles compositie
    Caroline Ansink
    Jeroen D'hoe

    Groepsles zang
    Dobrinka Yankova
    Karin van der Poel
    Selma Harkink

    Harp
    Erika Waardenburg

    Hobo
    Ernest Rombout

    Kerkmuziek
    Mark Lippe

    Klarinet
    Celeste Zewald website
    Harrie Troquet

    Koordirectie
    Rob Vermeulen

    Koorliteratuur en -scholing
    Rob Vermeulen

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Orgel
    Reitze Smits

    Piano
    Sebastián Colombo website
    Henry Kelder website
    Klára Würtz
    Gerry Muskens, pianovaardigheden
    Marian Bolt, prima vista

    Saxofoon
    Johan van der Linden website
    Toegepaste Muziektheorie
    Arjen Berends
    Euwe de Jong
    Kees van Unen
    Mark Lippe

    Trompet
    Arto Hoornweg

    Viool
    Chris Duindam Eeva Koskinen website
    Carla Leurs
    Hebe Mensinga
    Lis Perry

    Zang
    Selma Harkink website
    Karin van der Poel
    Dobrinka Yankova website
    Luca Avanzi, declamatie Italiaans
    Anna Kramer, declamatie Duits
    José Lieshout, declamatie Frans
    Jurjaan Snelleman, fysiologie
  • Theorie
    Arjen Berends
    Daan van den Hurk
    Bart Noorman website en Virtual Music School

  • Analyse/synthese
    Bart Soeters website

    Arrangeren/compositie
    Konrad Koselleck

    Basgitaar
    Joël Groenewold, ook techniek
    Theo de Jong website

    Big Band (project)
    Ilja Reijngoud
    diverse gastsolisten

    Close Harmony (project)
    Henk Kraaijeveld
    Maartje Meijer

    Contrabas
    Tobias Nijboer website
    Quirijn van Regteren Altena, techniek

    Creating Music
    Jan Schröder website

    Drums
    André Groen, ook techniek
    Joost Kesselaar, ook techniek

    Band Skills - coaching
    jaar 1: Band Skills
    Erik Rutjes
    Tobias Nijboer

    jaar 2 en 3: Band Skills Specials
    Gé Bijvoet: duo's/trio's
    André Groen: latin
    Joël Groenewold: funk
    Theo de Jong: brasil
    Toon Roos: fusion
    Angelo Verploegen: jazz traditionals
    Erik Rutjes: pop/production
    Eelco Topper: live electronics
    Bart de Win: singer-songwriter lab
    Tobias Nijboer: duo's/trio's
    Rembrandt Frerichs: world music impro
    Joost Kesselaar: jazz & beyond

    jaar 4 & Master of Music: Band Skills Individual Project
    Hannie van Veldhoven
    Koen Graat
    Martijn Crama
    diverse gastdocenten

    Fluit
    Mark Alban Lotz, ook techniek website

    Gitaar
    Erik Rutjes
    Marcel Karreman, ook techniek website

    Muziekgeschiedenis
    Frank de Munnik

    Piano
    Bert van den Brink website
    Rembrandt Frerichs website
    Gé Bijvoet, pianovaardigheden website
    Ton-Herman Melis, pianovaardigheden
    Hannie van Veldhoven, techniek
    Bart de Win, pianovaardigheden

    Practical Rhythm Lab
    André Groen

    Saxofoon
    Toon Roos website
    Marc Scholten, ook techniek website

    Toegepaste Muziektheorie
    Bart Noorman website en Virtual Music School

    Trompet
    Angelo Verploegen, ook techniek

    Zang
    Lydia van Dam
    Annemarie Maas website
    Bart de Win website
    Harjo Pasveer, techniek website
  • Advanced Jazz & Pop Analysis
    Bart Soeters website

    Advanced Language Coaching for Vocalists
    José Lieshout, Frans
    Luca Avanzi, Italiaans
    Dobrinka Yankova, Russisch
    Anna Kramer, Duits

    Advanced Rhythm & Pulse
    Ned McGowan, website

    Arranging for Applied Contexts
    Willem van Merwijk

    Arranging Jazz & Pop
    Konrad Koselleck

    Composition Work Lab
    Jeroen D'hoe

    Historical Informed Performance Lab
    Antoinette Lohmann

    Improvisation & Performance Practices
    Mary Sayre

    Jazz & Pop Lab
    Bart Soeters website
    diverse gastdocenten

    Master Composers of the 17th Century
    Mary Sayre

    Music, Art & Culture
    Frank de Munnik
    Arnoud Heerings

    Musical Leadership
    Servaas Schreuders

    Musician in Society
    Cécile Rongen

    Non-Western Rhythms & Techniques
    Sjahin Düring

    Perspectives on Learning
    Jeroen Koster

    Physical Stage Training
    Wilfred van de Peppel

    Practical Workplacement Project
    Petra Befort
    Huub Sprang

    Study coach / Research supervisor
    Jeroen D'Hoe
    Falk Hübner
    Jeroen Koster
    Mary Sayre
    Bart Soeters website
    Huub Sprang
  • Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Blokfluit
    Heiko ter Schegget

    Cello
    Viola de Hoog website

    Cornetto/Zink
    Lambert Colson

    Correpetitie
    Jörn Boysen
    Artem Belogurov

    Ensemble coaching
    Siebe Henstra
    Viola de Hoog
    Heiko ter Schegget

    Fagot & Dulciaan
    Wouter Verschuren

    Hobo
    Daniel Lanthier website

    Historische documentatie
    Jaap Jan Steensma
    Antoinette Lohmann

    Klavecimbel
    Siebe Henstra, ook klavichord
    Mary Sayre, continuospel

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Toegepaste Muziektheorie
    Arjen Berends
    Euwe de Jong
    Kees van Unen
    Mark Lippe

    Traverso
    Doretthe Janssens

    Trombone
    Bram Peeters

    Viola da Gamba & Violone
    Joshua Cheatham

    Viool & Altviool
    Antoinette Lohmann website
  • Educatievakken

    Methodiek
    Caroline Ansink, fluit
    Marjolijn Boersma, (alt)viool
    Johan Faber, drums J&P
    Heleen Gerretsen, blokfluit
    Joël Groenewold, basgitaar en contrabas J&P
    Arto Hoornweg, trompet
    Marcel Karreman, gitaar J&P
    Johan van der Linden, saxofoon
    Mark Alban Lotz, fluit J&P
    Annemarie Maas, zang J&P
    Gerry Muskens, piano
    Bart Noorman, trompet J&P
    Els van Oldenborgh, cello
    Karin van der Poel, zang
    Quirijn van Regteren Altena, contrabas
    Ernest Rombout, hobo
    Cécile Rongen, klarinet
    Mary Sayre, klavecimbel
    Marc Scholten, saxofoon J&P
    Reitze Smits, orgel
    Hannie van Veldhoven, piano J&P

    Muziekpedagogiek
    Huub Sprang
    Heleen Gerretsen

    Didactiek
    Huub Sprang
    Heleen Gerretsen

    Overige vakken

    Cultureel ondernemerschap
    Petra Befort

    Educatie afstudeerwerk
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Huub Sprang

    Educatieve stage
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Huub Sprang

    Ensemble leiding
    Servaas Schreuders

    EXPOSURE
    Annemarie Maas
    Bart Noorman
    Frank de Munnik
    Huub Sprang
    Karin van der Poel

    Muzieksoftware
    Ton-Herman Melis

    Oriëntatie op studie en beroep
    Marijke Arnold
    Criss Taylor Musicians Health website

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Professionele Communicatie
    Marloes Hendriks
    Huub Sprang

    Studiecoaching jaar 3
    Petra Befort
    Heleen Gerretsen
    Annemarie Maas
    Frank de Munnik
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Erik Rutjes
    Huub Sprang
    Eelco Topper
    Rob Vermeulen
     

Durf te maken

Hoe klinken succes, lef, ambitie en groei? Luister naar studenten die hier hun eigen invulling aan geven.