Over HKU Utrechts Conservatorium

HKU Utrechts Conservatorium biedt je ontwikkelruimte; ruimte om te groeien als musicus en als mens.

HKU Utrechts Conservatorium

HKU Utrechts Conservatorium biedt je ontwikkelruimte; ruimte om te groeien als musicus en als mens. Dat doe je vanuit ontmoeting en door voortdurend in gesprek te zijn; met jezelf, maar ook met medestudenten, docenten, publiek en professionals uit het werkveld. Meerstemmigheid en het vermogen om te werken vanuit meerdere perspectieven, in steeds wisselende contexten, staan voor ons hierin centraal.

Ruimte om te groeien

Natuurlijk leer je bij ons je instrument of stem te beheersen. Maar we ontwikkelen ook je verbeelding; wie je allemaal kunt zijn als musicus en als mens, welke verhalen je te vertellen hebt en wat de wisselende contexten zijn waarin je die kunt vertellen. Je leert de ander, je publiek kennen en welke betekenis je als musicus kunt toevoegen. Met nieuwe muziek die alleen jij op jouw manier kan maken. Startpunt in deze ontwikkeling ben jijzelf. Wij zien jou; jouw verhaal, jouw inspiratie, jouw talent, jouw creativiteit. Wij geven je de ruimte en helpen je om verder te groeien.

De kracht van dialoog

Op HKU Utrechts Conservatorium ontwikkel je je jezelf vanuit ontmoeting. Een ontmoeting met jezelf, maar ook met de mensen om je heen. We geloven in de kracht van dialoog. Dat we van een gesprek meer leren dan door alleen maar te luisteren. Dat leren reflecteren beter is dan alleen maar dingen uit je hoofd leren. Dat feedback geven en ontvangen tot meer leidt dan bekritiseren. En dat mensen niet leren door ze aan de hand te nemen, maar door ze te prikkelen om zelf verder te willen groeien. In een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan en durft te zijn.

Uitblinken in jezelf zijn

Op HKU Utrechts Conservatorium ontwikkel je je niet alleen tot een musicus die uitblinkt in jouw vak. Je ontwikkelt je tot een musicus die uitblinkt in zichzelf zijn, en vanuit die authenticiteit betekenis toevoegt. We leven in een steeds veranderende wereld waarin het vermogen om de ander, maar ook onszelf steeds opnieuw te leren kennen, van essentieel belang is. Dat geldt ook voor ons als conservatorium; ook wij veranderen voortdurend mee met de wereld om ons heen, dagen ons uit om te werken vanuit nieuwe perspectieven, wisselende contexten en nieuwe voedingsgrond.

Studies

HKU Utrechts Conservatorium verzorgt bachelor- en vervolgstudies op het gebied van muziek. Deze studies hebben diverse afstudeerrichtingen voor 40 verschillende hoofdvakken.
  • De Bachelor of Music in Education leidt jou op tot muziekdocent met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Je kunt lesgeven in het basis- en voorgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag bij organisaties voor kunsteducatie. En bij ensembles, orkesten en podia.
  • Bij de Bachelor of Music Historische Uitvoeringspraktijk ontwikkel je je tot een musicus met een brede instrumentbeheersing. Daarnaast leer je muziek te benaderen vanuit historisch perspectief. Met een kritische houding trek je conclusies uit bronnenonderzoek. Jouw groeiende kennis leidt steeds tot nieuwe inzichten.
  • Tijdens de Bachelor of Music in Jazz & Pop ontwikkel je je als specialist op je instrument. Je leert improviseren, arrangeren en componeren. Je speelt in verschillende bezettingen en doet podiumervaring op in ensembles en projecten. Zo leer je je eigen verhaal te vertellen. Het is jouw toekomst, en jij bepaalt hoe die eruitziet.
  • Van de fuga’s van Bach tot de klankwolken van Ligeti. Bij de Bacholor of Music in Klassieke Muziek ontwikkel je je eigen muzikale persoonlijkheid. Je wordt een expert op je eigen instrument, leert verschillende stijlen kennen en onderzoekt je talenten.
  • Bij de Bachelor of Music in Musician 3.0 onderzoek je je eigenheid en talent door zelf muziek te creëren. Je doet dit op verschillende instrumenten en in verschillende contexten en vrij navigerend door verschillende genres en stijlen.
  • In de tweejarige Master of Music (MMus) vormt jouw persoonlijke studieplan de basis. Zo krijg je de kans om je verder te ontplooien als instrumentalist, vocalist, componist, producer, sound designer of muziektechnoloog.
  • Twijfel je over je keuze voor een bachelor binnen HKU Utrechts Conservatorium? Dan is de basisopleiding een goed begin. Je krijgt individuele instrumentale, vocale en compositielessen. Door de lessen muziekleer en solfège bereid je je voor op het theoretische deel van het toelatingsexamen voor de bacheloropleiding.
  • Heb je een afgeronde Bachelor of Music en toelating gedaan voor de Master of Music? Maar heb je volgens de toelatingscommissie meer voorbereiding nodig? Dan kan de commissie je plaatsen in de pre-master. Een tussenstap om de master te kunnen doen die jij graag wilt.
  • Naast de vierjarige studie koordirectie biedt HKU Utrechts Conservatorium ook de 1-jarige applicatiecursus Koordirectie voor vakmusici aan. Tijdens deze opleiding doe je de kennis en vaardigheden op die nodig zijn om een vocaal ensemble of koor te leiden.

De mensen van HKU Utrechts Conservatorium

  • Studieleider
    Christian Boel

    Afstudeeronderzoek
    Arnoud Heerings
    Erzsi Ladage
    Mari-Ann Koudijs
    Jose Konings
    Karin van der Poel

    Arrangeren/ensembleleiding
    Arjen Berends
    Servaas Schreuders

    Begeleiden aan de piano
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen

    Begeleiden op gitaar
    Christian Boel

    Combo
    Peter van der Ent
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen

    Cultuurgeschiedenis
    Harmen Dijkstra

    Drama
    Mathijs van der Heide

    Hoofdvak en stage
    Femke Bellaard
    Christian Boel
    Pim ten Have
    Mari-Anne Koudijs
    Erzsi Ladage

    Kobranie
    Jeffrey Noordijk

    Koor, koorleiding en koorpracticum
    Servaas Schreuders

    Meet the music
    Christian Boel

    MIX-Programma
    Erzsi Ladage
    Pim ten Have

    Muziekgeschiedenis klassiek
    Arnoud Heerings

    Muziekgeschiedenis pop
    Frank de Munnik

    Onderwijskunde
    Jose Konings

    Onderzoeksvaardigheden
    Jose Konings

    Solfège
    Servaas Schreuders

    Theorie
    Arjen Berends

    Zang
    Dennis Kivit
    Tet Koffeman
    Marijke Nuchelmans
    Karin van der Poel
    Marjet Spook

  • Analyse/synthese
    Ruben Drenth
    Ward van Woerkum

    Artistiek onderzoek
    Gijs Batelaan
    Ned McGowan

    Artistieke ontwikkeling
    Gijs Batelaan
    Wiek Hijmans
    Tet Koffeman
    Esmée Olthuis
    Bart Soeters
    Eelco Topper
    Albert van Veenendaal
    e.a.

    Compositie
    Ned McGowan

    Dynamisch kunstenaarschap
    Myra Driessen

    Ensemble
    Wiek Hijmans
    Tobias Klein
    Roosmarijn Tuentler

    Exposure
    Tet Koffeman

    Geschiedenis en theorie van maken
    Juliette Bogers

    Harmonische ontwikkeling
    Ruben Drenth
    Ward van Woerkum

    Instrumentaal spel
    Basgitaar
    Bart Soeters

    Drums
    Joost Kesselaar
    Martijn Soeterbroek

    Gitaar
    Gijs Batelaan
    Wiek Heijmans

    Piano
    Jochem Braat

    Saxofoon
    Tobias Klein
    Esmée Olthuis

    Viool
    George Dumitriu

    Zang
    Annelie Koning
    Kristina Fuchs
    Jeffrey Noordijk
    Marjet Spook

    Integrale propedeuse opdracht
    Monique Besten
    Esmée Olthuis

    Interdisciplinary Collaboration
    Wiek Hijmans
    Francisca Rijken

    Laboratorium
    Jeffrey Noordijk
    Esmée Olthuis

    Maakprocessen/performance
    Albert van Veenendaal

    Musical Embodiment
    Francisca Rijken

    Muzieksoftware
    Daniel Koomen

    Muzikaal leiderschap
    Esmée Olthuis

    Performance Art
    Monique Besten
    Lotte van Gelder

    Professionele ontwikkeling
    Juliette Bogers

    Stage
    Esmée Olthuis

    Studiecoaching
    Tet Koffeman

    Vocal Playground
    Jeffrey Noordijk

  • Altviool
    Annemarie Konijnenburg
    Mikhail Zamtsov

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Cello
    Jeroen den Herder
    Timora Rosler

    Compositie
    Caroline Ansink
    Jeroen d'Hoe

    Contrabas
    Quirijn van Regteren Altena
    James Oesi (gastdocent)

    Correpetitie
    Leon Bak
    Marian Bolt
    Carl van Reenen
    Mariken Zandvliet

    Declamatie
    Luca Avanzi (Italiaans)
    Anna Kramer (Duits)
    José Lieshout - van de Sande (Frans)

    Drama
    Gusta Gerritsen Teengs

    Dwarsfluit
    Aldo Baerten
    Doretthe Janssens - historische fluiten

    Educatievakken
    Heleen Gerretsen (kerndocent)

    Hobo
    Ernest Rombout

    Kamermuziek
    Ernest Rombout
    Sebastian Koloski

    Kerkmuziek
    Mark Lippe (kerndocent)

    Klarinet
    Harrie Troquet
    Celeste Zewald

    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Duco Burgers
    Daan van den Hurk
    Eeuwe de Jong (kerndocent)
    Anne-Maartje Lemereis
    Mark Lippe

    Piano
    Vivianne Cheng (gastdocent)
    Henry Kelder (kerndocent)
    Evelina Vorontsova
    Klara Wurtz

    Podiumtraining
    Wilfred van de Peppel

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Saxofoon
    Johan van der Linden (kerndocent)

    Trompet
    Arto Hoornweg

    Viool
    Chris Duindam (kerndocent)
    Lis Huibers - Perry (kerndocent)
    Eeva Koskinen
    Carla Leurs
    Hebe Mensinga

    Zang
    Selma Harkink
    Karin van der Poel (kerndocent)
    Dobrinka Voolstra - Yankova
  • Theorie
    Arjen Berends
    Daan van den Hurk
    Bart Noorman

  • Analyse/synthese
    Bart Soeters

    Arrangeren/compositie
    Konrad Koselleck

    Band skills - coaching
    Jaar 1: band skills
    Tobias Nijboer
    Erik Rutjes

    Jaar 2 en 3: band skills specials
    Gé Bijvoet: duo's/trio's
    Bert van den Brink: jazz & beyond
    George Dimitriu: ensemble Z
    Rembrandt Frerichs: world music impro
    André Groen: latin
    Joël Groenewold: funk
    Theo de Jong: brasil
    Joost Kesselaar: jazz & beyond
    Tim Langedijk: pop/production
    Tobias Nijboer: duo's/trio's
    Toon Roos: fusion
    Marc Scholten: saxophone section meets the rhytm section
    Jan Schröder: live electronics
    Samuel de Smit: live electronics
    Bart de Win: singer-songwriter lab

    Jaar 4 and Master of Music: band skills individual project
    Martijn Crama
    Tami Toledo Matuoka
    Hannie van Veldhoven
    Diverse gastdocenten

    Band Skills Production Management
    Koen Smits

    Basgitaar
    Joël Groenewold
    Theo de Jong

    Big band (project)
    Corrie van Binsbergen
    Nils van Haften

    Close harmony (project)
    Henk Kraaijeveld
    Marit van der Lei

    Contrabas
    Tobias Nijboer
    Quirijn van Regteren Altena (techniek)

    Creating music
    Jan Schröder

    Drums
    André Groen
    Joost Kesselaar

    Fluit
    Mark Alban Lotz

    Gitaar
    George Dumitriu
    Marcel Karreman
    Erik Rutjes

    Muziekgeschiedenis
    Frank de Munnik

    Piano
    Gé Bijvoet
    Bert van den Brink
    Rembrandt Frerichs
    Celia García-García
    Daan van den Hurk
    Marit Thus
    Bart de Win

    Practical rhythm lab
    André Groen

    Saxofoon
    Toon Roos
    Marc Scholten

    Toegepaste muziektheorie
    Bart Noorman

    Trompet
    Rik Mol
    Koen Smits

    Viool
    George Dumitriu

    Zang
    Lydia van Dam
    Kristina Fuchs
    Annemarie Maas
    Harjo Pasveer
    Bart de Win
  • Advanced jazz & pop analysis
    Bart Soeters

    Advanced language coaching for vocalists
    Luca Avanzi, Italiaans
    Anna Kramer, Duits
    José Lieshout, Frans
    Dobrinka Yankova, Russisch

    Advanced rhythm & pulse
    Ned McGowan

    Arranging for applied contexts
    Willem van Merwijk

    Arranging jazz & pop
    Konrad Koselleck

    Composition work lab
    Jeroen D'hoe

    Historical informed performance lab
    Antoinette Lohmann

    Improvisation & performance practices
    Mary Sayre

    Jazz & pop lab
    Bart Soeters
    diverse gastdocenten

    Master composers of the 17th century
    Mary Sayre

    Mentoring master of music
    Maarten Jansen
    Anne-Maartje Lemereis
    Annemarie Maas
    Ned McGowan
    Mary Sayre
    Bart Soeters

    Music, art & culture
    Arnoud Heerings
    Frank de Munnik

    Musical leadership
    Servaas Schreuders

    Musician in society
    Cécile Rongen

    Non-western rhythms & techniques
    Sjahin Düring

    Physical stage training
    Wilfred van de Peppel
  • Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Beiaard
    Frans Haagen
    Christiaan Winter (harmonie aan de beiaard)

    Barokcello en klassiek cello
    Viola de Hoog

    Barokhobo
    Daniël Lanthier

    Baroktrombone
    Bram Peeters

    Barokviool en barokaltviool
    Antoinette Lohmann (kerndocent)

    Basso continuo
    Mary Sayre

    Blokfluit
    Heiko ter Schegget

    Correpetitie
    Artem Belogurov
    Jörn Boysen

    Fortepiano
    Arlem Belogurov

    Historische documentatie
    Antoinette Lohmann

    Historische fluiten/traverso
    Doretthe Janssens

    Hobo
    Daniel Lanthier

    Kamermuziek
    Joshua Cheatham
    Siebe Henstra
    Viola de Hoog
    Heiko ter Schegget

    Klavecimbel
    Siebe Henstra

    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Euwe de Jong (kerndocent)
    Kees van Unen

    Orgel
    Reitze Smits

    Orkestpracticum
    Antoinette Lohmann

    Viola da gamba/violone
    Joshua Cheatham

  • Educatievakken

    Methodiek
    Caroline Ansink (dwarsfluit Klassieke Muziek)
    Marjolijn Boersma (viool en altviool)
    Peter van der Ent (gitaar)
    Heleen Gerretsen (blokfluit)
    Joël Groenewold (basgitaar en contrabas Jazz & Pop)
    Arto Hoornweg (trompet Klassieke Muziek)
    Johan van der Linden (saxofoon Klassieke Muziek)
    Antoinette Lohmann (barokviool en barokaltviool)
    Mark Alban Lotz (dwarsfluit Jazz & Pop)
    Annemarie Maas (zang Jazz & Pop)
    Els van Naegele - van Oldenborgh (cello)
    Bart Noorman (trompet Jazz & Pop)
    Els van Oldenborgh (cello)
    Karin van der Poel (zang Klassieke Muziek)
    Quirijn van Regteren Altena (contrabas Klassieke Muziek)
    Ernest Rombout (hobo)
    Cécile Rongen (klarinet)
    Mary Sayre (klavecimbel)
    Marc Scholten (saxofoon Jazz & Pop)
    Reitze Smits (orgel)
    Martijn Soeterbroek (drums)
    Matthijs Solinger (piano Klassieke Muziek)
    Marit Thus (piano Jazz & Pop)

    Muziekpedagogiek
    Heleen Gerretsen

    Didactiek
    Heleen Gerretsen

    Overige vakken

    Cultureel ondernemerschap
    Petra Befort
    Myra Driessen

    Educatie afstudeerwerk
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Mary Sayre

    Educatieve stage
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen

    Ensemble leiding
    Servaas Schreuders

    Muzieksoftware
    Daniël Koomen
    Ton-Herman Melis

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Professionele ontwikkeling
    Petra Befort
    Juliette Bogers
    Doretthe Janssens
    Tet Koffeman
    Annemarie Maas
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Erik Rutjes
    Criss Taylor

Onderzoek

Docenten op HKU Utrechts Conservatorium hebben een onderzoekende, reflectieve houding, stellen vragen over hun praktijk en zoeken steeds naar manieren hoe ze die verder kunnen ontwikkelen. Zij delen hun ervaringen in de ICAN-onderzoeksgroep. Deze groep komt, onder leiding van lector Bart van Rosmalen van het lectoraat Kunst en Professionalisering, regelmatig bijeen om onderzoekservaringen uit te wisselen en te reflecteren op de vraag hoe deze ervaringen terug kunnen komen in de lespraktijk. Op deze manier staat een onderzoekende, reflectieve houding aan de basis van onderwijsvernieuwing. Meer weten over onderzoek op HKU Utrechts Conservatorium? Betrokken docenten vertellen er alles over op de website van Musework.

Durf te maken

Hoe klinken succes, lef, ambitie en groei? Luister naar studenten die hier hun eigen invulling aan geven.

Contact en locatie

HKU Utrechts Conservatorium is te vinden op onze locatie Mariaplaats.

Bekijk alle contactgegevens van HKU

Volg HKU Utrechts Conservatorium

Blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt bij HKU Utrechts Conservatorium via Facebook en Instagram.

Meld je aan voor onze Concertagenda

De meeste voorstellingen, concerten en optredens door onze studenten zijn gratis te bezoeken. Als je je aanmeldt voor de concertagenda, ontvang je maandelijks per e-mail een overzicht met alle activiteiten.

Aanmelden voor de concertagenda