HKU

De Bachelor Art and Economics met specialisatie in het werkveld Media leidt je op tot (project) manager, producer of ondernemer in de wereld van televisie, film, radio en interactieve media.

Je leidt het creëren en produceren van een mediaproduct in goede banen. Je zorgt dat het product op tijd, binnen het budget en volgens de (kwaliteits)eisen van de opdrachtgever en de consument wordt afgeleverd.

Wat leer je?

Als mediamanager zorg je ervoor dat creatieve makers optimaal hun werk kunnen doen. Dit leer je doordat je theorie direct koppelt aan de praktijk: je doet tijdens de opleiding al projecten met creatieve makers.

Tijdens de opleiding leer je onder andere:
• Leiding geven aan creatieve teams
• Projectmanagement van creatieve producties
• Financiering regelen voor mediaproducties
• Juridische aspecten van mediaproducties herkennen

• Cross-mediale concepten ontwikkelen


Studieprogramma

Met de specialisatie voor dit werkveld verken je het brede vakgebied van de mediamanager: televisie, film en radio.

Tijdens je hele studie werk je aan opdrachten van externe opdrachtgevers, samen met creatieven. Je werkt bijvoorbeeld samen met afstudeerrichtingen zoals Animation en Audiovisual Media.

Eerste twee jaar

De eerste twee jaar volg je het algemene kunstmanagementprogramma aan HKU Kunst en Economie in Utrecht. Daarnaast maak je breed kennis met de vakgebieden: kunst, design, fashion, muziek, theater, event, games en media. Naarmate de studie zich vordert, ga je je verder specialiseren in een werkveld.

Bij de keuze voor het werkveld Media concentreer je je op audiovisuele media en radio.

Derde jaar

In het derde jaar werk je in projectgroepen aan een opdracht van een externe organisatie en loop je een half jaar stage. Het is mogelijk om deze stage in het buitenland te lopen.

Vierde jaar

Tijdens het vierde jaar doe je in Labs onderzoek voor een externe opdrachtgever. Je rondt je studie af met een individueel afstudeeronderzoek. Het is ook mogelijk om af te studeren met je eigen onderneming.

Feiten

• Graad: Bachelor of Arts (CROHO-code 34951)

• Voltijdstudie van 4 jaar (240 ECTS)

• Selectie via loting en decentraal

• Locatie: HKU Kunst en Economie

Studiekosten

Studie in Cijfers


Waarom deze studie?

Omdat je samen studeert met je toekomstige collega’s: HKU-studenten die websites en audiovisuele producties maken. De opleiding is praktijkgericht: in het derde en in het vierde jaar doe je samen met de creatieve makers een project voor een externe opdrachtgever. Zo leer je samen te werken in creatieve teams en voor echte opdrachtgevers.

Daarnaast krijg je les van docenten die werkzaam zijn in de mediapraktijk. Je krijgt dus de meest actuele informatie en kennis.

Meer info en contact

Bezoek de open dag voor meer informatie over deze opleiding.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Servicebalie Studentzaken, sz@hku.nl of op 030-2091540.

Heb je een vraag voor studenten? Stel hem dan op de Kunst en Economie Facebookpagina.