HKU

Knalt je hoofd bijna uit elkaar van de ideeën en kun je niet wachten om nieuwe dingen uit te proberen? Mooi! 'Leren door te doen' is het motto van ons studieprogramma.

Meteen vanaf het eerste jaar maak je werkende toepassingen, zoals interactief speelgoed of een app. Ondertussen krijg je les in o.a. creatief denken, de principes van interactie, programmeren en projectmanagement. Tijdens het hele studieprogramma word je ondersteund door enthousiaste docenten.

Hoe verder je in je studie komt, hoe moeilijker de opdrachten en theorie worden, en hoe zelfstandiger je leert werken. Het doel is dat je na je studie gelijk het werkveld in kunt rollen, op de manier die jij wilt.

Wat je leert op een rij

  • Alle verschillende vormen van Interaction Design. Van smartphone-apps tot installaties, voor allerlei verschillende omgevingen: op het werk, op school, in games, in de zorg- of cultuursector, etc.
  • Je krijgt lessen die je helpen bij het bedenken van creatieve oplossingen: o.a. conceptontwikkeling, vormgeving, interfaceontwerp, programmeren, ergonomie en cognitieve psychologie.
  • Je leert zelf programmeren en praktische toepassingen maken.
  • Je leert je positie bepalen als Interaction Designer in teams met verschillende soorten andere ontwerpers. Ook leer je samenwerken en teams aansturen.
  • Je wordt getraind als ondernemer: je leert bijvoorbeeld hoe je je moet presenteren en hoe je opdrachten binnenhaalt.
  • Je ontwikkelt een visie op menselijke interactie met technologie, en de rol daarvan in de maatschappij.

Eerste en tweede jaar

De studie bestaat uit twee delen van twee jaar. Tijdens de eerste twee jaar verbreed je je kennis en kunde over Interaction Design, met vakken als action design principles, interactive development en usability. Daarnaast ga je elk halfjaar aan de slag met het maken van een werkend technologisch product in een projectteam. We doen dan net alsof jullie een ontwerpstudio zijn die een product moet opleveren. Dat is een prima manier om het vak te leren én zo ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn ten opzichte van anderen in de studie.

Concreet zit je in hoorcolleges, werk je thuis en op school aan lesopdrachten en projecten, heb je werkcolleges en voer je (individuele) begeleidingsgesprekken met docenten en je tutor.

Derde en vierde jaar

In de laatste twee jaar ontwikkel je je verder door stage te lopen in het werkveld van Games en Interactie. Je werkt ook aan groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de school. Denk bijvoorbeeld aan een Augmented Reality toepassing die zorgt dat we meer gaan bewegen, of een leuke en leerzame installatie voor kinderen.

Je gaat in deze laatste jaren ook steeds meer onderzoek doen (design research) om je ontwerp-keuzes te onderbouwen. We vallen je regelmatig lastig met vragen over waarom je kiest voor een bepaalde interface, functie, techniek, of doelgroep. De docenten van HKU helpen je om goede antwoorden te formuleren.

Buitenland

Ja, graag! Interaction Design is een groot, internationaal werkveld. De studieleiding stimuleert je om voor je studie of stage naar het buitenland te gaan. We hebben connecties in onder andere de Verenigde Staten, Engeland, Scandinavië, Canada, Zuid-Korea en Japan. Ook organiseren we intensieve workshops in samenwerking met opleidingen en studenten in het buitenland.

Meer informatie en contact

Bezoek de open dag voor meer informatie over deze afstudeerrichting. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Servicebalie Studentzaken, sz@hku.nl of op 030-2091540.