Werk samen met HKU Kunst en Economie

Heeft jouw organisatie behoefte aan een frisse blik of ondersteuning bij de uitvoering van projecten en opdrachten? Dan ben je bij onze actieve en betrokken Kunst en Economie studenten aan het goede adres!

Kunst en Economie: een unieke combinatie!

Bijna iedereen kent HKU, maar veel minder mensen zijn bekend met onze opleiding Kunst en Economie. Dat is zonde voor zo'n unieke studie. Het is namelijk de enige economische opleiding aan een kunsthogeschool in Nederland!

Bij Kunst en Economie leiden we creatieve denkers op die ook zakelijk inzicht hebben. Ze denken als kunstenaars, maar weten vervolgens ook hoe zij een project moeten organiseren en realiseren. Onze studenten bevatten de volgende eigenschappen: ze zijn eigenwijs, nieuwsgierig, ondernemend en verbindend, tonen lef en hebben een uitstekend reflectief vermogen.

Onze competentiegebieden:

  • Economie
  • Creatieve maakprocessen
  • Management
  • Verbinden
  • Ondernemerschap

De mogelijkheden

Organisaties en instellingen weten vaak niet dat we bij Kunst en Economie in alle jaargangen samenwerken met het werkveld en dat ook stimuleren. Al vanaf het eerste jaar leveren studenten Kunst en Economie een toegevoegde waarde door te werken aan projecten van en voor jou als opdrachtgever.

Maak hieronder kennis met de verschillende samenwerkingsmogelijkheden die Kunst en Economie jouw organisatie kan bieden!

Samenwerkingsmogelijkheden

  • In ieder studiejaar werken onze studenten al binnen verschillende projecten voor echte opdrachtgevers:

    Organisatiekunde 
    100 eerstejaars studenten | 2 keer per jaar, 6 weken | Geen kosten, enkel tijd

    Tijdens deze module leren studenten meer over organisatiekunde en projectmanagement. Na een aantal maanden gaan ze in adviesteam deze kennis toepassen op de situatie van organisaties uit de culturele sector. Met deze teams analyseren zij het vraagstuk van jouw organisatie en brengen zij een adviesrapport uit en gieten zij hun creatieve input in hun afsluitende presentaties.

    Incubate
    Per opdrachtgever één team van 5 tweedejaars studenten | April t/m juni | 250 euro per team

    In het tweede jaar moeten onze studenten de keuze voor een werkveld maken. Zij hebben de keuze uit 7 verschillende werkvelden: Muziek, Theater, Media, Beeldende Kunst & Design, Mode en Games.
     
    Om een goede keuze te kunnen maken voor het werkveld, moeten onze studenten specifieke “werkveldervaring” opdoen tijdens dit onderwijsprogramma. Daarom zijn wij opzoek naar vraagstukken binnen de werkvelden waarbij onze studenten werken aan een opdracht op het gebied van marketing en communicatie.
    Studenten draaien hands-on mee en voeren opdrachten zelf uit. Handen uit de mouwen, voeten in de modder!

    Imagining Tomorrow International
    Drie teams per opdrachtgever | Internationaal | 2 weken, 2 keer per jaar | 200 euro per team, 600 euro in totaal

    Imagining Tomorrow is een internationaal seminarprogramma waarbij Kunst en Economie studenten samenwerken met studenten van andere HKU schools, maar ook met studenten van een Business school uit Karlsruhe, een Mediaopleiding uit Mechelen, kunstmanagementopleidingen uit Helsinki en Brno, een Design opleiding uit Chicago, een Designschool uit Mumbai of een architectuuropleiding uit Pakistan. Dit programma wordt gehost door verschillende opleidingen en vind twee keer per jaar ergens anders plaats, een keer aan de HKU en een keer in het buitenland.
     
    De studentengroepen buigen zich in 2 weken tijd over uiteenlopende (sociaal maatschappelijke) vraagstukken. Uiteindelijk ontwikkelen zij concepten en presenteren deze (in het Engels) aan jullie als opdrachtgever.

  • Meeloopstage jaar 1 en 2
    Studenten lopen één dag mee om het werkveld te verkennen. Jouw organisatie legt al in een vroeg stadium een band met een student, wat in de toekomst tot verrassende nieuwe samenwerkingen kan leiden. Daarmee help je onze studenten om al kennis te maken met het “echte” werkleven en een netwerk op te bouwen.

    Fulltime stage jaar 3
    In het derde jaar van de studie lopen ze een half jaar stage. Zij lopen als junior medewerker mee binnen jouw organisatie waar zij werken aan een stage-opdracht. Bovendien voeren zij ook zelfstandig een onderzoek uit t.b.v. de organisatie.

    Een student zal hiervoor opzoek gaan naar vraagstukken die bij de organisatie “op de plank liggen”, en die ruimte bieden voor verbetering van de processen.

    Timing en vergoeding
    Eerste en tweedejaars kunnen gedurende het hele jaar dagen meelopen. Voor derdejaars houden we ons aan de volgende timing:

    • Groep 1: september t/m januari (start met werven van stagiaires in mrt/apr)
    • Groep 2: februari t/m juni (start met werven van stagiaires in okt/nov)
    • Iedere 6 weken is er een terugkomdag voor onze studenten.

    Het is gebruikelijk om de student een stagevergoeding te geven. Je maakt hierover zelf afspraken met de stagiair(e). HKU heeft een standaard stageovereenkomst waarin de afspraken worden vastgelegd.

    >> Hoe vraag ik een student Kunst en Economie voor een stage?
    Zoek je een student of alumnus (afgestudeerde) voor een stage? Leuk! Met ons samenwerkings aanmeldformulier kun je je stagevacature direct bij ons aanmelden. Studenten en alumni kunnen deze vervolgens zelf terugvinden in de online stage/vacature-bank en bij interesse zelf direct contact opnemen. Zij worden in dit geval niet vanuit de studie begeleid.

    >> Baan voor afgestudeerden
    Zoek je een student of alumnus (afgestudeerde) voor een studie-relevante baan, klus of vrijwilligerswerk? Ook dan meld je je vacature aan bij HKU via het samenwerkings aanmeldformulier. Studenten en alumni nemen bij interesse zelf direct contact op. Zij worden ook in dit geval niet vanuit de studie begeleid.
    • Afstudeeronderzoek. In het laatste jaar studeren onze studenten van oktober t/m juni af. Dit doen zij aan de hand van ontwerpgericht onderzoek (design thinking). Voor dit afstuderen gaan zij zelf opzoek naar actuele vraagstukken uit het veld en contact met partners/inspirators. Als organisatie kun je de rol aannemen van externe partij. Dit betekent dat je samen met één van onze studenten aan een onderzoek werkt. Het initiatief voor reactie en verbinding ligt bij de student. Echter, wij dragen graag interessante opdrachten bij hen aan.
       
    • Onderzoek in samenwerking met een van onze lectoraten. Het gaat hierbij om een samenwerking op grotere thematiek die aansluit bij de kennisgebieden van het betreffende lectoraat. Lees meer over lectoraten

Onze projecten

  • Ontwikkeling marketingstrategie voor de eerste Bio Albert Heijn in Nederland
  • Het opzetten van een fondsenwervingsplan voor Total Identity
  • De organisatie van een personeelsevenement voor het Min. van Defensie en Justitie
  • Een publieksonderzoek voor Amsterdam Dance Event
  • Onderzoek naar het verbeteren van het ontwerp van de omgeving zelfstandig beleggen voor Rabobank Nederland
  • Onderzoek naar de publieksbegeleiding van het Stedelijk Museum
  • Een imago-onderzoek voor het muziekfestival Le Guess Who?!
  • Marketing/ communicatie plan en acties voor Just Diggit
  • Verduurzaming van het festival Down The Rabbit Hole
  • Organisatie expositie over Innovatie in opdracht van Provincie Utrecht
  • Marketingconcept voor de Winkel van het Centraal Museum

Onze studenten

Benieuwd naar wat onze studenten allemaal in huis hebben? Bekijk het hieronder!

De voordelen op een rij:

Kennis, enthousiasme en een frisse blik
Onze studenten hebben een enorme drive en kijken met een onbevangen blik plus creatieve aanpak naar je vraagstukken. Bovendien profiteer je van de meest actuele kennis door ons praktijkgericht onderzoek. Zij weten als geen ander hoe ze jou moeten prikkelen: je hoort en ziet gegarandeerd nieuwe dingen.

Lage investering >> verrassende resultaten
Samenwerken met studenten is vernieuwend! Door de energie en frisse blik van onze studenten te combineren met jouw organisatiekennis, ontstaat er iets wat je nooit vooraf had kunnen bedenken. Bovendien: werken met (een groep) studenten vraagt een minimale investering, met grote resultaten!

Personeel van de toekomst
Talent is schaars en soms moeilijk te vinden. Een goede student is misschien wel jouw toekomstige nieuwe medewerker!

Contact

Meer weten? Neem contact op met een van onze accountmanagers. Zij vertellen je precies welke verschillende samenwerkingsverbanden passen bij jouw organisatie:
 
Marloes Verhoeven
Marloes.verhoeven@hku.nl
06 36 30 22 40

Jitske Hirs
Jitske.hirs@hku.nl 
06 23 91 61 99