Een creatieve-maar-zakelijke stage in de evenementenbranche

Interview Janneke Knelange

‘Ik had mij geen betere stageplek kunnen wensen dan deze,’ vertelt Janneke Knelange trots. De derdejaars Kunst en Economie student loopt stage bij D&B Eventmarketing, een live-communicatiebureau dat onder andere evenementen bedenkt en organiseert voor bedrijven. Janneke ontwikkelt event-concepten en presentaties, waarvoor ze wekelijks aan het brainstormen is.
Een creatieve-maar-zakelijke stage in de evenementenbranche
Afgestudeerd als grafisch vormgever aan het ROC in Amsterdam wist Janneke zeker dat ze wilde doorstuderen aan HKU. Dat is niet heel gek, want haar ouders komen uit de kunstwereld en haar docenten maakten haar enthousiast met voorlichting over HKU. Ze was zelfs zo enthousiast dat ze drie jaar op rij elke open dag heeft bezocht. ‘Ik heb mij bij verschillende opleidingen georiënteerd, zoals Audiovisuele Media, Fotografie en Illustratie. In eerste instantie wilde ik voortborduren op mijn vorige studie, maar uiteindelijk vond ik die opleidingen iets te kunstzinnig. Toen ik de studie Kunst en Economie tegenkwam, dacht ik: dit is het! De perfecte mix van de zakelijke kant en creatief zijn.’

Minor
In haar derde studiejaar deed Janneke de minor Eventconcepting en -productie op de Hogeschool van Amsterdam. Ze zocht meer diepgang in de evenementenbranche en deze minor bood dat aan. ‘Ik kwam via mijn minor in contact met mijn huidige stagebegeleider. D&B Eventmarketing was een van de opdrachtgevers en zocht een stagiair conceptontwikkeling. Dit sprak mij heel erg aan, omdat ik een plek zocht waar ik creatief kon denken over zakelijke doelen. Daarnaast heeft D&B een sterke reputatie.’
Op haar plek
Janneke loopt stage op de creatieafdeling. Hier denkt ze mee over concepten en evenementen. Denk hierbij aan jubilea, relatie-evenementen, strategische kick-offs en jaarcampagnes. ‘Het is fijn dat mijn werkzaamheden zo divers zijn. Nu ben ik een relatie-evenement aan het opzetten voor een opdrachtgever die nieuwe investeerders wil aantrekken en bepaal ik de strategische aanpak van een event. Maar andere keren verzorg ik alleen afbeeldingen en tekst voor een presentatie, werk ik een debriefing of brainstorm uit of zoek ik naar een geschikte locatie voor een event. Assertiviteit wordt hierbij beloond. Wil je projecten oppakken, dan kan dat.’

De studie
Knelange is positief over de studie Kunst en Economie. ‘Ze stimuleren je om nieuwsgierige houding te hebben en steunen je professionele ontwikkeling ook na de studie. Je leert alle aspecten van creatief ondernemerschap. Ik heb dus voor de evenementenkant gekozen, maar je kan in meerdere kanten specialiseren, zoals media, mode, of theater. Je kan het zien als een taart waarbij je de ingrediënten krijgt en zelf gaat bakken. Wat mij het meest aanspreekt, is dat je creatief kan zijn in een zakelijke branche.

Pittig
Wel heeft Knelange nog een kleine waarschuwing voor aankomend studenten. ‘Besef goed dat het eerste jaar van Kunst en Economie soms pittig kan zijn. Met mijn creatieve achtergrond vond ik bijvoorbeeld bedrijfseconomie soms wel ingewikkeld. Maar laat je niet uit het veld slaan. Zodra je alle basiskennis hebt, kan je pas echt van start met je studie. Als je het eerste jaar doorkomt is het alleen maar genieten. Anders had ik nooit op deze geweldige plek gezeten.’
Een evenement van D&B