Veerle Spronck

Dr. Veerle Spronck werkt bij HKU als associate lector, docent en onderzoeker.


Veerle werkt als associate lector binnen het lectoraat Waarde(n)vol ondernemen in en door de kunsten, waar ze onderzoekt hoe artistiek onderzoek vorm krijgt in samenwerkingen tussen kunstenaars en andere domeinen, en hoe zulke ontmoetingen opening bieden tot nieuwe manieren van weten, werken en zorgen. Ze is daarnaast projectleider van het landelijke platform Kunst ≈ Onderzoek, dat lectoraten, culturele instellingen en beleid verbindt om de positie van artistiek onderzoek in Nederland te versterken.

Voortbouwend op haar interdisciplinaire achtergrond in kunstgeschiedenis, Science & Technology Studies en artistiek onderzoek, werkt ze met onderzoeksmethoden die meebewegen met en luisteren naar de praktijk in kwestie. Soms betekent dat schrijven en observeren, maar even vaak tekenen, cureren of samenwerken aan een tentoonstelling of performance. Zo ontstaat onderzoek dat niet alleen over transdisciplinaire artistieke praktijken gaat, maar ook vanuit transdisciplinariteit werkt.

Binnen het lectoraat leidt Veerle verschillende onderzoeksprojecten, waaronder ON the LINE, CAR(E)TOGRAPHY en Teach Us How to Feel. Naast haar onderzoek geeft Veerle les binnen HKU Creative Transformation waar ze de Minor Creative Research for Change coördineert en mede-ontwikkelde. Ook is ze de co-promotor van twee promovendi binnen Meaningful Artistic Research (MAR).

Veerle studeerde Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en behaalde haar MSc en PhD in Science and Technology Studies en Artistic Research aan de Universiteit Maastricht en het lectoraat What Art Knows aan het Maastricht Institute of Arts. In haar proefschrift Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music onderzocht ze hoe symfonieorkesten experimenteren met publieksrollen, om nieuwe vormen van artistieke betekenis te creëren.

Naast haar werk voor HKU maakt Veerle samen met Rosa Wevers de podcast Kunstmatig over kunst en technologie.

Recente publicaties

  • Spronck, V., Camuti, F., Leest, J., Hoegen, P., and Teunissen, T. (2025). Consent in action: Learning from artistic research in an institutional review context. Methods in Psychology, 13
  • Hoegen, P. & Spronck, V. (2025). How we wish to work: An exchange on participation, connectivity, and care. Performance Research, 29(2), 82–87.
  • Spronck, V. (2024). Situeren, sensitiveren, speculeren. Artistieke strategieën in de transdisciplinaire context van ON the LINE. FORUM+, 31(2), 40–49.
  • Spronck, V. (2024). Nieuwe contexten en competenties: De kunstenaar als ‘creative boundary spanner’. Kunstzone, (4), 8–11.