Dr. Veerle Spronck (1993) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en voltooide daarna een interdisciplinaire onderzoeksmaster in 'Cultures of Arts, Science and Technology' aan de Universiteit Maastricht. Ze studeerde cum laude af op een etnografisch onderzoek naar de praktijk en methodes van artistiek onderzoek, waarvoor ze de LKCA Max van der Kamp Scriptieprijs ontving. Vanaf 2017 was ze als PhD-onderzoeker verbonden aan het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) - een samenwerking tussen philharmonie zuidnederland, Universiteit Maastricht, en Hogeschool Zuyd (Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten en Conservatorium Maastricht).
In haar PhD onderzocht Veerle hoe Nederlandse symfonieorkesten experimenteren met de rol van hun publiek om zo hun praktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant te maken. Ze schreef niet enkel over dit soort experimenten, maar werkte ook samen met collega-onderzoekers, orkest-staff en -musici aan het opzetten van concert-experimenten en het maken van een leermodel met etudes voor de veranderende orkestpraktijk. Naast haar werk als onderzoeker, geeft Veerle les in cultuurtheorie, Science & Technology Studies en (artistieke) onderzoeksmethodes en is ze een van de makers van de podcast Kunstmatig over het grensgebied tussen kunst en technologie.
In haar PhD onderzocht Veerle hoe Nederlandse symfonieorkesten experimenteren met de rol van hun publiek om zo hun praktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant te maken. Ze schreef niet enkel over dit soort experimenten, maar werkte ook samen met collega-onderzoekers, orkest-staff en -musici aan het opzetten van concert-experimenten en het maken van een leermodel met etudes voor de veranderende orkestpraktijk. Naast haar werk als onderzoeker, geeft Veerle les in cultuurtheorie, Science & Technology Studies en (artistieke) onderzoeksmethodes en is ze een van de makers van de podcast Kunstmatig over het grensgebied tussen kunst en technologie.
- Spronck, V., Peters, P., & Van de Werff, T. (2021). Empty Minds: Innovating audience participation in symphonic practice. Science as Culture, 30(2), 216-236.
- Spronck, V. (2019). Drawing Instruments drawing instruments: Over tekenen als methode voor reflectie. FORUM+: for research and arts, 26(1)