Teach us How to Feel

Het HKU-onderzoeksproject Teach Us How to Feel: Belichaamde kennis en AI in het creatieve maakproces onderzoekt hoe AI en belichaamde kennis op elkaar inwerken én mogelijk kunnen samenwerken binnen artistiek en ontwerpend onderzoek. Het doel is om nieuwe creatieve strategieën te ontwikkelen die menselijke intuïtie en technologie verbinden.

Menselijke kennis is veel meer

Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich in een razend tempo, maar blijft in de kern een verstandelijk en geautomatiseerd fenomeen. Het beweegt niet, ademt niet, voelt niet, zoals mensen, zoals lichamen, dat doen. Menselijke kennis is veel meer: het is fysiek, intuïtief en relationeel. Toch dringt AI steeds dieper door in ons dagelijks leven. Het beïnvloedt ons beeld van kennis in toenemende mate.

Spanningsveld

AI wordt vooralsnog vaak overschat in zijn vermogen om menselijke ervaringen te reproduceren. Tegelijkertijd worstelen wij als mensen ermee om onze belichaamde kennis expliciet te maken, juist omdat deze grotendeels intuïtief is en onze communicatie talig. Teach us How to Feel onderzoekt dit spanningsveld: hoe kunnen belichaamde kennis en AI elkaar wederzijds beïnvloeden in het creatieve maakproces, en wat leren we daardoor over hoe we weten, voelen en creëren in artistiek en ontwerpend onderzoek? En: hoe kunnen AI en belichaamde kennis mogelijk samenwerken binnen artistiek en ontwerpend onderzoek.

AI als een ‘ander’

Via artistieke experimenten wordt AI benaderd als een ‘ander’ die onze lichamelijkheid en gevoelswereld uitdaagt. HKU werkt hiervoor samen met MU Hybrid Art House in Eindhoven, een museum waarin hedendaagse kunst en technologie samenkomen, en Innovation:Lab, een platform voor kunst, technologie en wetenschap. Samen met de kunstenaars Katja Heitmann en Florian van Zandwijk werken zij aan een collectief onderzoeksproces. Ook HKU-studenten van de minor Creative Research for Change (Creative Transformation Academie), de minor Artistic Immersive Experiences (Media Academie) en een nieuwe minor over AI zullen meedoen in het onderzoek.

'Dit project is een collectief artistiek onderzoeksproces rond een thema dat diep ingrijpt in onze samenleving'

- Associate lector Veerle Spronck

De waarde van belichaamde kennis

Uiteindelijk ontwikkelt dit project nieuwe creatieve strategieën en methodes om met AI te werken, voorbij dominante verhalen van technologische vooruitgang of een afschrikwekkend toekomstbeeld. Het vraagt zich af waar AI waardevolle kennis en taal kan toevoegen aan de creatieve sector, en waar belichaamde kennis ongrijpbaar blijft voor AI. In een wereld waarin AI terrein wint, helpt dit project ons om stil te staan en opnieuw na te denken over de waarde van het menselijke lichaam, intuïtie en zintuiglijke ervaring in combinatie met deze ‘andere’ intelligentie.

Oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen

Het project, dat in december 2025 van start gaat en anderhalf jaar zal duren, valt onder het lectoraat Waardenvol ondernemen in en door de kunsten in samenwerking met het lectoraat (Dis)connected Technology & Creativity. Deze lectoraten onderzoeken hoe creatieve makers kunnen bijdragen aan oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen én hoe technologie en creativiteit elkaar daarin beïnvloeden.

Regeling Artistiek en Ontwerpend Onderzoek

Het project is gehonoreerd binnen de vernieuwende regeling Artistiek en Ontwerpend Onderzoek van Regieorgaan SIA en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Teach us How to Feel

Met ondersteuning van: