Promotietrajecten
MAR biedt de mogelijkheid om een promotietraject met artistiek onderzoek uit te voeren. Het creatieve proces wordt erkend als geldige onderzoeksmethode, en het artistieke maakwerk telt mee in de beoordeling. Momenteel lopen er meerdere promotietrajecten.
Marloeke van der Vlugt onderzoekt in het belang van tastzin. Haar onderzoek naar aanraakbaarheid in en door kunst begint bij haar eigen kunstenaarspraktijk, waarin ze op zoek gaat naar een tactiel creatieproces met sculpturale, onvoorspelbare materialen en technieken. De artefacten die hieruit voortkomen, deelt zij met het publiek in interactieve performances. In een tijd waarin aanraken snel wordt geassocieerd met risico en taboe, zoekt Marloeke naar manieren om tactiele sensaties te activeren. Haar onderzoek heet The Aesthetics of Touch.
Simona Kicurovska onderzoekt hoe digitale automatiseringstechnologieën, zoals algoritmen en AI, het veld van grafisch ontwerp transformeren. Zij bevraagt wat ontwerpers wél kunnen doen en wat niet geprogrammeerd kan worden in digitale ontwerp systemen. Haar onderzoek richt zich op ‘designer manieren van kennis’, die bijdragen aan maatschappelijk verantwoorde betrokkenheid in tijden van geautomatiseerd, algoritmisch ontwerp. Haar onderzoek heet Designing with Uncertainty.
Marielle Schuurman onderzoekt Co-creative Artistic Research Ecologies in Drawing towards moral ecologies of care dat valt binne het project Creating Culture of Care. In CARE-labs werken kunstenaars en ontwerpers samen met bewoners, cliënten, professionals, beleidsmakers, studenten en onderzoekers, rondom vragen als ‘wat betekent het om te leven met dementie?’ of ‘wat kan muziek betekenen voor verpleegkundigen, patiënten en hun naasten, na een ingrijpende operatie?’ Deze artistieke praktijken brengen niet alleen op individueel niveau, maar ook in de onderlinge relaties veel teweeg, voor alle betrokkenen. Hoe ontstaan hier nieuwe concepten en praktijken van zorg én kunst?
Esther Willemse is docent bij de HKU opleiding Kunst en Economie. In haar promotietraject From Economic Value to Existential Meaning: ArtInfused Cultural Management Education bij de Universiteit voor Humanistiek onderzoekt ze hoe ze in het cultureel managementonderwijs de kennis, het begrip en het vocabulaire van studenten en docenten rondom de existentiële betekenis van kunstervaringen kan vergroten, door een ervaringstaal te ontwikkelen via ‘art-led’ onderzoeksmethoden.
Habiba Afifi studeerde in 2024 af aan de HKU Master of Fine Art. Haar werk verkent de notie van 'radicale rust' als artistieke en spirituele manier van onderzoeken die ruimte maakt voor meer-dan-menselijke vormen van weten. Haar praktijk, geworteld in keramiek, vruchtbare aarde en speculatieve fabulatie, nodigt uit tot traagheid, ecologische aandacht en co-creatie. Aan de hand van het concept Al-Barzakh uit de soefi-mystiek—een liminale ruimte waar de ziel verblijft na de dood en vóór wederopstanding—verbeeldt Habiba rust niet als herstel op persoonlijk of politiek vlak, maar als een bewuste overgave die kapitalistische ritmes doorbreekt ten gunste van menselijke en meer-dan-menselijke zorg, traagheid en relationele aanwezigheid.
Milo van der Maaden studeerde in 2014 af aan de Master Fine Art van University College London, Slade School of Fine Art, en doceert bij HKU in de opleiding Fine Art and Design in Education. Op het snijvlak van artistiek onderzoek, queer en trans* zorgethiek, en kritische pedagogiek, verkent Milo hoe queer en trans* deviante praktijken, die voortkomen uit systemische uitsluiting en verzet tegen onderdrukkende normen van gender en seksualiteit, kritische en creatieve vormen van zorg en leren voortbrengen. Via participatieve methoden als performance en 'anarchivering' - een alternatieve, belichaamde en gezamenlijke manier van archiveren van niet-normatieve kennis - onderzoekt Milo deze praktijken als pedagogieën van zorg.
Zoya Sardashti behaalde een MA in Performance & Creative Research aan de University of Roehampton, Department of Theatre & Drama in 2014 en een MSc in Conflict Management & Resolution aan de University of San Diego in 2022. Onder begeleiding van Louis (UvH) en Fabiola (HKU) werkt Zoya aan de afronding van hun dissertatie 'The Performativity of Nonviolence in Translation.' In een tijd van toenemende maatschappelijke polarisatie onderzoekt Zoya hoe performance en performatieve methoden kunnen bijdragen aan geweldloze, relationele vormen van dialoog over culturele en taalkundige grenzen heen. Aan de hand van practice-as-research methodologie, auto-etnografisch onderzoek en Judith Butlers werk over de ethiek van geweldloosheid, ontwikkelt dit artistiek onderzoek performatieve interventies die voorbij vaste identiteitskaders reiken. Door 'vertaling' niet louter taalkundig te benaderen, maar als een lichamelijk, relationeel en performatief proces, verkent Zoya hoe performance duurzame vormen van geweldloze betrokkenheid kan bevorderen in pluriforme, meertalige en transnationale contexten.