Game DesignDe studie

Game Design

Over de studie

Opleiding
Bachelor Creative Media and Game Technologies
Vorm
Voltijd
Academie
Games
Graad
Bachelor of Science
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
Opleidingscode
30036
Locatie(s)
IBB-laan
E-mail
sz@hku.nl

Word de architect achter de spelervaring

Spellen spelen? Jij wilt ze vormgeven!

Bij Game Design van HKU leer je hoe je als game designer de spelervaring precies kunt sturen. Jij bepaalt welke obstakels spelers tegenkomen, welke keuzes ze kunnen maken, en hoe het verhaal zich ontvouwt. Met doordachte regelsystemen, spannende uitdagingen en evenwichtige moeilijkheidsgraden creëer je games die spelers urenlang vasthouden. Je bent geen toeschouwer, maar de architect van elke puzzel, missie en spelmechaniek.

Waarom Game Design aan HKU?

  • Eerste voltijdstudie in Europa die zich volledig richt op het creatieve proces van game- ontwikkeling –- lang voordat andere scholen volgden.
  • Direct aan de slag met speelbare prototypes –- zoals eerstejaars studenten die binnen zes weken al een werkend level in Unity bouwen.
  • Leren door te experimenteren –- onze paper prototyping labs laten je snel ideeën testen voordat je begint met programmeren.
  • Professionele tools en technieken –- werken met Unity, Unreal Engine, Twine en level design software die professionele studio's ook gebruiken.
  • Erkende kwaliteit - Bekroond in de Keuzegids hbo 2023 én 2024 met een score van 76 punten.

Herken je jezelf hierin?

Game Design past bij jou als:
• Je tijdens het spelen van games denkt: "Dit level zou spannender zijn als...".
• Je graag puzzels maakt of opzet voor vrienden om op te lossen.
• Je gefascineerd bent door de manier waarop games als Celeste, Baldur’s Gate en Elden Ring precies de juiste balans tussen uitdaging en beloning bieden.
• Je zowel creatief kunt denken (nieuwe ideeën bedenken) als analytisch (system design, balancing).
• Je nieuwsgierig bent naar hoe level design, narrative, en mechanics samenwerken.
• Je goede feedback kunt geven én ontvangen tijdens groepswerk.

Game DesignWat leer je
Game Design

Wat staat je te wachten?

Jaar 1 & 2: De basis opbouwen
• De kern van goed game design: flow, feedback loops, risk/reward- structuren.
• Player psychology: waarom spelers bepaalde keuzes maken en blijven spelen.
• Prototyping: van papieren mock-ups tot digitale testversies.
• Level design: ruimtelijke puzzels en uitdagingen creëren.
• Teams vormen die net als in een studio werken, met wekelijkse sprints en milestone presentaties.
• User testing: observeren hoe echte spelers je games ervaren en daarop itereren.

Jaar 3 & 4: Doorgroeien naar professional

• Stage lopen bij Nederlandse studio's als Little Chicken, Codeglue, Paladin Studios, of internationale bedrijven in ons netwerk.
• Projecten ontwikkelen voor echte opdrachtgevers zoals de NS, het het Centraal Museum of zorginstellingen.
• Specialiseren in bijvoorbeeld procedural level generation, narrative design of behavioral game design.
• Eigen onderzoek doen naar thema's zoals toegankelijkheid in games of dynamische difficulty adjustment.


Jaar 1 en 2

Je vergroot je algemene kennis over en vaardigheden in game design. Je volgt vakken als Action Design Principles, Interactive Development en Playability.


Elk halfjaar maak je een game samen met een team. Jullie werken dan als een echte gamestudio die een product moet opleveren. Zo leer je het vak en ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn. Daarnaast volg je hoor- en werkcolleges. Je werkt aan projecten en lesopdrachten. En je voert regelmatig begeleidingsgesprekken met docenten en je tutor.

Jaar 3 en 4

In je derde en vierde jaar loop je stage bij een Nederlandse of internationale gamestudio. Zo leer je de mensen en bedrijven van de game-industrie kennen. Ook werk je aan verschillende groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de academie of aan een eigen project. Je ontwerpt bijvoorbeeld een onderdeel van een webgame voor een museum, school of de overheid. Of je maakt een level voor een nieuwe game.


In de laatste twee jaar doe je veel onderzoek: design research. Zo kun je de designkeuzes voor jouw game goed onderbouwen. We stellen je regelmatig vragen over waarom je bepaalde keuzes maakt. Om dit goed te kunnen onderbouwen, doe je veel onderzoek: design research. Ook helpen de docenten van HKU je om goede antwoorden te formuleren.

Een week in het leven van een Game Design student aan HKU:

Maandag: Workshop level design waarbij je leert hoe je spelers subtiel door een ruimte leidt met visuele cues en architectuur.
Dinsdag: Met je team wireframes schetsen voor jullie nieuwe mobile game en de core loop uitwerken op een whiteboard.
Woensdag: Je prototype testen op medestudenten en gedetailleerde feedback verzamelen over wat werkt en wat niet.
Donderdag: College over balancing waarbij je leert hoe je data-analyse gebruikt om je game mechanics te verfijnen.
Vrijdag: Presentatie van je speelbare level aan docenten die zelf bij Guerrilla Games of Two Tribes hebben gewerkt.
Game DesignWat maak je
Game Design

Wat kun je allemaal maken?

Wat kun je allemaal maken?

• Console- en PC-games – van roguelikes tot verhalende avonturen zoals die van alumni die nu werken aan titels voor PlayStation en Steam.
• Mobile games – zoals de HKU-studentenprojecten die werden opgemerkt door publishers op Dutch Game Day.
• Fysieke spellen met digitale elementen – zoals het bordspel met AR-componenten dat vorig jaar de Games for Health-prijs won.
• VR- en AR-ervaringen – zoals de virtuele museumtour die studenten ontwikkelden voor het Spoorwegmuseum.
• Serious games – zoals recente alumni die games maken voor revalidatieklinieken en basisscholen.
• Experimentele controllers en interfaces – zoals de speciale controller voor spelers met een motorische beperking die een student ontwierp.



Na je studie aan de slag als:

• Game Designer bij studio's als Triumph Studios (bekend van Age of Wonders) of Abbey Games (makers van Renowned Explorers).
• Level Designer die spannende missies bouwt voor games als Horizon bij Guerrilla Games.
• Narrative Designer die bij Vertigo Games (makers van Arizona Sunshine) verhaallijnen en dialogen schrijft.
• UX Designer bij bedrijven zoals Hero Center, waar je educatieve games ontwikkelt waarmee kinderen spelenderwijs leren veilig en verantwoord met internet om te gaan.
• Indie Game Developer zoals Adriaan de Jongh die Hidden Folks en Fingle ontwikkelde.
Game DesignAanmelden en toelating
Game Design

Aanmelden en toelating

Praktische info

Toelating:
• Minimaal havo, vwo of mbo-4 diploma.
• Havo C&M? Dan heb je wiskunde A of B nodig.
• Selectie op basis van je toelatingsportfolio (game-ideeën, prototypes, analyses) en een designopdracht.

Aanmelden:
• Start vanaf 1 oktober voor studiejaar 2025-2026.
• Vorig jaar was de opleiding al in februari vol, dus wees er vroeg bij!

Games maken die spelers bijblijven

Bij HKU geloven we dat games meer zijn dan alleen vermaak. Ze kunnen complexe verhalen vertellen zoals Life is Strange, emotionele ervaringen bieden zoals Journey, of maatschappelijke thema's aankaarten zoals Papers, Please. Hier leer je games ontwerpen die mensen niet alleen vermaken, maar ook laten nadenken of zelfs kunnen helpen bij het oplossen van echte problemen.

Heb jij de creativiteit én het analytisch vermogen om spelervaringen te ontwerpen die beklijven? Dan is Game Design de plek waar je je talenten kunt ontwikkelen!
Game DesignActueel
Game Design

Wat speelt er

Aanmelden Studielink

Je meldt je eerst met je DigiD aan bij Studielink.

Toelatingsopdrachten

Na je aanmelding ontvang je een bericht met daarin o.a. de toelatingsopdracht en een uploaddeadline. De toelating bestaat uit een viertal opdrachten: vijf beelden, ontwerpopdracht, portfolio en voorstelfilm. Ook ontvang je informatie over hoe je je opdrachten kunt uploaden.

Toelating

Aan de hand van de toelatingsopdracht vindt de beoordeling plaats. Er vinden geen fysieke toelatingsdagen of (online) toelatingsgesprekken plaats.

In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt hierover per e-mail bericht met daarin een deadline wanneer je de aanvullende informatie moet aanleveren.

Uitslag

Een toelatingscommissie bekijkt en beoordeelt je ingeleverde werk. Op basis hiervan worden kandidaten toegelaten, afgewezen of op een wachtlijst gezet. In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt dan een e-mail met daarin een deadline wanneer je de aanvullende inforamtie moet aanleveren.

In de 6e week na de toelatingsdatum ontvang je de uitslag per e-mail. Je ontvangt altijd de beoordeling van de toelatingscommissie. Het kan voorkomen dat je geschikt bent voor meerdere richtingen. Of juist voor een andere studierichting dan waarvoor je je had aangemeld.

Studiekosten 6

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Naast het collegeld zijn er bijkomende kosten. Dit zijn eenmalige aanschafkosten van eigen apparatuur en de studiereis in jaar 1. Dit kost bij elkaar ongeveer € 1.550,-.

    Denk bij apparatuur aan onderstaande spullen van een goede kwaliteit:
    - Laptop
    - Internetaansluiting
    - Headset en microfoon
    - Werkplek thuis

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact