Wat doen we?
In het lectoraat wordt onderzocht hoe je co-creatie domeinoverstijgend en voor alle deelnemers gelijkwaardig kunt maken. Het doel is om aan de hand van dit onderzoek tools, methodes en werkwijzen te ontwikkelen waar jonge kunstenaars en ontwerpers wat aan hebben in hun maakpraktijk, die steeds meer hybride wordt. Door in diverse contexten met verrassende partners te leren samenwerken, kunnen de kunsten een wezenlijke bijdrage leveren aan de aanpak van grotere maatschappelijke opgaves.Transdisciplinaire co-creatie
Na de afsluiting van het lectoraat Performatieve Maakprocessen scherpt lector Nirav Christophe in dit lectoraat de focus aan op transdisciplinaire co-creatie. Grenzen van transdisciplinaire co-creatie worden verder verkend.Thematische onderzoeksgroepen van zo’n twintig docent-onderzoekers van verschillende HKU academies werken hiervoor samen. Vijf daarvan voeren hun praktijkonderzoek in de vorm van een promotieonderzoek (PD/PhD) uit. Er zijn ook onderzoeksstages ingericht voor studenten van verschillende academies. Bovendien worden er ‘research lounges’ georganiseerd waarvoor nadrukkelijk ook studenten en docenten die nog niet bij het lectoraat betrokken zijn worden uitgenodigd. Het lectoraat is er voor iedereen die op HKU leert en werkt. Alle ervaringen worden uiteindelijk gebruikt om het kunstonderwijs beter af te stemmen op de praktijk waar HKU-alumni in terechtkomen.
Vervolg pilotprojecten: In Search of Stories
Een aantal succesvolle pilotprojecten uit de vorige onderzoeksperiode krijgt een vervolg. Zo werd voor In Search of Stories de afgelopen jaren in samenwerking met het UMC Amsterdam onderzocht hoe het ervaren en maken van kunst ondersteuning kan bieden in de laatste levensfase van mensen die terminaal ziek zijn. Negen kunstenaars werden begeleid en getraind om in co-creatie met vier geestelijk verzorgers en drieëntwintig terminale patiënten een kunstwerk te maken. Voor zowel de patiënten als de kunstenaars en onderzoekers leverde dat veel op. Zoals een nieuwe vorm van ondersteuning bij het omgaan met een ongeneeslijke ziekte. De artistieke verbeelding van een lastig thema én de ontwikkeling van nieuwe trainingsmethodes voor transdisciplinaire co-creatie. Na de afsluitende expositie die in het ziekenhuis te zien was, is doorgewerkt aan een publicatie die het traject vastlegt en de betekenis ervan interpreteert voor het vakgebied en het onderwijs: WELLICHT.Drie onderzoeksgroepen
Het lectoraat kent drie thematische onderzoeksgroepen, die ieder onderzoeken hoe bepaalde artistieke werkvelden en contexten steeds verder hun grenzen verleggen:
- Expanding Scenography
- Expanding Voices
- Expanding Dissemination
