'Onze studenten hebben straks een enorme voorsprong'

Interview Manon Egging

Didactiek voor Creatieve Technologie (DCT) is een professionaliseringstraject voor docenten en medewerkers van én buiten HKU. Deelnemers onderzoeken vanuit een concrete leervraag hoe zij creatieve technologie kunnen inzetten in hun onderwijspraktijk.
Een van die deelnemers is Manon Egging; werkplaatsmedewerker bij Texspace op HKU-locatie IBB. Ze begeleidt studenten met hun projecten in de werkplaats, verzorgt instructies en geeft skillslabs aan studenten van de opleiding Fashion Design.

‘Hoe combineren we VR met 3D-Fashion Design software? Kunnen we invloed hebben op de manier waarop avatars bewegen en eruitzien?’ Voordat Manon in aanraking kwam met het DCT-traject was ze al bezig met het ontwikkelen van een ‘eigen’ beeldtaal in virtual reality, bijvoorbeeld door eigen bewegingen, texturen en patronen te ‘mappen’ op virtuele avatars. Het traject kwam voor haar dus als geroepen.

Virtuele versie

Studenten Fashion Design maken sinds een paar jaar gebruik van CLO: 3D fashion software waarmee ze digitale patronen kunnen ontwerpen. Volgens Manon is het programma een revolutie in de modewereld, maar heeft het zeker zijn beperkingen. ‘Je hebt geen invloed op hoe je avatar beweegt of eruitziet. Zo zijn de poppetjes niet bepaald divers (man/vrouw) en de bewegingen nogal truttig. Op een kunsthogeschool wil je daar toch meer je eigen draai aan kunnen geven. Daarnaast is het nu door de koppeling met andere software - die ik tijdens het DCT-traject heb ontwikkeld - mogelijk om hele omgevingen te creëren en om met abstracte avatars te werken. Je zou zelfs een virtuele versie van jezelf kunnen uploaden.’

Het traject

Met hulp van collega’s van onder andere de Blackbox, 3D-werkplaats en begeleiding vanuit DCT is het Manon gelukt om verschillende softwareprogramma’s aan elkaar te linken. ‘We halen een avatar uit CLO, meten deze in een ander programma een skelet aan, plaatsen er een beweging op die we in de Blackbox met gebruik van mocap (motion capture) opnemen, voegen die beweging toe aan het object en importeren het terug in CLO. Studenten zijn er in de werkplaats al volop mee aan het experimenteren.’

‘Het DCT-traject bestaat uit verschillende bijeenkomsten en reflectiemomenten. Het begint met een kennismaking met VR, creatieve technologie en verschillende digitale programma’s en het formuleren van je probleemstelling. Er is ruimte om ervaringen te delen, samen te werken en vragen te stellen. Ook zijn er één-op-één sessies. Je sluit af met de presentatie van een didactisch scenario.’

Voorsprong

Op dit moment kijkt Manon onder andere samen met HKU Design op welke manier de techniek in het onderwijs geïmplementeerd kan worden. Een seminar en masterclass behoren tot de opties. ‘Waar heb je nou een mocap, textielafdeling, CLO én heel veel studenten bij elkaar? Bedrijven hebben dit niet. Onze studenten hebben straks een enorme voorsprong op de arbeidsmarkt.’

Meer info & aanmelden

Lees hier meer over het leertraject Didactiek voor Creatieve Technologie (DCT).Wil je als HKU’er of als externe professional ook een DCT-traject volgen? Neem contact op met Machiel Veltkamp, van Innovatieprogramma Creatieve Technologie via machiel.veltkamp@hku.nl.