Artistieke onderzoeksresidenties

Binnen de praktijk Neuroinclusive Arts Education van het lectoraat Critical Creative Pedagogies zijn in augustus 2025 twee artistieke onderzoeksresidenties gestart rond het thema neurodivergentie.

In een artistieke (onderzoeks)residentie wordt een kunstenaar of creatieve maker uitgenodigd om tijdelijk een werkplek te betrekken los van haar of zijn bekende omgeving. Dit geeft hen de gelegenheid om onderzoek te doen, nieuw werk te creëren of tentoonstellingen voor te bereiden.

Artistiek onderzoek naar neurodivergentie

Twee makers, HKU-alumni Tess Jones en Renske Tiemersma, doen tussen augustus 2025 en april 2026 artistiek onderzoek naar neurodivergentie, waaronder autisme.

Studeren met autisme

Het werk dat gemaakt gaat worden tijdens de residenties wordt onderdeel van de uitkomsten van het onderzoek naar Iets Eten over ‘studeren met autisme’. De ambitie is om het onder meer te exposeren tijdens de Week van autisme 2026 (29 maart- 5 april 2026).



Beeld: Tess Jones.