Iets Eten: community voor en door autistische studenten
De community Iets Eten is in 2019 opgericht door Gerard van Wolferen (gepensioneerd HKU-docent, onderzoeker en voormalig autisme-ambassadeur) en Claudia van den Hoeven (autismespecialist). Inmiddels zijn er meer dan negentig studenten van verschillende opleidingen (zowel bachelor als master) lid van de community, onder wie ook alumni met autisme. Sinds september 2021 zijn er gemiddeld vijf fysieke bijeenkomsten per collegejaar. Studenten dragen zelf thema’s aan, zoals studeren met autisme en ontspanning, de kracht van autisme, over- en onderprikkeling, autisme en eten, of de kunst van autisme. Er wordt informeel gestart met soep en broodjes, een ervaringsdeskundige of gastspreker deelt ervaringen en brengt een gesprek op gang met de groep.
Inclusief HBO-kunstonderwijs
Welke lessen zijn er te leren van vijf jaar Iets Eten community. Dat onderzoekt het lectoraat Critical Creative Pedagogies in deze onderzoekslijn. Wat betekent zo’n community voor inclusief HBO-kunstonderwijs en een soepele start op de arbeidsmarkt? In de loop van de jaren zijn talloze waardevolle tips en kennis opgedaan voor neuroinclusiever onderwijs, die breder bruikbaar zijn voor alle docenten en medewerkers van HKU, en ook daarbuiten. Het lectoraat was in 2025 stakeholder en samenwerkingspartner in het afstudeeronderzoek van Jana Wijnen, student Design for Change and Innovation. In haar advies komt Jana tot allerlei tips voor het neuroinclusiever maken van HKU, als opbrengst van meerdere co-creatiesessies met studenten en medewerkers.
Maatschappelijke impact
Het lectoraat onderzoekt daarnaast de maatschappelijke impact van een ervaringscommunity als Iets Eten. De community kan een voorbeeld zijn van de kracht van empowerment en exposure, of een vorm om kunst toegankelijker te maken voor een bredere doelgroep van neurodivergenten. Hier woorden aan geven biedt wellicht inspiratie aan andere kennis- of culturele instellingen om een community als deze op te richten. Bovendien zijn er steeds meer studenten die autisme als centraal thema in hun werk kiezen. Dit werk biedt op zichzelf weer kennis over hoe het is om als student en kunstenaar autisme te hebben en handvatten aan de omgeving in het omgaan hiermee.
Studentambassadeurs
Uit de community van Iets Eten zijn sinds 2022 per jaar twee studentambassadeurs voortgekomen, vanuit verschillende academies. Hun hoofdtaak: een gezicht of gesprekspartner zijn voor studenten met (een vermoeden van) autisme. Speciaal voor de Openbare Les - de officiële start - van het lectoraat Critical Creative Pedagogies maakten twee studentenambassadeurs deze film over studenten en alumni die autisme en neurodivergentie centraal stellen in hun kunst.