Wat doen we?
In de context van sociale en economische ongelijkheid, mondiale ecologische vraagstukken en andere urgente maatschappelijke opgaven speelt onderwijs een centrale rol in hoe jongeren leren zich kritisch te verhouden tot hun omgeving. Onderwijs helpt hen zich weerbaar en veerkrachtig op te stellen, ruimte te maken voor tegenstemmen en samen nieuwe perspectieven te ontwikkelen. Om dat te leren en te oefenen, is het onderwijssysteem waarin zij zelf als student functioneren het cruciale vertrekpunt. Ook daarin zijn van oudsher machtsongelijkheid en hardnekkige problemen aanwezig. Dáár begint de gezamenlijke zoek- en ontwikkeltocht van studenten, docenten, medewerkers en onderzoekers van het lectoraat.
De naam Critical Creative Pedagogies belichaamt de inzet van het lectoraat om onderwijs te heroverwegen en te transformeren door middel van drie onderling verbonden lenzen: kritisch denken, creativiteit en pedagogiek.
Critical verwijst naar de noodzaak om ons diepgaand bezig te houden met de onderliggende machtsstructuren en historische contexten die het hedendaagse onderwijs vormgeven. Naast de genealogie van koloniaal geweld erkennen we ook hoe ons kennis- en onderwijssysteem van oudsher is ingebed in genderongelijkheid en economische machtsverhoudingen. Dit benadrukt het belang van kritische reflectie op hoe kennis wordt geproduceerd, verspreid en geconsumeerd. Door deze dynamieken te onderzoeken, willen we vastgeroeste hiërarchieën doorbreken en bijdragen aan een rechtvaardiger en eerlijker onderwijslandschap.
Creative onderstreept de unieke positie van HKU als een instelling die creatieve professionals opleidt. Creativiteit gaat hier niet alleen over artistieke expressie, maar ook over innovatief problemen oplossen en het vermogen om alternatieve toekomsten te verbeelden en te creëren. Via creatief onderzoek en creatieve praktijken kunnen studenten dominante paradigma’s uitdagen, nieuwe manieren van weten verkennen en bijdragen aan een duurzamere en inclusievere wereld.
Pedagogies duidt op het actieve, dynamische en meervoudige karakter van onderwijs en leren. Pedagogiek wordt hier begrepen als een voortdurende uitoefening — een intentionele en reflectieve praktijk die zowel de interacties tussen docenten en studenten vormt als erdoor gevormd wordt. Het meervoud ‘pedagogieën’ benadrukt onze afwijzing van one-size-fits-all-oplossingen ten gunste van meerdere, diverse benaderingen. Door een veelheid aan pedagogische strategieën te omarmen, creëren we ruimtes waarin verschillende identiteiten, ervaringen en perspectieven tot bloei kunnen komen, om zo een rijkere en inclusievere onderwijsomgeving te bevorderen.