HKU kenmerkt zich op gebied van creatieve technologie en kunstonderwijs. Dit nieuwe lectoraat legt zich toe op bevragen van de wederzijdse rol en impact van technologie op het creatieve en artistieke maakproces.
Het lectoraat (Dis)connected Technology & Creativity gaat over de impact van technologie op het kunstonderwijs en in het verlengde daarvan op het kunstenveld. En dan specifiek over de invloed van technologie op het maakproces: inspirerend, faciliterend, innovatief, afleidend, frustreren, zelfs saboterend.
Artistieke kans én professioneel probleem
Je kunt het zien als een artistieke kans én als een professioneel probleem, stellen de lector en associate lector. Zeker is dat het werk van kunstenaars drastisch zal veranderen. Er ontstaan nieuwe vormen van artistieke expressie, waarbij bepaalde vakkennis en rollen niet meer nodig zijn. Het lectoraat zal technologische ontwikkelingen voortdurend onderzoeken, aanpassen en ontwerpen om geschikt te zijn en blijven voor creatieve maakprocessen in, voor en door de kunsten. Daarbij omarmen ze zowel de positieve kracht als de negatieve consequenties van technologie.
AXRLAB
Het onderzoek zal onder andere plaatsvinden op een fysieke plek, in het HKU Artistic Extended Reality Lab (afgekort AXRLab) op locatie Oudenoord, in samenwerking met docenten en studenten van drie Academies: Games, Theater en Media.
"Makers moeten technologie niet alleen leren ge-bruiken, maar ook mis-bruiken om tot onverwachte, ontregelende, inspirerende, ontroerende en mogelijk confronterende ervaringen te komen”
Dubbelzinnigheid van technologie
De kunsten hebben een essentiële rol om de dubbelzinnigheid van technologie betekenisvol ervaarbaar te maken, kritisch te bevragen en inspirerende voorbeelden en alternatieven te bieden, zeggen de onderzoekers. “De kunstenaar is geen consument van technologische systemen, platformen en tools, maar een maker die de technologie naar diens hand kan zetten, door het aan te passen, stuk te maken, opnieuw in elkaar te zetten, te verbinden aan andere systemen en op nieuwe manieren in nieuwe contexten te gebruiken. Makers moeten technologie niet alleen leren ge-bruiken, maar ook mis-bruiken om tot onverwachte, ontregelende, inspirerende, ontroerende en mogelijk confronterende ervaringen te komen.”
Drie kernthema’s
Het lectoraat kent drie kernthema’s die bewust opgebouwd zijn uit tegenstellingen:
Met het thema (Dis)empower wordt de mogelijkheid gecreëerd voor makers om technologie in te zetten, aan te passen en te gebruiken in het maakproces. Zij zijn zich hierbij bewust van hoe hun ontwerp ervaren wordt en houden hier rekening mee. Ervaarders op hun beurt ervaren meer autonomie door deze technologische ervaringen.
Dis(embody) houdt in dat makers in staat zijn om het lichaam, het gevoel en de eigen ervaring in te zetten in het maakproces, zodat ervaarders meer betekenisvol contact met het lichaam, gevoel en bewustzijn krijgen door technologische ervaringen.
Met Dis(trust) willen de onderzoekers bereiken dat makers meer kennis krijgen van de (negatieve) consequenties van de inzet en het gebruik van technologie in maakprocessen, zodat ervaarders meer bewustzijn krijgen over de impact van technologische ontwikkelingen op mens en maatschappij, en zij door technologische ervaringen nieuwe verbindingen kunnen maken met andere groepen in de samenleving.
Twee lichtpunten
De activiteiten van het lectoraat sluiten aan op twee lichtpunten, waarmee HKU impact wil maken op mens en samenleving. Bij het lichtpunt de Kunst van Zorg en Welzijn ligt de focus op verbetering van kwaliteit van leven met betekenisvolle digitale ervaringen, met de nadruk op mentaal en emotioneel welzijn. Bij het lichtpunt Diversiteit en Inclusie draait het om in verbinding blijven met elkaar, open staan voor meerstemmigheid, door betekenisvolle digitale ervaringen.
Meer lezen over het lectoraat
Fotografie: Thomas de Wit.