Op kamers gaan
Begin ruim op tijd met je zoektocht en doe dat zoveel mogelijk vanuit Utrecht. Kijk online, hang briefjes op en meld je aan bij huisvestingsorganisaties.Bekijk onze tips om een kamer te vinden
Huurcontract en inschrijven bij de gemeente
Heb je een kamer gevonden? Zorg ervoor dat je een huurcontract krijgt. Dit heeft een paar voordelen:Je kunt je inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen. Inschrijven in Utrecht gaat via het Loket Burgerzaken.
Je hebt recht op huurbescherming. Je kunt dan bijvoorbeeld niet zomaar uit je kamer worden gezet.
Heb je geen huurcontract? Dan kun je je niet inschrijven bij de gemeente. Let op: dit kan gevolgen hebben voor je studiefinanciering. Voor internationale studenten kan het gevolgen hebben voor de verblijfsvergunning en voor de inschrijving aan HKU.
Op de site van de Rijksoverheid vind je nuttige informatie over huurcontracten. Op bijvoorbeeld Kamer.nl kun je een standaard huurcontract downloaden.
Inschrijven voor studenten uit Caribisch Nederland
Kom jij uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius? En ga je op kamers in Nederland? Dan moet je je uitschrijven bij de bevolkingsadministratie PIVA. Neem je bewijs van uitschrijving mee naar Nederland. Dit heb je nodig om je in te schrijven bij de gemeente waar je gaat wonen.> Lees meer over uitschrijven bij PIVA’s