Werk samen met HKU Media

Heeft jouw organisatie behoefte aan een frisse blik op een vraagstuk, of een artistieke uitvoering van projecten en opdrachten? Dan ben je bij onze creatieve en bevlogen mediastudenten aan het goede adres.
Mediastudenten weten als geen ander hoe ze ideeën kunnen verbeelden en goed kunnen overbrengen op anderen. We leiden onze studenten niet functiegericht op tot bijvoorbeeld cameraman, typograaf of illustrator. Het zijn juist professionals die in een of meerdere rollen een herkenbare eigen bijdrage leveren aan audiovisuele of ruimtelijke projecten.

De mogelijkheden

Voor HKU Media studenten is het uitermate interessant om kennis te nemen van het werkveld, te leren hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Onze studenten nemen een betekenisvolle rol aan als ontwerper, maker of creatief professional.

Een belangrijk uitgangspunt voor samenwerking met een organisatie zoals die van jou, is dat studenten binnen de door jou geformuleerde vraag of kaders leren werken. Voor jou brengt het werken met jonge professionals zowel nieuwe inzichten als onzekerheden met zich mee. Aanmoediging, advies en begeleiding is gewenst om samen een goed proces te doorlopen.

Samenwerkingsmogelijkheden

Zin om als partner binnen het onderwijs samen te werken met mediastudenten? Top! Maak hieronder kennis met de verschillende samenwerkingsmogelijkheden die HKU Media jouw organisatie kan bieden!
  • Bij HKU Media werken we met verschillende type mediaprojecten. Afhankelijk van de vraag kan een project verschillende resultaten opleveren:

    • Een concept of ontwerp
    • Een audiovisuele (animatie)film
    • Een interventie of multimedia-ervaring
    • Een visueel antwoord op een onderzoeksvraag

    Hieronder een overzicht van de projecten waar onze derdejaars studenten samenwerken met externe partners:

    PIONIERS & PARTNERS
    Kleine groep studenten | 2x per jaar, 20 weken, start in september & februari | Investering: tussen €750 en €5000

    In deze module werken 5 tot 8 studenten in teamverband 20 weken aan jouw projectvraagstuk. Het vraagstuk vergt onderzoek en creatieve, innovatieve oplossingen. In een samenwerkingsverband tussen opdrachtgever, docent en student wordt gewerkt aan een nader te bepalen resultaat waarbij feedback, (kritische) reflectie en kennisdeling aandacht krijgen.

    Voor deze samenwerking in het onderwijsprogramma vragen wij een financiële bijdrage voor de realisatie van het product of concept. Het financiële aspect is onderdeel van het leerproces en belangrijk voor studenten om zich te positioneren en hun waarde te leren bepalen.

    SHOW ME THE MONEY
    Individuele student | 1 x per jaar, 20 weken, start in september | Investering in vorm van tijd en kennis
    Binnen Show me the Money initiëren onze studenten een eigen/individueel project waarin zij hun toekomstige rol, positie en context als maker onderzoeken en laten zien.

    Als externe partner heb je een adviserende en/of co-creërende rol. Je bent een belangrijk contact voor onze student en biedt een podium om zijn of haar werk te kunnen delen met een publiek.

    MARK YOUR TERRITORY
    Individuele student | 1 x per jaar, 20 weken, start in september | Investering in vorm van tijd en kennis
    Bij Mark Your Territory werken onze studenten aan een actueel maatschappelijk thema. Studenten articuleren met hun project een eigen perspectief op dit thema. Deze module focust zich op onderzoek naar hun eigen positionering in de werkpraktijk.

    Binnen dit project sluit je aan als gastdocent of kennisbaak. Door jou leren onze studenten veel over nieuwe werkwijzen en mogelijkheden.

    PHOTO PROJECT
    Individuele student | 1 x per jaar, 20 weken, start in september | Investering in vorm van locatie of denkplatform

    Bij Photo Project werken studenten aan de hand van een thema samen met een landelijk fotofestival. Zij leren hoe ze binnen de professionele context van het werkveld hun werk kunnen tentoonstellen.

    Binnen dit project sluit je aan als platform, onderzoekscentrum of tentoonstellingslocatie. Je kunt ook als beroepsprofessional aanhaken om je kennis te delen over het fotografiewerkveld.

  • Bij HKU Media noemen we een stage een expeditie. De expeditie is een belangrijk onderdeel in het derde jaar van de studenten. Zij maken tijdens de expeditie kennis met de dagelijkse praktijk van een mediaprofessional en passen hun opgedane kennis en vaardigheden toe. De studenten gaan zelfstandig op zoek naar een ervaringsplek op basis van hun expeditieplan.  

    Let op!
    Een belangrijke voorwaarde is dat de stagiair inhoudelijk op zijn of haar vakgebied begeleid kan worden door een professional UIT het vakgebied. Jullie stemmen samen de leerdoelen en stageopdracht af.

    Praktische informatie:

    • Studenten lopen tussen de 10 en 25 weken stage. Start in september of februari.
    • Het is gebruikelijk om een stagevergoeding te betalen aan de student. Je maakt hierover zelf afspraken met de stagiair.
    • HKU beschikt over een standaard stage-overeenkomst waar leerdoelen en opdracht in geformuleerd worden.
    Aanmelden
    Meld je stageopdracht aan via het samewerkings aanmeldformulier. Kies bij het invullen voor: Media, film, tv > stage. Als je de stagevacature hebt aangemeld, is deze direct terug te vinden in het vacature overzicht. Studenten nemen bij interesse zelf contact op.
  • Zoek je een (junior) werknemer voor een betaalde klus? Meld je vacature aan via het samewerkings aanmeldformulier. Kies bij het invullen voor: Media, film, tv > (bij)baan of korte klus. Als je de vacature hebt aangemeld, is deze direct terug te vinden in het vacature overzicht.
     
    Alumni nemen bij interesse zelf contact op. Zij worden in dit geval niet vanuit de studie begeleid. Neem voor maatschappelijke samenwerkingen vooral contact op met HKU X.
  • Doe jouw onderzoek in samenwerking met een van onze lectoraten. Het gaat hierbij om een samenwerking op grotere thematiek die aansluit bij de kennisgebieden van het betreffende lectoraat. Lees meer over lectoraten.
  • Door de prachtige video’s die onze studenten voor 2voor12 maken, krijgen we veel aanvragen voor datavisualisatie of promotiefilmpjes. Hoewel we het liefst overal op ingaan, passen deze aanvragen vaak niet binnen ons onderwijs. Dit zijn wél mooie betaalde opdrachten voor alumni, neem daarvoor een kijkje bij HKU X.

Samenwerkingen:

  • Kaboom festival
  • Breda Photo
  • Fotodok
  • Museum de Fundatie
  • Gemeente Utrecht
  • 2 voor 12
  • CBS
  • UMC
  • SETUP
  • Nederlands Film Festival
  • Cinecrowd
  • Keep an Eye foundation
  • Bevrijdingsfestival Utrecht

Onze studenten

Benieuwd naar wat onze studenten allemaal in huis hebben? Bekijk het hieronder!

Contact

Kom je er nog niet uit hoe jouw organisatie het beste met ons samenwerkt? Ga dan in gesprek met Annelies. Zij kan je adviseren hoe je jouw vraag het beste kunt formuleren zodat het binnen het onderwijsprogramma past.
 
Annelies Sinke
Coördinator Partnerschappen
Onderneem.media@hku.nl