Over het project
In de huidige snel veranderende samenleving hebben studenten in de kunsten sterke onderzoekscompetenties nodig om met complexiteit om te gaan, interdisciplinair te werken en bij te dragen aan urgente maatschappelijke vraagstukken. FRAME speelt in op deze groeiende behoefte door een uitgebreid kader te ontwerpen, te testen en te implementeren dat het onderwijs, het leren en de beoordeling van onderzoeksmethoden en -vaardigheden binnen de opleidingen van HKU versterkt.
Het project loopt 42 maanden en volgt een Design-Based Research-aanpak. Het begint met een sectorbrede analyse van de huidige praktijken en behoeften. Vervolgens wordt het kader geconceptualiseerd, getest in geselecteerde opleidingen, verfijnd op basis van feedback en stapsgewijs ingevoerd binnen heel HKU. Trainingen voor docenten en voortdurende evaluatie zorgen ervoor dat het kader relevant, effectief en flexibel blijft.
FRAME staat onder leiding van lector Fabiola Camuti (Lectoraat Critical Creative Pedagogies) en is bekroond met een Comenius Leadership Fellowship, gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
Doelstellingen
Ontwerp en pilot van het kader- Het co-designen, prototypen en testen van het kader binnen vier HKU-opleidingen in samenwerking met de MA-programma’s.
- Het ontwikkelen van een strategie voor HKU-brede implementatie, zodat het kader schaalbaar en toepasbaar is binnen verschillende disciplines.
- Betrekken van studenten, docenten, opleidingscoördinatoren, directeuren, lectoren, onderwijskundigen en externe experts in een inclusief samenwerkingsproces.
- Het documenteren en evalueren van dit proces om een overdraagbaar model te creëren dat ook andere instellingen binnen het KUO kan gebruiken.
- Ontwerpen van een module gericht op overdraagbare onderzoeksvaardigheden, methoden, pedagogiek en didactiek.
- Integratie van deze module in het Center for Teaching and Learning en in BDB-cursussen, ten behoeve van HKU-medewerkers én externe creatieve professionals.
Resultaten en Impact
FRAME beoogt duurzame impact te creëren voor verschillende doelgroepen:
Studenten- Ontwikkelen van een uitgebreid pakket aan onderzoeksvaardigheden en -methoden.
- Opbouwen van een consistente leerlijn onderzoek vanaf het eerste studiejaar.
- Voorbereiding op een hybride, transdisciplinaire arbeidsmarkt.
- Versterkte capaciteiten om onderzoeksmethoden te onderwijzen en te beoordelen.
- Kansen voor voortdurende professionele ontwikkeling.
- Expertise in onderzoeksdidactiek en transdisciplinaire methodologieën.
- Verbeterde competenties in het begeleiden van studenten en docenten bij complexe onderzoeksprocessen.
- Een overdraagbaar, sectorbreed kader dat gedeelde onderzoeksvraagstukken adresseert.
- Een duurzaam netwerk dat innovatie in onderzoeksonderwijs op lange termijn ondersteunt.
- Versterkte onderzoeksvaardigheden die innovatie en veerkracht in de beroepspraktijk bevorderen.
Projectteam
Het project staat onder leiding van de lector Critical Creative Pedagogies, en wordt ondersteund door docent-onderzoekers, onderwijsontwikkelars, onderwijskundigen en de hoofden van afdelingen Leren & Innoveren en Onderwijskwaliteit van HKU. Een expert onderzoeksontwikkeling, projectcoördinator en interne en externe adviseurs leveren feedback en evaluatie. Studenten, docenten, studieleiders en directeuren zorgen voor de praktische borging binnen HKU.