Nieuw HKU-onderzoek: Teach us How to Feel

  • 12 september 2025

HKU is een nieuw onderzoeksproject rijker: samen met MU Hybrid Art House en Innovation:Lab start het onderzoeksproject Teach Us How to Feel: Belichaamde kennis en AI in het creatieve maakproces. Het doel is om nieuwe creatieve strategieën te ontwikkelen die menselijke intuïtie en technologie verbinden.

Nieuw HKU-onderzoek: Teach us How to Feel

Menselijke kennis is veel meer

Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich razendsnel, maar blijft in de kern een verstandelijk en geautomatiseerd fenomeen. Het beweegt niet, ademt niet, voelt niet, zoals mensen dat doen. Menselijke kennis is veel meer: het is ook fysiek, intuïtief en relationeel. Toch dringt AI steeds dieper door in ons dagelijks leven. Het beïnvloedt ons beeld van kennis in toenemende mate.

Verbinden van menselijke en machine

Teach Us How to Feel onderzoekt dit spanningsveld. Hoe kunnen belichaamde kennis en AI elkaar wederzijds beïnvloeden in het creatieve maakproces? In artistieke experimenten wordt AI niet alleen als technologie, maar ook als een ‘ander’ benaderd – een entiteit die onze lichamelijkheid uitdaagt en onze gevoelswereld raakt. Door mens, machine, kunstenaars en onderzoekers samen te brengen, ontwikkelt het project nieuwe methodes en strategieën om met AI te werken, voorbij de clichés van technologische vooruitgang of dreiging.

Samenwerking met veld en onderwijs

De HKU-onderzoekers werken hiervoor samen met zowel het veld als het onderwijs. Met MU Hybrid Art House in Eindhoven, een museum waarin hedendaagse kunst en technologie samenkomen, en Innovation:Lab, een platform voor kunst, technologie en wetenschap en met de kunstenaars Katja Heitmann en Florian van Zandwijk werken zij aan een collectief onderzoeksproces. Ook HKU-studenten van de minor Creative Research for Change (Creative Transformation Academie), de minor Artistic Immersive Experiences (Media Academie) en een nieuwe minor over AI zullen meedoen in het onderzoek.

'Met dit project starten we een collectief artistiek onderzoeksproces rond een thema dat diep ingrijpt in onze samenleving'

- Associate lector Veerle Spronck

Oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen

Het project, dat in december 2025 van start gaat en anderhalf jaar zal duren, valt onder het lectoraat Waardenvol ondernemen in en door de kunsten in samenwerking met het lectoraat (Dis)connected Technology & Creativity. Deze lectoraten onderzoeken hoe creatieve makers kunnen bijdragen aan oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen én hoe technologie en creativiteit elkaar daarin beïnvloeden.

Collectief artistiek onderzoeksproces

Associate lector Veerle Spronck: “Met dit project starten we een collectief artistiek onderzoeksproces rond een thema dat diep ingrijpt in onze samenleving. AI dwingt ons om opnieuw na te denken over de waarde van lichamelijkheid, intuïtie en zintuiglijke ervaring. Juist in samenwerking met kunstenaars en ontwerpers kan HKU hierin betekenisvolle nieuwe perspectieven ontwikkelen.”

Lees meer over het project Teach us How to Feel.