Plaii: een tool om kunststudenten van verschillende disciplines met elkaar te laten samenwerken

Interview met Annemarie Geerling

Annemarie Geerling, masterstudent van 2013 – 2015, ontwierp een tool om kunststudenten van verschillende disciplines met elkaar te laten samenwerken en elkaar te laten inspireren: Plaii. Inmiddels wordt Plaii door verschillende scholen en organisaties ingezet.
Plaii: een tool om kunststudenten van verschillende disciplines met elkaar te laten samenwerken

Waarom koos je juist voor deze master?
Ik kwam hier als docent van de docentenopleiding Beeldende kunst en Vormgeving aan Artez in Zwolle. Ik wilde me verder professionaliseren op het gebied van maakprocessen, met als doel om zelf ook interdisciplinaire maakprocessen te gaan begeleiden.

Hoe heb je dit doel bereikt?

Als docent was ik al begonnen me op interdisciplinaire maakprocessen te storten, dit heb ik tijdens mijn studie verder door kunnen zetten in verschillende projecten. In mijn afstudeeronderzoek heb ik onderzocht hoe interdisciplinair improviseren kan worden ingezet bij een groep studenten uit diverste kunstdisciplines die elkaars werkwijzes beter willen leren kennen. In dit ontwerp-onderzoek heb ik Plaii ontwikkeld. Plaii is een tool waarmee studenten van verschillende disciplines door samen te improviseren elkaar en elkaars maakproces beter leren kennen.

Wat heeft deze master je opgeleverd?

Het heeft me inmiddels heel veel opgeleverd want er was en is een grotere vraag naar Plaii. En inmiddels ben ik bij het lectoraat Kunst en Professionalisering [interne link] verder aan het onderzoeken hoe de tool ook in andere contexten toegepast kan worden. Daar zit ik nu midden in. In juli presenteer ik mijn onderzoek op de ELIA Academy in London, een internationale conferentie over nieuwe manieren van leren en doceren in het hoger kunstonderwijs presenteren op de Elia-conferentie Daarna ga ik Plaii op de markt brengen zodat de tool ook door anderen gebruikt kan worden!

Wat heeft deze opleiding je nog meer gebracht?

Wat het me verder nog heeft opgeleverd is dat ik aan voor de master Kunsteducatie inmiddels docent ben geworden van het project Management Interdisciplinaire Maakprocessen. Ik heb dus mijn onderzoek meteen kunnen delen in het onderwijs. In mijn project werk ik nauw samen met Bart van Rosmalen en Nirav Christophe. [interne link performatieve maakprocessen] Daarnaast ben ik ook bij Artez meer mijn focus gaan leggen op het begeleiden van onderzoek, en ben ik daar nu ook coach van interdisciplinaire maakprocessen.