Mijn blik op de kunstwereld is een stuk internationaler geworden

Waarom zou je als Nederlandse student kiezen voor een Engelstalige masteropleiding in Utrecht? Die keuze ligt misschien niet voor de hand, maar Stefan Cammeraat kan het iedereen aanbevelen. Hij volgt als enige Nederlander de tweejarige Engelstalige Master of Fine Art. ‘Zowel de Engelse taalvaardigheid als de internationale contacten zijn erg waardevol voor later.’
Mijn blik op de kunstwereld is een stuk internationaler geworden
Voor Stefan was de keuze voor een Engelstalige master niet vreemd. ‘In het werkveld wordt veel Engels gesproken en daarom gebruikte ik de Engelse taal al bijna dagelijks. Ik heb eerst gekeken naar Fine Art-masters in het buitenland, maar die volgen meer het traditionele ambacht. Bij HKU richt de master zich meer op de onderzoekende kant, waarbij je filosofische vraagstukken verkent. Dat sprak mij veel meer aan.

Niet alleen de taal, maar ook de internationale contacten vindt Stefan erg waardevol. Zo volgde hij les met een persfotograaf en iemand die de app van Marktplaats heeft ontwikkeld. ‘Het is ontzettend inspirerend om met verschillende mensen te werken. Ze hebben een andere kijk op mijn werk omdat ze een verschillende achtergrond hebben. Daarnaast wordt mijn netwerk zo een stuk groter en internationaler. Dat voordeel had ik bij een Nederlandse master niet gehad.’
Contact met vakgenoten
Stefan rondde in 2015 HKU bachelor Fine Art af en ging meteen het werkveld in, maar daar miste hij de sociale contacten. ‘Ik ben aan de slag gegaan omdat ik wilde kijken of ik het werk als kunstenaar aankon. Maar kunstenaar zijn betekent ook dat je voornamelijk solitair werkt.’ Cammeraat wilde ook graag kunnen sparren met andere vakgenoten. 'Als kunstenaar krijg je voornamelijk feedback van klanten en vrienden, die voornamelijk positief was. Ik wilde opnieuw feedback van docenten en andere studenten. Die zijn vaak opbouwender en zetten je meer aan het denken over je werk.

Andere blikken
Cammeraat is ook erg te spreken over de lessen. Zo bezochten ze verschillende archieven om te kijken hoe je kunt omgaan met bronmateriaal en gingen de studenten in groepjes al wandelend de kunsthistorie van de stad verkennen.

Bij het vak Share your Practice werkte Stefan samen met studenten van de masters Scenography en Music and Technology. ‘Hierbij hou je korte presentaties over je werk. De feedback die je krijgt van studenten van andere masters is ontzettend waardevol, want zij hebben een heel andere blik op kunst.

Open einde
Als eindproject werkt Stefan aan een installatie die een horror-beleving biedt. ‘Hiermee voel je de aanwezigheid van een spook, door een apparaat dat een laagfrequent geluid afgeeft. ‘Je kan dit niet horen, maar wel voelen. Met deze installatie kan je bijvoorbeeld ramen en deuren laten trillen. Het is een vrij ‘eng’ gevoel.’ Ook heeft Stefan ruim 50 TL-balken geprogrammeerd en is er een script te lezen. Het is een open project; het kent geen duidelijke afronding en er worden steeds weer nieuwe elementen aan toegevoegd. ‘In het verleden werkte ik juist naar de afronding toe als ik kunst aan het maken was. Maar dankzij de HKU Master of Fine Art besef ik nu dat vooral de waarom-vraag en de discussie die je werk losmaakt belangrijk zijn.‘Sindsdien benader ik mijn werk op een nieuwe manier.’