'Door leerlingen uit te dagen en mee te nemen in een spel als werkvorm merk ik grotere betrokkenheid en motivatie'.

Interview met Anne Boer

Anne Boer heeft de Master Kunsteducatie afgerond en is werkzaam als muziekdocent op twee bassisscholen. Daarnaast schrijft zij mee aan een muziekmethode waarin ook aan rekenvaardigheid wordt gewerkt
'Door leerlingen uit te dagen en mee te nemen in een spel als werkvorm merk ik grotere betrokkenheid en motivatie'.

'Ik was werkzaam als docent muziek in het naschoolse circuit. Ik werkte als docent en was coördinator van een buitenschoolse opvang en gaf les op een basisschool voor de VSD (verlengde schooldag).'

Wat deed je tijdens de master? Kon je je werkzaamheden voortzetten?

'Tijdens de master ben ik begonnen als vaste muziekleerkracht op een basisschool in Amsterdam. Het buitenschoolse werk heb ik laten vallen. Na een half jaar ben ik ook aangenomen op een andere basisschool. Ik werkte dus drie dagen als vaste muziekleerkracht. Door deze drukke baan heb ik uiteindelijk ook het werk als coördinator op de bso laten vallen. '

En waar ben je nu werkzaam?

'Ik ben nog steeds werkzaam als vaste leerkracht op twee verschillende basisscholen in Amsterdam. Daarnaast schrijf ik mee aan een muziekmethode waarin ook aan rekenvaardigheid wordt gewerkt: ‘Op muziek kun je Rekenen’. Dit doe ik in opdracht van Aslan Muziekcentrum in Amsterdam. Dit project is ontstaan naar aanleiding van mijn eindonderzoek voor de master. Naar alle verwachting wordt eind dit jaar de eerste versie uitgebracht.'

Wat zijn de dingen van de master waar je nog profijt van hebt in je dagelijkse beroepspraktijk?

'Ten eerste heb ik aan de master een leuke opdracht overgehouden. Door mijn eindonderzoek in opdracht uit te voeren ben ik nu medeschrijver van een muziekmethode. Dit was me zonder de master waarschijnlijk niet op die manier gelukt.

Daarnaast maak ik tijdens mijn lessen veel gebruik van spelprincipes, iets waar ik tijdens het vak Nieuwe Geletterdheid mee in aanraking ben gekomen. Door leerlingen uit te dagen en mee te nemen in een spel als werkvorm merk ik grotere betrokkenheid en motivatie bij de leerlingen.

Tot slot ben ik me door het vak communicatie veel bewuster geworden van de processen die gaande zijn in een groep. Hier heb ik veel profijt van als ik merk dat de dynamiek in een groep niet zo soepel is. Ik ben me bewust van de rol die ik als groepsleider kan spelen om de groep te sturen en welke vragen ik hierbij kan stellen. Dit helpt de groepen waarin ik werk bijvoorbeeld om beter en constructief samen te werken.'

Waarom zou je professionals aanraden om voor de HKU Master Kunsteducatie te kiezen?

'Het kiezen van een juiste master is iets wat ieder voor zich moet doen. Daarom vind ik het ook lastig om iemand iets aan te raden. Wat ik wel kan zeggen is dat deze opleiding erg goed past als je een gerichte vraag hebt. Als je met een duidelijk doel de opleiding binnen stapt is er veel ruimte en ondersteuning om dit doel te verwezenlijken. Hierbij zijn werkervaring en een duidelijk beeld van het werkveld wel een vereiste denk ik.'