HKU Awards

De winnaars van de HKU Awards 2024 zijn bekend! Tijdens de opening van het collegejaar 24/25 in TivoliVredenburg op 19 september zijn de prijzen voor het beste afstudeerwerk uitgereikt.

HKU Awards

HKU kent ieder jaar drie prijzen toe aan studenten die in dat studiejaar afstuderen aan een bachelor- of masteropleiding van HKU: de HKU Awards. Aan de drie HKU Awards is elk een geldbedrag van € 5000,- verbonden.

De HKU Awards bestrijken een breed scala aan disciplines, waaronder beeldende kunst, design, muziek, theater, film, games en nieuwe media. De genomineerden worden zorgvuldig geselecteerd en door een onafhankelijke jury, bestaande uit gerenommeerde professionals en experts uit de kunstwereld, beoordeeld. Zij beoordelen de werken onder meer op basis van vernieuwing, ondernemerschap en artistieke prestatie.

HKU Prijs Gemeente Utrecht

Uit alle genomineerden kiest de jury ook een winnaar voor de HKU Prijs Gemeente Utrecht. Deze prijs, ter waarde van € 5000,-, benadrukt het belang van kunst en cultuur voor de stad en haar inwoners, en bevordert de culturele diversiteit en creatieve ontwikkeling van Utrecht. De jury zal hierbij vooral letten op de maatschappelijke impact van het afstudeerwerk.

Uitreiking

De uitreiking van de HKU Awards en HKU Prijs Gemeente Utrecht 2024 was op donderdag 19 september 2024 in TivoliVredenburg tijdens de opening van het collegejaar van HKU.

Juryleden

Carolien de Boer, senior projectleider beeldende kunst gemeente Utrecht
Ralph Keuning, freelance kunstcurator
Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid
Kevin Osepa, fotograaf en videomaker
Femke Rotteveel (juryvoorzitter), directeur Fotodok
Kika Sprangers, saxofoniste
Xavier Vandamme, directeur Oude Muziek
Margriet Vollenberg, directeur Organisation in Design

De winnaars van de HKU Awards 2024 zijn:

Katharina Busl - Bliss Domain (Fine Art)
Juryrapport: De jury was enorm onder de indruk van de onwaarschijnlijk doordachte, compromisloze uitvoering van ongekend niveau van Katharina’s presentatie (er was geen kabel te zien, ze verplaatste de deuropening en maakte de ruimte en passant waterdicht). Waren we in een tempel beland? Met een duidelijke sfeer als kader: liepen we naar binnen en snapten haar werk. Het voelde als een heiligdom, maar dan zonder religieuze functie. Een profaan heiligdom? Herkenbaar als iets wat het niet is. Katharina creëerde een immersief totaalkunstwerk van ruimtebeleving, met kleur, geur, geluid, beweging, een combinatie van industrieel met de precies passende roosters & passend inzetten van technologie en artisanaal, blauw water waar we overheen liepen. Wat een sublieme meerdimensionele vingeroefening. We hopen dat Katharina blijft creëren en dat heel veel mensen haar werk gaan ervaren en daarmee nieuwe perspectieven krijgen op de werkelijkheid.

Lucy Azatyan - Echoes of Home (Media)
Juryrapport: Lucy verwelkomde de jury in haar wereld waar ze ons op een poëtische wijze meenam in de verkenning van haar Armeense roots. Door haar esthetische en emotionele beeldtaal overstijgen vragen over identiteit en herinnering en ervaringen van ontheemding en nostalgie de traditionele conventies. Lucy kiest unieke perspectieven en kadreringen die ons het verhaal inzogen. De beelden spreken daarnaast voor zich en geven een herkenbare, persoonlijk blik op universele thema’s waar we ons allemaal op een eigen manier in kunnen herkennen.Naast een reflectie is Echoes of Home ook een viering van veerkracht & identiteit van het Armeense volk. Na het zien van Lucy’s werk volgt als vanzelf een gesprek over het belang van cultureel erfgoed in een wereld die steeds verandert.

Naomi Voet - Mother’s Child (Media)
Juryrapport: De jury zat vastgenageld op het bankje na het bekijken van Mother’s Child, de animatiefilm van Naomi. Een 9 minuten durende animatie waar je aan alles ziet, ervaart en voelt hoeveel liefde, tijd en zorg er is gaan zitten in het maken ervan. De film geeft een inkijkje in het leven van moeder Mary met volwassen zoon Murphy die vanwege zijn verstandelijke en fysieke beperking permanente zorg nodig heeft. Op subtiele en tegelijkertijd krachtige wijze geeft Mother’s Child je mee hoe de moeder een dagelijkse strijd voert om de beperking van haar zoon aan te tonen bij overheidsinstanties, hoe ze niet altijd begrijpt wat haar zoon wil of nodig heeft en hoe ze schoonheid in het leven blijft vinden ondanks alle bureaucratische rompslomp. Het beeld dat ons bij blijft omdat het zo duidelijk maakt dat de liefde van Mary onvoorwaardelijk is maar ook pijn doet, zijn haar wimpers die groeien op het moment dat haar gevoelens naar buiten komen. We hopen dat heel veel mensen deze film gaan zien en Naomi nog heel veel nieuw werk gaat maken.

De winnaar van de HKU Prijs Gemeente Utrecht is:
Junior Joseph Kwasi Appiah (Jurami) (Beeldende Kunst)
Juryrapport: Deze sensitieve, nieuwsgierige en stralende persoonlijkheid gaf de jury een persoonlijk inkijkje in zijn belevingswereld die door de multidisciplinaire uitingen zijn eigen particuliere verhaal overstijgen. Junior geeft een duidelijke boodschap in zijn performance en in de eigen ‘cave’ die hij maakte: je mag zijn wie je bent. Alles is eigen maak, van de muziek tot de kleding. Zijn zelfexpressie verbindt en geeft gemarginaliseerde groepen de kracht om een podium terug te winnen zoals hij dat zelf benoemt. Tijdens het gesprek met de jury werd bovendien duidelijk welke radicale en pijnlijke persoonlijke keuzes hij heeft gemaakt, overigens zonder enige rancune. Junior brengt zoveel energie en ontroering te weeg tijdens het vertellen over deze innerlijke reis. Die reis voelt niet als een strijd of slachtveld, er is geen enkele bitterheid, maar enkel positieve kracht. Zijn werk is voor de jury een indrukwekkend en genereus testimonium. Een energie die we nu zo nodig hebben. Bovendien blijft het moment met Junior tot op de dag van vandaag bij de jury hangen. Is dat niet het hoogst haalbare?

Alle genomineerden voor de HKU Awards 2024 zijn:

Pan Vanitcharoenthum (Master Fine Art)
Loes ten Den (Creative Transformation)
Monique van Meel (Creative Transformation)
Kiek Vellinga (Creative Transformation)
Iris Zegwaard (Fashion Design)
Melisa Öztürk (Fashion Design)
Alanis Blondeel (Spatial Design)
Ilse Veening (Product Design)
Victor Studulski (Product Design)
Gael Gawlinski (Kunst & Economie)
Daniel ten Broeke (Kunst & Economie)
Christel Blom (Kunst & Economie)
Wido Beukhof (Games)
Hedda Splinter (Games)
Faye Kievit (Games)
Levi Vermaning (Games)
Xena Derks (Muziek en Technologie)
Lisa Tiersma (Muziek en Technologie)
Kyon Edelenbosch (Muziek en Technologie)
Mirna Attia (Muziek en Technologie)
Mipham Chhowing (Media)
Rolf Wienbelt (Media)
Michael Hauwert (Media)
Perrin van den Bosch (Media)
Danique Merkestein (Media)
Merel Pielkenrood (HKU Theater, Theater Design)
Tjardo Stellingwerf (HKU Theater, Master Scenography)
August Geerlings (HKU Theater, Writing for Performance)
Kiki Deirdre (HKU Utrechts Conservatorium, Musician 3.0)
Marijne Janse (HKU Utrechts Conservatorium, Docent Muziek)
Maria Suarez Lopez (HKU Utrechts Conservatorium, Klassieke Muziek)