Research in Arts Education

Research in Arts Education plaatst (artistiek) onderzoek centraal in het hoger kunstonderwijs. Binnen deze focusarea werken we aan duurzame en circulaire manieren van onderzoeks­onderwijs die studenten en docenten de vaardigheden bieden om kritisch, creatief en veerkrachtig in te spelen op complexe maatschappelijke vraagstukken. FRAME vormt het paraplu­project, aangevuld met diverse kleinere onderzoeksinitiatieven van docent-onderzoekers binnen het lectoraat.

Onderzoekskader Bouwen

De focusarea Research in Arts Education onderzoekt hoe onderzoek op betekenisvolle wijze kan worden ingebed in onze opleidingen. Het speelt in op de dringende behoefte aan sterkere onderzoekscompetenties binnen de kunstcurricula, zodat studenten beter zijn toegerust om kritisch, creatief en duurzaam om te gaan met complexe maatschappelijke uitdagingen en een snel veranderend werkveld.

Het paraplu­project binnen deze focusarea is FRAME: Framework for Research Methods and Skills in Arts Education, onder leiding van lector Fabiola Camuti. Dit 42 maanden durende project, bekroond met een Comenius Leadership Fellowship (NRO), ontwikkelt en implementeert een uitgebreid kader voor het onderwijzen, leren en beoordelen van onderzoeksvaardigheden binnen HKU.

Artistiek Onderzoek en Onderwijsinnovatie

Artistiek onderzoek vereist vaak het creëren van unieke methodologieën die zich tijdens het onderzoeksproces ontwikkelen. Dit maakt het zowel een krachtig als een uitdagend onderdeel van kunstonderwijs. Binnen deze focusarea onderzoekt het lectoraat hoe deze complexiteit kan worden vertaald naar toepasbare onderzoeksvaardigheden voor studenten, met behoud van de reflectieve en experimentele aard van artistiek onderzoek.

Naast FRAME voeren docent-onderzoekers die verbonden zijn aan het lectoraat ook gerelateerde projecten uit. Daarin wordt geëxperimenteerd met pedagogische en didactische benaderingen van onderzoeksvaardigheden en -methodologieën. Samen dragen deze projecten bij aan de nationale dialoog over de inbedding van onderzoek in het kunstonderwijs, zoals benadrukt door de KUO-werkgroep van de Vereniging Hogescholen. Door de positie van onderzoek niet alleen binnen onderzoekseenheden maar ook in curricula en beroepsprofielen te versterken, bevordert deze focusarea een cultuur waarin onderzoek, kritisch denken en methodologische experimentatie een integraal onderdeel vormen van creatieve opleidingen

Duurzame leer-ecosystemen

De focusarea streeft ernaar onderzoeks­onderwijs te ontwikkelen als een duurzaam en circulair systeem. Dit betekent het creëren van veerkrachtige leerstructuren die zich in de tijd kunnen aanpassen, studenten uitrusten met overdraagbare vaardigheden en hen voorbereiden op een leven lang leren. Duurzaamheid verwijst hier niet alleen naar milieubewustzijn, maar ook naar onderwijsecosystemen die zichzelf kunnen vernieuwen, zodat afgestudeerden kunnen innoveren en inspelen op nieuwe uitdagingen.

Door FRAME te verbinden met gerelateerde initiatieven van docent-onderzoekers werkt Research in Arts Education toe naar een bredere onderwijscultuur: een die onderzoeksvaardigheden versterkt, creatieve en transdisciplinaire methodologieën verkent en HKU positioneert als een lerende organisatie die zich voortdurend ontwikkelt in reactie op nieuwe onderwijs- en maatschappelijke uitdagingen.