Over mutsen, mindsets en een knuffel met een verloren been

Interview met Joanna Siccama

Hoe ga je om met tegenslagen? Dat is kort gezegd waar de exploration game Chalk Gardens van Joanna Siccama (Game Art) en Niels de Jong (Game Design) over gaat.

Over mutsen, mindsets en een knuffel met een verloren been

‘Je bent een kind dat z’n knuffel helpt met het vinden van een verloren been. Krijttekeningen wijzen je de weg in je ontdekkingstocht in deze wereld, waarbij je het ene na het andere obstakel tegenkomt.’

Hóe je de uitdagingen op je weg oplost, is in Chalk Gardens van ondergeschikt belang. Het gaat om de mindset waarmee je dit doet. Als basis voor het project hebben de studenten de theorie achter de Rationeel-Emotieve Therapie (RET) gebruikt. Siccama: ‘Je maakt mensen in deze therapievorm bewust van hun gedachtes bij bepaalde gebeurtenissen. Door het beïnvloeden van de manier van denken, verander je ook het gevoel bij een probleem. Onze boodschap is: hóe je met een uitdaging omgaat, is belangrijker dan het dilemma zelf.

Mutsen en mindsets

Na een verloren been ook nog een gestolen hoed én een afgebroken tak: er blijft je in Chalk Gardens weinig bespaard. Gelukkig kan je in de game mutsen opzetten die bepalen hoe je er mee omgaat! ‘We hebben drie mindsets gekozen: een moedige, een geduldige en een ‘andere focus’-mindset. Die laatste houdt in dat je het probleem vanuit een andere invalshoek bekijkt en je focus verlegt naar de positieve kant. Deze manieren van denken hebben wij verwerkt in mutsen die de vorm hebben van knuffeldieren, zoals een schildpad en een leeuw.'

‘Het idee om de RET-methode te gebruiken kwam van Niels. Hij heeft op de middelbare school een moeilijke tijd gehad met veel negatieve gedachtes. Hij maakte kennis met RET en dat had een positieve uitwerking. Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in psychologie en mensen helpen. Ik ben een type dat veel nadenkt, over mezelf en waarom ik dingen doe of denk. Dus dat is waarom we deze samenwerking zijn begonnen.’

Blijdschap

Als artist ben ik in eerste instantie geïnteresseerd in de art van een game. Maar ik wil het liefst ook werken aan producten waar ik achter sta, die iets toevoegen. Mensen blij maken is belangrijk, het blijft tenslotte werk in de entertainment-industrie, maar ik wil toch ook graag een boodschap overbrengen die aanzet tot nadenken. Animatiefilms vormen daarbij voor mij een grote inspiratiebron, omdat ze naast veel humor ook vaak een verborgen boodschap bevatten.’