'Het gaat om het proces, niet de prestatie'

Interview Sanaz Uitenbogaart

Sanaz Uitenbogaart koos voor HKU vanwege de manier van lesgeven. ‘In het mbo ging het voornamelijk om de prestatie en kreeg je ook veel kaders. Bij HKU staat niet de prestatie maar het proces centraal.’ Komende zomer studeert ze af bij Design for Change and Innovation.
'Het gaat om het proces, niet de prestatie'
Na het afronden van haar interieuropleiding bij Nimeto merkte Sanaz dat ze nog niet klaar was met leren. ‘Zeker, ik heb daar bijvoorbeeld heel goed met Adobe leren omgaan en gebruik die skills nog steeds veel in de dagelijkse praktijk. Maar ik wilde niet volgens vaste kaders ontwerpen – hier is het moodboard en dit zijn kleuren – en ben daarom verder gaan zoeken.’

Fascinaties

Sanaz vond HKU, deed de Ad Design Connected Spaces en stroomde in 2021 bij de opleiding Design for Change and Innovation. ‘Bij HKU merkte ik dat ik mijn eigen fascinaties kon ontdekken en ontwikkelen. Door vragen van docenten en de manier waarop je projecten benadert, ontdekte ik stap voor stap wie ik als creatief ontwerper ben. Ik heb echt veel over mezelf geleerd, onder meer door te reflecteren op hoe ik in mijn studie functioneer. Wat is mijn verhouding tot het project? Hoe denk ik erover? Je krijgt hierdoor de zekerheid dat de mening die je erover hebt ook echt telt. Dat heb je nodig om later in het creatieve werkveld het verschil te kunnen maken.’

In de lessen leerde ze haar keuzes wetenschappelijk te onderbouwen en vraagstukken op een creatieve manier te benaderen. Sanaz: ‘Stel: je wilt in kaart brengen hoe Lombok denkt over het klimaat. Dan moet je echt geen enquete sturen die mensen online kunnen invullen, maar zul je je doelgroep wel activeren door bijvoorbeeld een spelvorm. De vorm waarin je het giet zorgt echt voor andere antwoorden. Plaats, tijd, omgeving… het heeft allemaal veel invloed op de uitkomsten van je onderzoek. In de bubble van hun eigen huis geven mensen andere antwoorden.’
Sanaz volgt momenteel bij Hogeschool Windesheim een minor Diversiteit en Inclusie. ‘Ik leer er veel over communicatiestijlen en hoe bedrijven en teams bijvoorbeeld diverser en inclusiever kunnen werken. Dat gaat over keuzes die ze kunnen maken over hun werkwijze. Als er binnen jouw team bijvoorbeeld generatiekloven zijn, welk effect heeft dat dan? En hoe maak je ruimte voor die verschillen?’

Wijkproject

De ongezonde polarisatie en het migratievraagstuk zijn twee onderwerpen die Sanaz momenteel aan het hart gaan. Beide zou ze graag op een meer positieve manier op de kaart zetten, of dat nu landelijk of lokaal is. ‘Het lijkt me in ieder geval interessant om dat op buurtniveau te doen. Ik heb voor mijn studie meegewerkt aan een wijkproject over seksualiteit en zou ook in de toekomst aan dat soort initiatieven een creatieve bijdrage willen leveren. In dat wijkproject wilden we door middel van een expositie mensen uit andere culturen over seksualiteit laten praten. We ontdekten echter al snel dat deze mensen daar sowieso alleen binnenshuis over praten, dus die expo bleek een verkeerde keuze. We hebben daarom in het buurthuis een plek ontworpen die inspeelde op de zintuiglijke ervaring. Want dat is de kern van seksualiteit: het ontdekken van je zintuigen. Door de zitplek in het buurthuis en de laagdrempeligheid daarvan lukte het uiteindelijk toch om met een workshop mensen met elkaar in gesprek te brengen.’

‘Waar ik over drie jaar wil staan qua loopbaan? Dan denk ik aan een functie in community management. Ik breng dan als verbindende schakel op een creatieve manier gemeente en bewoners bij elkaar. Denk bijvoorbeeld aan het communiceren van een ingewikkeld beleidsstuk: Hoe maak je dat begrijpelijk voor iedereen en zorg je voor draagvlak bij de burgers? Bij dat soort vraagstukken is de menselijke maat een heel belangrijke factor. En dat is precies wat we leren bij Design for Creative Innovation.’

Kennismaken met HKU? Kom naar de Open Dag!