Ik kan nu zeggen dat ik professional ben

Interview met Teun de Kruif

Als muziekproducent werkt Teun de Kruif (26) aan muziek van binnenlandse én buitenlandse bodem. Hij heeft inmiddels meer dan 100.000 abonnees op zijn YouTube-account onder de naam Tantu Beats. Daarnaast werkte hij bijvoorbeeld ook mee aan muziek van artieste Merol en voor platenlabel Universal Music. Dat alles doet Teun vanuit zijn zelfgebouwde studio in zijn studentenkamer in Zuilen.

Het begon tien jaar geleden allemaal met een knieblessure. Toen skateboarden niet langer kon, moest Teun op zoek naar een nieuwe hobby. “Iemand stuurde mij een programma om zelf muziek mee te maken. Dat vond ik best interessant.” Hij zette zijn muziek, oftewel beats, op YouTube en een jaar later kwamen de eerste verzoeken uit het buitenland. “Of ze mijn beats konden kopen.”

Die eerste verkoop verliep overigens niet zo soepel. “In die tijd waren internationale bankbetalingen nog best ingewikkeld. De eerste mensen die beats kochten betaalden met cheques.” Toen hij een aantal cheques ter waarde van tweehonderdvijftig euro had verzameld, ging hij naar de bank. “Toen bleek dat er op één van de cheques geen handtekening stond, waardoor alle cheques ongeldig werden verklaard en ik een administratieboete van vijfentwintig euro kreeg. Ik kreeg geen geld, maar moest zelfs betalen. Door mijn eerste verkopen heb ik dus alleen verlies geleden”, vertelt hij lachend. Inmiddels is zijn bedrijf gegroeid en sinds 2012 kan hij van zijn muziek leven.

Nieuw creatief level

Na het vwo ging Teun niet direct iets met muziek studeren. Hij begon aan een studie Communicatiewetenschappen in Amsterdam, maar merkte al gauw dat het niets voor hem was. “Dat ging ik puur doen omdat het logisch was een universitaire opleiding te doen als je vwo hebt gedaan. Maar ik denk dat het in sommige vakgebieden beter is om een hbo-opleiding te doen. Het is maar net wat je wilt.”

Uiteindelijk viel zijn oog op Muziek en Technologie aan HKU. “In 2014 ben ik fulltime muziek gaan maken en heb ik in de avonden de vooropleiding aan HKU gedaan. Daarna ben ik toegelaten tot de echte opleiding.” Ook al was Teuns bedrijf succesvol, hij wilde nog een relevante studie doen. “Ik dacht, als ik die opleiding ga doen, heb ik in ieder geval een rugzakje met technische kennis dat ik de rest van mijn carrière mee kan nemen.” Tijdens de studie heeft hij zijn bedrijf naar een nieuw creatief level kunnen brengen. “Ik kan nu wel echt zeggen dat ik een professional ben.”

100.000 abonnees

Teun heeft sinds kort een YouTube Play Button aan de muur hangen: een bewijs van zijn succes op het platform na het behalen van 100.000 abonnees. “Ik heb tien jaar lang instrumentale beats moeten uploaden voor ik iets fysieks van YouTube kreeg om op te hangen. Ik vind het supervet. Het is wel gewoon gelukt.”

Brug slaan

Al met al is Teun met name blij met de manier waarop hij een brug heeft kunnen slaan tussen zijn virtuele wereld en de echte wereld. “Ik haal heel veel toffe ervaringen uit mijn virtuele bedrijf. Binnenkort ga ik een paar maanden naar Amerika voor een netwerktour. Mensen opzoeken die ik online ken om met hen de studio in te duiken”, vertelt Teun. “Dat ik er echte vriendschappen aan overhoud, daar ben ik het meest trots op.”

tekst Mirte van Eysden
fotografie Bas van Setten