Docent Theater bevestigt status van toplopleiding

De opleiding Docent Theater is voor het vierde jaar op rij een Topopleiding in de Keuzegids hbo. Met 99 van 100 punten behoort de studie tot de absolute top van Nederlandse hbo-opleidingen. Studenten en docenten leggen uit wat de opleiding zo bijzonder maakt.
Docent Theater bevestigt status van toplopleiding
‘Na de eerste auditie was ik meteen verkocht. De huiselijke sfeer, het warme welkom, het gebouw. Ik vond het allemaal even fantastisch.’ Voor derdejaarsstudent Kayleigh Veltrop voelt HKU Theater bijna als een tweede thuis. Na meerdere afgeronde vooropleidingen op het gebied van onderwijs en theater, is ze bij Docent Theater eindelijk helemaal op haar plek.

‘Wat ik me nog kan herinneren van de auditierondes is dat ik erheen ging met het gevoel dat alleen ík beoordeeld zou worden, maar dat bleek andersom ook het geval. Zijn deze school en opleiding ook iets voor mij? Docenten benadrukten dat het belangrijk was om daar óók naar te kijken. Dat gelijkwaardige sijpelt door de hele opleiding. Docenten zijn echt benieuwd naar je mening en nemen de input van studenten mee in het onderwijs.’
Kayleigh Veltrop bij HKU Theater

Community

Studieleider en docent Carmen Lamptey beaamt dat. ‘We doen ons best om mensen zich hier thuis te laten voelen, een community-gevoel te creëren. We hebben een pedagogiek die is gebaseerd op samen onderzoeken en uitvogelen. Als iets lukt, dan vieren we dat samen. Zo niet, dan helpen we elkaar. Het werkt beide kanten op. Een docent is iemand met werkervaring, maar kan ook veel leren van studenten.

In de verstandhouding tussen docenten en studenten staat wederkerig leren centraal, maar studenten onderling leren ook veel van elkaar, zegt Carmen. ‘Zo zijn studenten uit het eerste jaar regieassistent bij voorstellingen van vierdejaarsstudenten, en geeft een aantal vierdejaars als co-teacher les aan jaar één. Dat intergenerationele draagt denk ik ook weer bij aan die community.’

Actueel

Kayleigh vindt het belangrijk dat de docenten zich blijven verbreden en verdiepen in het werkveld. ‘Het onderwijs en de theaterwereld veranderen continu en zij ontwikkelen mee. Dat was op het mbo, waar de docenten vaak alleen nog lesgaven, wel anders.’

Ook Carmen denkt dat die houding van docenten één van de redenen is dat de opleiding het zo goed doet. ‘Docenten weten wat er in de actualiteit en in theatereducatie speelt. We doen hard ons best om de opleiding zo actueel mogelijk te houden en dat beïnvloedt de keuze voor projecten, modules, samenwerkingen, stageplekken en gastdocenten. In feite richten we er het onderwijs inhoudelijk op in.’

Diversiteit en inclusie

Carmen is (ook) trots op de manier waarop de opleiding met het onderwerp diversiteit en inclusie omgaat. ‘Dit is in de hele sector een groot thema. Een belangrijk onderwerp, waarvan heel veel mensen, opleidingen en instituten niet goed weten hoe ze daar nou mee aan de slag kunnen gaan. Waar ik trots op ben is dat wij daar bij de opleiding gewoon áctief mee bezig zijn. Je ziet dat het hier veranderingen in het onderwijs losmaakt. In de studentenpopulatie, in de docentenpopulatie. Maar ook in het bronmateriaal en het perspectief van waaruit verhalen worden verteld. Wat is de norm? Zijn we klaar om die norm te bevragen? Wij zijn dat heel actief en concreet aan het doen.’
Doordat er in de lessen veel aandacht besteed wordt aan diversiteit en inclusie, neemt Kayleigh het onderwerp automatisch ook mee in haar stages. ‘Vorig jaar gaf ik een les over verschillende culturele achtergronden en liet ik leerlingen een scène maken over hoe het er bij hun thuis aan toegaat op een verjaardag. Het contact dat toen onderling ontstond, vond ik erg bijzonder. Ik denk dat dit soort lessen echt het verschil kunnen maken voor elke docent of maker.’

Gezamenlijkheid

Wat deze studie onderscheidend maakt ten opzichte van andere theaterdocentopleidingen in Nederland? Carmen: ‘Die pedagogiek die ik net omschreef, van het met elkaar uitvogelen, is wel typerend voor deze opleiding. En het feit dat we hier bij HKU Theater veel in gezamenlijkheid doen. Met alle vijf studierichtingen van HKU Theater, maar ook met de opleidingen Docent Muziek en Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Die gezamenlijkheid heeft hier echt een groter aandeel dan bij andere opleidingen. Dat is niet per se beter, uiteindelijk gaat het erom wat past bij jou als persoon.

De Keuzegids is een onafhankelijke gids voor studiekiezers. De scores zijn onder andere gebaseerd op de uitslagen van de Nationale Studenten Enquête (NSE). De volgende NSE start in januari 2024.