Aan de slag met problemen zonder eigenaar

Interview met minorstudent Demi

Demi, derdejaars Spatial Design student, heeft het afgelopen half jaar de minor Design for Social Change gevolgd. Psst. Deze minor zelf volgen? Meld je dan aan via Kies op Maat.
Demi is derdejaars Spatial Design student en heeft het afgelopen half jaar de minor Design for Social Change gevolgd. Wij zijn benieuwd naar haar ervaringen. Hoe is het om een minor bij de HKU te volgen? En wat heeft ze tijdens deze periode geleerd?

Hoe begon je met het zoeken van een passende minor?

Toen ik een minor moest volgen, heb ik eerst de volledige pagina van kies op maat afgespeurd. Dit is een prima website, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Er is namelijk echt heel veel aanbod en dan moet je goed weten wat nou echt bij je past en nog belangrijker: wat wil je nog ontwikkelen?

Voor mij hielp het enorm om vooraf op te schrijven wat ik wilde leren, zodat ik dit tijdens mijn zoektocht in het achterhoofd kon houden. Ik had uiteindelijk drie minors geselecteerd, waarvan ik er voor twee was toegelaten. Uiteindelijk heb ik de minor Design for Social Change gekozen.


Waardoor wist je dat je juist deze minor wilde volgen?

De minor Design for Social Change had een duidelijk maatschappelijk onderwerp. Ik had vooraf bepaald dat ik graag iets wil betekenen voor mensen en betekenisgeving staat centraal tijdens deze minor.

Tijdens deze minor werk je volgens de Frame Innovation Methode. Ontwerpen kan ik al, maar wanneer ontwerp je iets dat een oplossing kan bieden voor een probleem waar niemand eigenaar van is? Dat zijn lastige vraagstukken.

Bij deze minor ga je aan de slag met wicked problems: problemen waar tot nu toe niemand een oplossing voor heeft en niemand zijn handen aan wil branden.

Hoe zag je minorperiode eruit?

Tijdens deze minor gingen we, met een groep van 25 studenten, aan de slag met onderwerpen waar we zelf geïnteresseerd in waren, bijvoorbeeld eenzaamheid, duurzaamheid, consumptie, seksisme, racisme of media. We hebben bij de start meteen vijf groepen van vijf studenten gevormd op basis van onze gedeelde interesses.

Ik heb mij aangesloten bij team plastic. De uitdagingen rondom plastic hebben namelijk al jaren de meeste aandacht, maar zijn nog steeds niet opgelost. Vanuit deze fascinatie hebben we een half jaar lang onderzoek gedaan met als eindresultaat een oplossingsrichting. Wij hebben met ons groepje uiteindelijk ook een eindproduct opgeleverd: een lessenserie met het thema 'Reis naar Mars'.

Deze lessenserie hebben wij ontwikkeld voor basisschoolleerlingen vanaf groep 6. Deze serie bevat allemaal opdrachten die ze onder begeleiding kunnen doen en zo leren wat waarde is. Door bijvoorbeeld te moeten kiezen wat je meeneemt naar Mars, ga je bedenken wat je meest waardevolle bezit is. Door kinderen op jonge leeftijd al bewust te laten worden van hun hoeveelheid spullen, kun je misschien het consumentisme een beetje beperken. Ook hadden we een opdracht ontwikkeld om spullen die ze niet meer gebruikten, te doneren aan kinderen die het wat minder breed hebben.

Iedere week hadden we op maandag, woensdag en vrijdag begeleiding, en gingen we op dinsdag en donderdag zelf aan de slag. Met deze verdeling had je ook genoeg tijd om goed onderzoek te kunnen doen.

Bijna elke week gaven we een 3-minuten presentatie aan de docenten en gingen we vervolgens aan de slag met hun feedforward. De partners die we vonden, werden halverwege heel nauw betrokken bij het onderzoeksproces. Ook zij gaven waardevolle feedforward, waardoor de presentaties steeds verbeterd werden.

Wat vind je het allerleukste aan je minor? En wat minder?

Het allerleukste was toch wel om te sparren met Paul Gofferjé. Hij was een van de begeleidende gastdocenten bij het gebruik van de Frame Innovation methode. Bovendien is hij een bekende kunstenaar en oprichter van No Acadamy.

Paul zit altijd vol motivatie om alle problemen in de wereld te willen oplossen. Dit hielp ons enorm. Soms hadden we zoveel prototypes geprobeerd dat we nergens meer het nut van zagen.

Ook de eindpresentaties waren een groot succes. Er waren uiteindelijk flink wat mensen komen kijken en iedereen was ontzettend enthousiast over de eindresultaten.

Eigenlijk vond ik de minor vooral heel leuk. Het enige wat soms lastig was, is leren samenwerken in een groep en de afhankelijkheid die daarmee gepaard gaat.

Wat heb je tijdens de minor geleerd, dat je (nog) niet tijdens de opleiding Spatial Design geleerd had?

Bij de opleiding Spatial zeggen ze altijd: "Als je er buikpijn van krijgt, dan zit je op het goede spoor!" Ondertussen heb ik geleerd dat dit niet bij iedereen zo werkt.

Bij deze minor benadrukken ze juist dat je er zelf plezier in moet houden, dan straal je dit ook uit en worden de mensen waarmee je praat ook enthousiast van jouw enthousiasme.

We werkten namelijk vaak met interventies (wat ik in eerste instantie verschrikkelijk vond) maar door interventies te bedenken waar je zelf volledig achter staat, gaat het stukken beter en willen mensen ook graag deelnemen aan jouw onderzoek.

Overigens zaten er veel overeenkomsten in de manier waarop ik bij Spatial al les kreeg. Het sparren met begeleiders en tussentijdse beoordelingen was ik al gewend. Dit was prettig, want hierdoor wist ik beter in te schatten wat er van me verwacht werd.

Het grote verschil was vooral dat de partner van het project deelgenoot is van jouw onderzoek. Zij hielpen echt met feedback en gaven opties voor goede onderzoeksrichtingen, een fijne manier om samen te werken!

Bovendien werk je in deze minorperiode met veel verschillende studenten, ook met studenten van een niet-creatieve opleiding. Zij brengen weer hun eigen kijk en ervaringen mee naar het project, wat erg inspirerend is. Zo waren er tijdens mijn minor maar 5 leerlingen van de HKU en de rest van andere opleidingen en richtingen. Dit maakte de groep erg divers.

Is er nog iets wat je studenten wil meegeven die nu op zoek zijn naar een geschikte minor?

Bedenk vooraf heel duidelijk voor jezelf wat je wel en niet wil leren. Zo kun je makkelijker beslissen welke minor geschikt is voor jou.

Probeer bovendien de minor op een manier te benutten dat je er altijd uithaalt wat je nodig hebt. Misschien kom je niet helemaal bij de minor terecht die je voor ogen had, maar kun je de minor zo inzetten dat het alsnog een verrassend half jaar gaat worden.

Als laatste: ga met een open houding de minor in, het kan wel eens veel leuker worden dan je had verwacht!

Tot slot: waar ben je nu mee bezig?

Momenteel loop ik stage bij een architectenbureau in Haarlem. Dit is weer compleet anders dan de minor, maar er zijn altijd wel onderdelen die je kunt gebruiken. In mijn geval het ontwerp laten aansluiten bij de wensen van de klant en altijd naar mogelijkheden zoeken om huidige materialen te hergebruiken.

De Frame Innovation Methode die we hebben gebruikt tijdens de minor, ga ik zeker toepassen op mijn afstudeerproject volgend jaar!