Tijdens haar studie Crossover Creativity stelde ze dit probleem centraal door onderzoek te doen naar de vraag: 'Hoe kunnen we reizigers stimuleren om duurzaam te reizen?'

Gedurende haar master stelde ze zichzelf vele vragen: wat is duurzaam reizen eigenlijk, wat voor effect heeft dit op de wereld en waarom is het zo moeilijk om gedragsverandering te stimuleren? Ze kwam er achter dat het voor veel reizigers moeilijk is om te bepalen wat een goede keus is en wat niet. Informatievoorziening en het ervaren van unieke belevenissen bleken de sleutel tot het maken van duurzamere keuzes. Bovendien wil de nieuwe generatie reizigers, net als Femke, graag bewuste keuzes maken.
Door de antwoorden op haar onderzoeksvragen is ze gaan experimenteren met duurzaamheidfilters op websites. Dit bleek technisch gezien erg lastig en boekingssites zaten ook niet massaal te wachten op een extra knop. En toen kwam, je raadt het al, corona! Tijd voor een koersverandering dus. Want mede door corona hebben we allemaal wel ontdekt hoe mooi Nederland is, bovendien wordt je reis al snel duurzamer als je dichtbij huis blijft.
Het bleef voor Femke niet alleen bij een afgerond onderzoek, er moest ook een product komen. Viavia kwam zij na een subsidieaanvraag terecht bij Honeyguide, die dezelfde visie deelde over duurzaam reizen dichtbij huis met positieve impact. Na minder dan een jaar lanceren zij nu samen de Honeyguide app.
Op de app vind je meer dan 500 tips voor accomodaties en belevenissen met een positieve voetafdruk. Al deze tips zijn gemeten aan hun eigen Positieve Impact Criteria die gebaseerd zijn op de Sustainable Development Goals. Zo maken ze de keuze voor duurzaam reizen en beleven meer toegankelijk en gemakkelijker.