HKU op de Dutch Design Week

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week plaats. Op dit grootste designevenement van Noord-Europa is ook HKU altijd goed vertegenwoordigd.

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Alle disciplines op het gebied van design komen aan bod, zowel in kunst- als toegepaste vorm. De nadruk ligt op experiment, vernieuwing en crossovers. Bijzondere aandacht gaat uit naar werk en ontwikkeling van jong talent. Ook HKU is hier altijd goed vertegenwoordigd.

Tijdens de Dutch Design Week 2022 kwam je op vele plekken HKU'ers tegen. Een van die plekken was het Klokgebouw in Eindhoven; daar exposeerde HKU samen met andere kunsthogescholen, met als thema Creative Power for Transition. Zeven pas afgestudeerde HKU’ers lieten zien hun werk bijdraagt aan de transitie naar een nieuwe en groenere leefomgeving.

Projecten 2022

  • Product Design – Anomaly

    Anomaly is een vertaling van een persoonlijke ervaring zo intens, dat hij niet uit te drukken is in woorden. Julia Hurks hoopt dat haar installatie helpt bij het verwerken van traumatische ervaringen en ongrijpbare gevoelens een plek geeft.

    Exposure-profiel
  • Product Design - The Magnitude

    Voor haar afstudeerwerk The Magnitude voerde Cheyenn gesprekken over identiteit, die ze verwerkte in podcasts en gepersonaliseerde prints.

    Exposure-profiel
  • Illustration - Building Sinergi

    Building Sinergi is een journalistieke zoektocht naar een toekomst waar natuur, mens en technologie samenwerken als ecosysteem: een informatief alternatief op Google Maps. Door routes te volgen ontdek je hoe biodesign, kunstmatige intelligentie en sociale duurzaamheid een rol spelen in een organische stad.

    Exposure-profiel
  • Graphic Design - Sense of Space (S.O.S.) & Passage

    Sense of Space is ontstaan vanuit de obsessie en angst om te verdwalen. Het is een visuele manier om zowel fysiek als mentaal door een stad te dwalen. Aan de hand van wegwijzers die juist desoriënterend werken wordt de wandelaar zich bewust van een omgeving waarin het gewone ongewoon wordt.

    Exposure-profiel
  • Graphic Design – Diyar

    Wat neem je mee en wat laat je achter als je halsoverkop gedwongen bent je thuis te verlaten? In deze korte animatiefilm met een ingetogen kleurenpalet probeert een vluchteling het symbolische licht van zijn huis brandend te houden.

    Exposure-profiel
  • Master Crossover Creativity - Mensgericht ontwerpen voor een groene toekomst

    De plant is de oplossing voor alles. Dat is het uitgangspunt voor het werk van Myrthe Mandemakers. Hoe kan het gebruik van spel, experiment en verbeelding bijdragen aan een betere relatie tussen mens en natuur? Het doel is mensen activeren om nieuwe relaties aan te gaan met planten, voor de natuur te zorgen en bij te dragen aan de biodiversiteit in hun eigen omgeving.

    Exposure-profiel
  • Master Crossover Creativity - A + @ = 3, Toekomstperspectief 2100

    Het Twentse landschap maakt zich op voor drie grote transities. A + @ = 3 onderzoekt hoe verbeelding een rol kan spelen in het betrekken van bewoners bij beleidsvorming rondom deze transities door het inzetten van een serious game.

    Exposure-profiel