Historische Week

Kijkje in de keuken van Historische Uitvoeringspraktijk

  • 02/04
  • 06/04

Tijdens de Historische Week krijg je een week lang een kijkje in de keuken van de afdeling Historische Uitvoeringspraktijk. Docenten presenteren maar liefst tien modules bestaande uit lezingen, masterclasses en meer. Gedurende de week kun je ook een privé-hoofdvakles van een uur volgen van een docent naar keuze.

Aanmelden

Aanmelden voor de Historische Week kan door uiterlijk woensdag 27 maart een mailtje te sturen naar Ksenija Celner: ksenija.celner@hku.nl. Deelname aan de week kost € 100,-.

Vermeld bij je aanmelding:

  • Welk instrument je speelt
  • Welke modules je wilt bezoeken
  • Welk repertoire je graag zou willen spelen tijdens de hoofdvakles
  • Je geboortedatum
  • Je telefoonnummer
  • Voeg ook een korte cv toe (vooral om inzicht te krijgen in je muzikale kennis en ervaring)

Voor wie?

De Historische Week is voor iedereen van buiten HKU Utrechts Conservatorium die een kijkje in de keuken wil krijgen van Historische Uitvoeringspraktijk. Ook studenten Historische Uitvoeringspraktijk en studenten Klassieke Muziek die kennis willen maken met de historische variant van hun klassieke instrument kunnen deelnemen. Gevorderde kennis van een historisch en/of klassiek instrument is een voorwaarde voor deelname. Je kunt op dinsdag 2 tot en met zaterdag 6 april meekijken en -doen met alle aangeboden modules.

Privé-hoofdvakles

Deelnemers van buiten HKU Utrechts Conservatorium hebben gedurende de week de mogelijkheid om een privé-hoofdvakles van een uur te volgen van een docent naar keuze. Een unieke kans om op conservatoriumniveau één-op-één een les te krijgen van een docent die expert is binnen zijn of haar historische vakgebied.

Hoofdvakdocenten zijn beschikbaar op de volgende dagen:

  • Barokcello: Víctor García García (woensdag 3 april 17.00-19.00 uur & vrijdag 5 april 17.00-19.00 uur)
  • Blokfluit: Heiko ter Schegget (woensdag 3 april 11.00-14.00)
  • Historische fluiten: Doretthe Janssens (woensdag 3 april 13.00-15.00 uur)
  • Historische piano (fortepiano): Artem Belogurov (vrijdag 5 april 16.00-18.00)
  • Historische viool/altviool: Antoinette Lohmann (dinsdag 2 april 15.00-18.00 uur)
  • Klavecimbel: Siebe Henstra (woensdag 3 april 11.00-14.00 uur) &
  • Orgel: Laurens de Man (dinsdag 2 april 11.00-14.00 uur)

Modules

  • Voor: alle studenten, maar vooral instrumentalisten (strijkers, klarinettisten, pianisten, trompettisten, dwarsfluitisten) en componisten
    Docent: Jörn Boyssen
    Wanneer: vrijdag 5 april 10.00-14.00 uur

    Beschrijving:
    Historische Uitvoeringspraktijk betekent meer dan het spelen van een 'barokke' viool met darmsnaren en zonder vibrato. De juiste hardware is natuurlijk van belang, maar het is slechts één aspect van het geheel. Het is belangrijk om een goed overzicht te krijgen vanuit verschillende invalshoeken en om verbanden te herkennen. Kennis van de vorm is essentieel voor een correct begrip van barokke stukken. Dit is immers retorische muziek: van het proces van het componeren zelf tot de uitvoering. Bepaalde harmonische wendingen en cadenzen hebben bepaalde effecten op de luisteraar en werden in verband gebracht met leestekens en hielpen het respectieve effect te verduidelijken. De vorm van een compositie is gebaseerd op gedichten of op een goede toespraak.
    Door het analyseren van instrumentale werken en arrangementen van vocale muziek voor instrumenten geef ik inzicht in de denkwijze van componisten en musici in die tijd.

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:
    • Vocale muziek uit de 17e en 18e eeuw (ensemble en solo): bijv. madrigalen van Monteverdi, Schütz e.d.,
    • Recitatieven en aria‘s uit cantates van bijv. A. Scarlatti, Hasse, Telemann, Bach, Händel
    • Instrumentale solowerken en kamermuziek uit de late 17e en 18e eeuw:
    • Sonatas with basso continuo: Corelli: op. 5; Couperin: Concerts Royeaux, Les Nations; Telemann: Methodische Sonaten; J.S. Bach BWV 1021, 1023, C.P.E. Bach: Sonate voor Hobo en BC; Franz Benda: VIoolsonates
  • Voor: strijkers, hoboïsten, klarinettisten, trompettisten, fluitisten
    Docent: Víctor García García
    Wanneer: vrijdag 5 april 11.00-17.00 uur

    Beschrijving:
    In deze groepslessen gaan we verder met de historische uitvoeringsaanpak van de klassieke en romantische perioden, waarbij we ons richten op standaard solorepertoire voor strijkers. Er wordt een inleidende les gegeven over de verschillende expressieve en technische hulpmiddelen die musici in die tijd gebruikten en die tegenwoordig enigszins in de vergetelheid zijn geraakt. Daarna zullen we gezamenlijk de uitvoering van onze klassieke en romantische standaardconcerten verkennen, afhankelijk van het repertoire dat studenten meebrengen.

    Deze lessen worden in het Engels gegeven.

    Voorstel repertoire:
    Mozart, Haydn, Hoffmeister, Stamitz soloconcerti
  • Voor: pianisten
    Docent: Artem Belogurov
    Wanneer: woensdag 3 t/m zaterdag 6 april, dagelijks van 10.00-14.00 uur

    Beschrijving:
    Met Mozarts Klavierconcerten als voorbeeld zullen we ons verdiepen in de geschiedenis, context, vorm en uitvoeringspraktijk van het meest prestigieuze genre voor een 18e-eeuwse klavierspeler. Mozarts innovaties in vorm en relatie tussen het orkest en de solist vormden de basis voor de Romantische generatie componisten. Volgens veel commentatoren bereikte hij echter een niveau van samenhang, expressiviteit en virtuoos vertoon dat in de eeuwen daarna moeilijk, zo niet onmogelijk, te evenaren bleek. Tijdens de projectweek zullen we voorbeelden van zijn vak als componist en uitvoerder bestuderen, van structurele elementen (en hoe die ons klavierspelers beïnvloeden) tot geïmproviseerde versieringen en cadenzen (leren van Mozart zelf) en de historische context van zijn eigen uitvoeringen en die van zijn leerlingen. Je krijgt de kans om dit alles en nog veel meer te ontdekken op een unieke replica van een Stein fortepiano, net als instrumenten waar Mozart zelf op speelde.

    Deze lessen worden in het Engels gegeven.

    Instrument:
    J.C. Neupert-kopie van een fortepiano van Duicken. Het bereik van de piano is F1-f4. Toonhoogte: 430 Hz.

    Voorstel repertoire:
    • Een willekeurig klavierconcert van W.A. Mozart
    • Een van de eerste twee concerti van Beethoven, een Haydn-concert of concerti van voor 1800 van Kozeluch, Clementi, Schobert, Müthel, etc.
  • Voor: kamermuziekensembles met piano, blazers en/of strijkers
    Docent: Víctor García García
    Wanneer: woensdag 3 en donderdag 4 april, beide dagen van 11.00-14.00 en van 15.00-17.00 uur

    Beschrijving:
    In deze module werken we aan kamermuziekstukken vanuit het perspectief van een historisch geïnformeerde uitvoeringsaanpak, met speciale aandacht voor de klassieke en romantische periode. Ik stel voor dat studenten de stukken meebrengen waar ze gedurende het jaar aan hebben gewerkt, zodat we die stukken gezamenlijk vanuit een historisch oogpunt kunnen herontdekken en de expressieve gereedschappen kunnen verkennen die kenmerkend zijn voor de uitvoeringspraktijk van die tijd. We zullen ook experimenteren met verschillende repetitietechnieken en dieper ingaan op het voorbereidingsproces op weg naar een uitvoering in kamermuziekverband.

    Deze lessen worden in het Engels gegeven.

    Voorstel repertoire:
    Elk kamermuziekstuk uit de klassieke en romantische periode.*
    * Studenten kunnen zich niet alleen aanmelden met hun hele ensemble, maar ook met minder leden of als individu.
  • Voor: pianisten, beiaardiers, componisten, organisten
    Docent: Laurens de Man
    Wanneer: dinsdag 2 en donderdag 4 april, beide dagen van 16.00-18.00 uur

    Beschrijving:
    We hebben allemaal gehoord van de beroemde traktaten uit het verleden: goudmijnen voor historische inspiratie voor je spel! Veel traktaten gaan specifiek over één instrument, maar bevatten toch relevante informatie over algemene interpretatie. Maar wie leest die eigenlijk? In deze cursus wordt je kennis van een relevante uitvoeringspraktijkbron geactualiseerd. Relevante hoofdstukken uit een historische verhandeling worden verdeeld onder studenten; ze bereiden er een presentatie over voor en laten een voorbeeld zien van hoe deze bron kan worden toegepast in hun dagelijkse muziek maken. Ik kan natuurlijk ook een paar hoofdstukken voorbereiden, als dat nodig is.

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:

    • C.P.E. Bach: Versuch über die wahre Art, das Klavier zu spielen
    • Quantz: Versuch einer Anleitung, die Flöte traversière zu spielen
    • Czerny: Pianoforte-Schule op. 500
  • Voor: pianisten
    Docent: Laurens de Man
    Wanneer: dinsdag 2 en donderdag 4 april, beide dagen van 14.00-16.00 uur

    Beschrijving:
    Deze cursus bestaat uit drie integrale delen. We beginnen met een inleidende lezing waarin het orgel wordt besproken en een kort overzicht wordt gegeven van de mechaniek, de geschiedenis enzovoort. Daarna gaan we verder met individuele lessen waarin elke student voorbereid repertoire speelt voor de groep en feedback en instructies krijgt. De module wordt afgesloten met een groepsles waarin de studenten hun stukken presenteren en bespreken.

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:
    Studenten kunnen elk stuk van J.S. Bach kiezen. Alle niveaus en lengtes zijn mogelijk.

  • Voor: pianisten
    Docent: Siebe Henstra
    Wanneer: dinsdag 2 en woensdag 3 april, beide dagen van 14.00-18.00 uur

    Beschrijving:
    We starten met een introductie zijn over het klavecimbel en het klavechord, de geschiedenis en de verschillende bouwstijlen, disposities etc. In de lessen zullen composities behandeld worden die voor klavecimbel geschreven zijn maar ook vaak op piano gespeeld worden.

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:

    • J.S. Bach: Engelse suites in a, g en F BWV 807-809, Franse suites 1-6 BWV 812-816 (Bärenreiter or Henle ed.)
    • D. Scarlatti: sonates K 3, 52, 96, 105, 115, 116, 119, 132, 133, 238, 239, 460, 461, 513, 517? (Schirmer Sixty Sonatas in two Volumes or Ricordi complete ed in Library or Le Pupitre on IMSLP)
    • Rameau: suites in a, e
  • Voor: fluitisten van zowel historische als klassieke afdelingen. Blokfluitisten: als je interesse hebt, neem dan contact met de docent Doretthe Janssens voordat je je opgeeft voor deze module.
    Docent: Doretthe Janssens
    Wanneer: woensdag 3 15.00-18.00 uur & donderdag 4 april 10.00-13.00 uur

  • Voor: zangers, strijkers, klarinettisten, trompettisten, dwarsfluitisten
    Docent: Heiko ter Schegget
    Wanneer: woensdag 3 april 14.00-16.00 uur

    Beschrijving:

    • Authentieke instrumenten in vergelijk met moderne instrumenten
    • Oude opnames in vergelijk met nieuwe opnames
    • Documentaire "de kleur van lucht"/ "the colour of air" ; een zoektocht naar klank in de 16e tot en met 19e eeuw
    • Vragen en discussie

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:
    Geen voorbereiding nodig.

  • Voor: angers, koordirigenten, organisten, klavcenisten, gambanisten
    Docent: Jörn Boysen
    Wanneer: dinsdag 2 april t/m donderdag 4 april, dagelijks van 10.00-14.00 uur

    Beschrijving:
    Het consortlied is een Engels genre uit de 16e en 17e eeuw, dat zich ontwikkelde uit de air en het madrigaal uit de Elizabethaanse periode. Het werd gecomponeerd op eenvoudige, volksliedachtige melodieën voor een vier- of vijfstemmig gambaconsort en een, soms meerdere vocale partijen. De term verscheen voor het eerst in William Leightons verzameling The Teares and Lamentatacions of a Sorrowfull Soule uit 1614, met consortliederen van belangrijke vertegenwoordigers van het genre, zoals William Byrd, John Dowland, Martin Peerson en andere eigentijdse componisten.

    Het programma biedt studenten de mogelijkheid om zich zowel op solo- als ensemblezang te oefenen.
    De overwegend polyfone werken worden afwisselend door solisten en polyfonisten uitgevoerd.
    De instrumentatie is flexibel; ontbrekende stemmen kunnen worden vervangen door instrumenten (viola da gamba, klavecimbel, orgel).

    Ensemble musiceren wordt gecultiveerd en de behandeling van thema's uit de historische uitvoeringspraktijk, bijv. tempoverhoudingen, affecten of ornamentiek, verschaft studenten kennis die hen helpt een gevoel voor stijl te ontwikkelen en is ook nuttig in verband met ander repertoire.

    In het geval dat de groepen gevomeerd van een aantal van Engelstalige studenten zullen zijn, de lessen zullen in het Engels uitgevoerd zijn.

    Voorstel repertoire:
    Selectie van mogelijke werken en bezettingen

    John Dowland
    Can she excuse [2‘5)
    Come again [3‘]
    Flow my tears [4‘5]

    Robert Jones
    Harke, harke [3‘]

    Samuel Akeroyde
    When Beauty such as yours [2‘5]

    Thomas Campion
    I care not for these ladies [2‘5]

    Martin Peerson
    Disdaine That So Doth Fill Me [3‘]

    William Byrd
    Susanna fair [4‘]
    This sweet and merry month [3‘]

    Anthony Holborne
    Fantasia I trium vocum 3 gamba’s [2‘5]

Op dinsdag 2 april van 18.00 tot 19.30 uur geeft Antoinette Lohmann een lezing over retoriek, geschikt voor alle deelnemers.

Toelating

Ben je van plan om volgend jaar Historische Uitvoeringspraktijk te gaan studeren? Meld je dan hier aan voor de toelating. Aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. De praktijktoelating zal plaatsvinden op maandag 8 april op locatie. Let op: deze datum is onder voorbehoud! Voor meer informatie over de toelating; zie onze website.

Contact

Heb je vragen over deelname aan de Historische Week? Stuur dan een mailtje naar Ksenija Celner: ksenija.celner@hku.nl.