Het koloniale verleden van Janskerkhof 18

Een avond met voordrachten, performances en muziek

Het koloniale verleden van Janskerkhof 18
Achter de gevels van Janskerkhof 18, vandaag thuis van HKU Theater, gaat een bijzondere koloniale geschiedenis schuil. Sprekers en performers met Papoea-roots die hebben gestudeerd aan HKU, brengen die geschiedenis tijdens deze gevarieerde avond tot leven.

Nederland kent een lange geschiedenis van kolonialisme. Die geschiedenis resoneert in ons dagelijks leven, vaak op manieren die we niet door hebben. Dat kan gaan over kleine en grote zaken, over een familiegeschiedenis of ideeën rondom burgerschap. In de leeromgeving, zoals een (hoge)school, horen we er soms wel maar vaak ook niet over. En soms is het zo dat je in een gebouw bent waar er een zeer directe connectie is met de koloniale geschiedenis. Wat betekent dat?

Janskerkhof nummer 18 is zo'n gebouw met een directe relatie tot de koloniale geschiedenis van Nederland. Op 19 november brengen we in een veelzijdig programma die geschiedenis tot leven. De Utrechtse Zending Vereniging huisde van 1883 tot 1906 in Janskerkhof 18 en had een collectie materiële cultuur uit verschillende delen van de Indonesische archipel hier opgeslagen en stelde dat ook tentoon in het gebouw. Te zien waren artefacten uit Nieuw-Guinea, en ook uit Halmahera en Buru, allemaal eilanden die nu bij Indonesië horen.

In een programma met korte lezingen, een panel en voordrachten van performers met Papoea-roots die hebben gestudeerd aan HKU, duiken we dieper in die geschiedenis. Hoe kwamen die artefacten hier? Wat was de Utrechtse Zending Vereniging? Wat had religie met kolonialisme te maken? En wat betekent dit voor ons, vandaag? Leer het antwoord op deze en andere vragen kennen tijdens deze avond met gesprekken, performances en muziek.

Het koloniale verleden van Janskerkhof
Woensdag 19 november
19.00 uur: inloop, 19.30 uur: start programma, 21.30 uur: einde
HKU Theater, Kleine Zaal, Janskerkhof 18
Gratis toegang, reserveren verplicht

Reserveren

Sprekers

Amelie Roussillon, tot 2025 was zij als postdoc onderzoeker verbonden aan het vierjarige onderzoeksproject Pressing Matter, dat onderzoekt hoe koloniale objecten kunnen bijdragen aan de omgang met het koloniale verleden en de doorwerking daarvan in de huidige en toekomstige maatschappij, zowel nationaal als internationaal. Dit gebeurtj onder andere door de herkomstgeschiedenis van objecten bloot te leggen, en Amelie Roussillon deed dat voor de UZV verzameling in het HKU gebouw op JK 18.
(spreker is niet live aanwezig maar via vooraf opgenomen presentatie)

Janneke Stegeman (Vrije Universiteit) is mede-auteur van het boek Uitverkoren (2025) waarin zij samen met Saskia Pieterse (Erasmus Universiteit) leggen het positieve zelfbeeld van Nederlanders op de snijtafel en dit koppelen aan hoe Nederland een protestantse natie werd. Daar horen woorden bij als vrij, tolerant, verlicht en gematigd, al sinds de zeventiende eeuw. Waar komt het vandaan, en vooral: hoe valt het te rijmen met vier eeuwen koloniale overheersing?

Geertje Mak (Universiteit van Amsterdam) schreef het boek Huishouden in Nieuw-Guinea, (2024), waarin zij beschrijft hoe halverwege de negentiende eeuw een groep idealistische protestantse zendingsechtparen neerstreek in Nieuw-Guinea. Zij probeerden lokale Papoeavolkeren te bekeren tot het Protestantisme. Ze bouwden huizen met gordijntjes voor de ramen, bijbelplaten aan de muur en een orgeltje om bij te zingen. Daar kwamen de Papoeakinderen terecht, die uit (lokale) slavernij werden gekocht en heropgevoed.

Nancy Jouwe is PhD onderzoeker bij de Vrije Universiteit en heeft een Papoea achtergrond. Als fellow bij de HKU (2022 – 2025) richt zij zich op verleden en heden van de koloniale en slavernijgeschiedenis van Utrecht. Zij nam het initiatief voor dit event en zal het programma introduceren en begeleiden.

Performers

Robinson Jouwe is een singer songwriter. Hij studeerde af aan het conservatorium van de HKU in 2024 waarbij de commissie zijn natuurlijke podiumpersoonlijkheid roemde, evenals zijn kleurrijke songs in smaakvolle arrangementen. Hij is een ware singer-songwriter in een eigen universum van klanken en boodschappen. Zijn Papoea roots en queer identiteit inspireren hem daarbij.

Frank Irving schrijft muziek en liedteksten en bedenkt voorstellingen. Kijkend naar wat de betekenis en verbin-ding met het nu kan zijn onderzoekt en maakt Frank graag mogelijke maar ook fictieve reconstructies van verhalen, gedachten en denkpatronen in de geschiedenis van diens geboortestad Utrecht.