Trust the process

Irene van Peer en Willem-Jan Renger

Impactvolle veranderingen aanjagen doe je niet alleen. Tijdens de Master Crossover Creativity worden studenten intensief begeleid door coaches uit het werkveld. Ontwerpend onderzoeker Irene van Peer en innovator en spelontwerper Willem-Jan Renger dagen ze uit om dingen anders te doen. Mét vertrouwen.

Trust the process

Wat gebeurt er als een innovatie expert samenwerkt met een ontwerpend onderzoeker? Kom dit soort kruisbestuivingen meemaken bij de Master Crossover Creativity.

Gamechangers en social design

Willem-Jan: “Deze opleiding is diep geworteld in de kunstacademie. Bij ons staat de mens centraal, niet alleen economische waarde. Veel mensen in onze samenleving vallen buiten de boot. Het is de verantwoordelijkheid van de kunsten om in dat gat te springen.”
Irene: “Social design is dan ook een belangrijk begrip bij ons. En social designer is een van de vele titels die een afgestudeerde MCC'er dikgedrukt op zijn visitekaartje kan zetten.” 
Willem-Jan: “Ons ultieme doel is om gamechangers af te leveren, mensen die zich ontfermen over een probleem en dat als regisseur proberen op te lossen.”
Irene: “Bij ons leer je om dingen te veranderen. Hoe je openingen kunt vinden om in gesprek te gaan en vervolgens ook strategisch de regie kunt nemen. En om - ook al weet je nog niet precies wat de oplossing is - toch het vertrouwen te hebben dat er een aantal stappen zijn waar je doorheen moet voordat je bij een oplossing bent.”
Willem-Jan: “Je gaat hier weg als iemand die stakeholders kan meenemen in een zelfontworpen proces en ook hén al die tijd het vertrouwen geeft dat het goed komt.”

De kracht van de kunsten

Willem-Jan: “Een kunstacademie is anders dan alle andere opleidingen, omdat kunsten-dna niet cognitief is. Naast het leren van vaardigheden gaat het bij ons over jezelf. Over je hart en je gevoel. Die persoonlijke ervaring is de meerwaarde van het traject dat wij bieden. Dat is een deel van de spark.”
Irene: “Het heeft te maken met het verschil tussen leren en ontwikkelen. We leren je beroepsvaardigheden, maar daarbinnen loopt een persoonlijke lijn. Door je onderzoek word je zelf onderdeel van het leerproces. En de ontwikkeling vindt daardoor niet alleen plaats op het professionele, maar ook op het persoonlijke vlak."
Willem-Jan: “Op de HKU is er gelukkig de ruimte om jezelf anders te leren kennen en te mogen ontdekken. Deze master draait ook om de Bildung als mens.” 
Irene: “Je komt binnen met een persoonlijke fascinatie en wordt door een proces heen geduwd. Dat ontregelt. Maar in alle verwarring ga je uiteindelijk toch ervaren dat dingen landen, simpelweg door ze te doen. Je internaliseert het proces van onderzoeken en maken.”

De reis van de held

Irene: “Ontwerp speelt een centrale rol bij ons. Studenten zonder ontwerpachtergrond hebben daardoor nogal eens last van onzekerheid door de niet ingevulde ruimte in het ontwerptraject. Ze willen te snel naar oplossingen.”
Willem-Jan: “In een ontwerptraject moet je een helder beeld hebben van wat jouw ontwerp gaat doen. Alleen weet je nog niet hoe de oplossing er uit zal zien. Er zit een soort witruimte. Als je ervaring hebt met ontwerpen, weet je dat je die witruimte nodig hebt om lekker te kunnen bewegen op basis van input die je krijgt uit testen. Trust the process! Cognitieve denkers willen die witruimte invullen. Dat ongewisse leren hanteren, is voor de meesten de grootste opgave in de master.”
Irene: “Studenten stappen deze master in verschillende fasen van hun leven binnen. Met compleet uiteenlopende fascinaties en achtergronden. Dat maakt het zo leuk om te doen én om te begeleiden.”
Willem-Jan: “Onze master is uniek. En toch bestaat er een grote gemene deler in hoe studenten de opleiding ervaren: als de reis van de held. Elke keer is het voor die held behoorlijk afzien voor hij gewonnen heeft. Maar dat gevoel de weg kwijt te zijn hoort erbij en is onderdeel van het avontuur dat wij je bieden.”

Ontwerpend onderzoeken

Willem-Jan: “Onderzoek is een woord waar al snel een serieuze betekenis aan gehangen wordt, zeker als het academisch is. Maar onderzoeken is ook lekker met je poten in de klei staan. En de basis is altijd nieuwsgierigheid. Een grote kracht van de opleiding is dan ook de koppeling die we maken tussen ontwerp en onderzoek: het zogenaamde ontwerpend onderzoeken.”
Irene: “Niet alleen leren wij je om je eigen onderzoek te ontwerpen, je leert hier ook om je eigen gereedschappen te maken. Niet als eindproduct, maar als deel van het onderzoeksproces. Daardoor wordt onderzoek iets waar je mee kunt spelen en dat is ongelooflijk leuk.”
Willem-Jan: “Onderzoeken met je vingers levert heel wat anders op dan de bieb ingaan. En wanneer dat spel eenmaal onderdeel wordt van het onderzoeksproces, wordt onderzoek doen een feestje. Hoe groot en complex je vragen of uitdagingen ook zijn.”