Interview met Milena Spaan

Programmeur Milena enthousiasmeert meisjes met programmeergame ‘Dresscode’

Programmeren niet voor meisjes? Milena Spaan, afgestudeerd Master of Arts bij HKU Crossover Creativity, doorbreekt het stigma rondom programmeren met haar game Dresscode. Een game waar meisjes van 8-12 jaar patronen op kleding kunnen coderen en deze via een modeshow kunnen laten zien. Verschillende scholen hebben al interesse getoond. 
 

Wat is jouw achtergrond qua opleiding en werkervaring?

Na mijn bachelor Grafisch ontwerp op de kunstacademie in Arnhem, ben ik mij gaan ontwikkelen richting online en leerde ik programmeren. Als zelfstandig ondernemer ontwierp en programmeerde ik websites en vervolgens ben ik gaan werken als docent bij de opleiding Development op Mediacollege Amsterdam.’ 
 

“Als programmeur wil ik ideeën bedenken die mensen helpen om de vrijheid te voelen om groeien op elk gebied.” 

Waarom heb je gekozen voor de HKU master Crossover Creativity?

De master is een soort vrijplaats waar je twee jaar lang je eigen onderzoek mag doen en een project mag neerzetten. Het was de eerste keer dat ik een master zag waar je echt volledige vrijheid krijgt om met een zelfgekozen thema aan de slag te gaan. Programmeren leek mij vroeger als kind heel ingewikkeld, maar dat valt dus mee. Ik vond het heel interessant en leuk. Ik besloot dat ik daarom anderen – voornamelijk kinderen – wil vertellen dat programmeren niet droog, abstract of moeilijk is én dat je er veel creativiteit in kwijt kunt. Met het idee mij meer in dit onderwerp te verdiepen, begon ik aan de master.’
 


Wat was jouw afstudeerwerk? 

Ik ontwikkelde de game ‘Dresscode’, gericht op meisjes tussen de 8 en 12 jaar. Het doel van het spel is meisjes kennis laten maken met coderen. Tijdens het spel maken zij patronen op hun kleding die ze daarna via een modeshow kunnen laten zien. Er zijn veel games om te leren programmeren, maar die hebben vaak ‘robots’ als thema. Op deze manier wilde ik ook meisjes enthousiasmeren. Dat is gelukt! Voor mijn testcursus ‘Fashion en programmeren’ die ik bij een naschoolse opvang heb gegeven, gaven 8 meisjes en 1 jongen zich op. Het spel is gemaakt in samenwerking met studenten development en vormgeving van MediaCollege Amsterdam. Deze studenten hebben mijn concept uitgewerkt tot een prototype.’


Wat is jouw persoonlijke missie? 

Als programmeur wil ik ideeën bedenken die mensen helpen om de vrijheid te voelen en nemen om op alle gebieden te kunnen groeien. Ik was vroeger erg goed in bèta, maar zag werk in die hoek nooit als reële optie. Dus heb ik het niet eens overwogen. Leren programmeren was voor mij dan ook een persoonlijke ontdekkingstocht.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat vrouwen – maar ook andere minderheden in de wereld – een stem hebben binnen de technologische ontwikkelingen. Anders wordt straks alles op het gebied van bijvoorbeeld AI en algoritmes, bepaald door een selecte groep mensen. Onbewust zou die kleine groep mensen belangrijke dingen kunnen vergeten binnen hun ontwerpen.’
 

“Ik vind het belangrijk dat minderheden een stem hebben binnen de technologische ontwikkelingen”

Crossover Creativity is een master waar ‘crossovers’ centraal staan. Zijn er bepaalde samenwerkingen of opdrachten die je hebben verrast?

‘Ik heb heel leuke summerschools mogen geven. Daarnaast gaf de organisatie DOCK mij de ruimte om mijn cursus Fashion & Programmeren als naschoolse activiteit aan te bieden. Dat had ik van tevoren niet kunnen bedenken. Het was heel interessant om met kinderen in de basisschoolleeftijd te mogen werken. Ik had geen idee hoe zij zouden reageren, wat ze kunnen en leuk vinden. Als test voor mijn game, mocht ik bij OBA maakplaats kinderen van 9 jaar oud interviewen over hun hobby's en welke video’s zij kijken op Youtube.’
 

Wat is het belangrijkste dat jij hebt geleerd tijdens je master? 

Ik heb heel veel inspiratie opgedaan door medestudenten die uit heel andere vakgebieden kwamen. Daardoor leer je cross-sectoraal denken. Iemand uit een ander vakgebied pakt dingen op een heel andere manier aan. Je stimuleert jezelf veel meer als je een project doet in een studieomgeving zoals deze master. Wanneer je het alleen zou doen als vrij project, (dus zonder samenwerking met anderen), stop je misschien eerder of benader je nét niet de juiste mensen. Onder het mom van een studie ging ik naar conferenties, legde contact met interessante mensen, onderzocht veel en gaf zelfs cursussen. Nu hebben een paar scholen al interesse getoond in de game en ga ik verder met de doorontwikkeling. 
 

Wat zou je de studiekiezer nog mee willen geven? 

Je haalt het meest uit Crossover Creativity als je een idee, een passie of fascinatie hebt waarvan je zeker weet dat je daar iets mee wilt gaan doen. 

Nieuwsgierig naar conceptontwikkelaar Milena Spaan of Dresscode? 
Dresscode Prototype II
Portfolio & Blog Milena Spaan